Ćwiczenia logopedyczne 13
CO DZIEJE SIĘ Z BUZIĄ PODCZAS WYMAWIANIA GŁOSKI S?
- Językleży płaski na dole jamy ustnej, jego czubek dotyka dolnych jedynek, a boki przylegają delikatnie do zębów górnych.
- Zębysą złączone.
- Wargisą szerokie jak przy przesadnym mówieniu iiiiiiiiiiiiiiiiiiiii .
- Powietrzewydostaje się wąskim strumieniem biegnąc przez środek języka, aż do szczeliny, którą tworzą zęby i czubek języka.
KILKA POMYSŁÓW JAK POMÓC DZIECKU WYMÓWIĆ PRAWIDŁOWO GŁOSKĘ S
- Przedłużamy głoskę C – dzięki temu usłyszymy długie cssssss.
- Ciche wypowiadanie szeptem głoski Z (o ile jest ona już w słowniku dziecka).
- Mówienie ze szpatułką w buzi – ja często wykorzystuję drewniane szpatułki (takie jak u lekarza). Dziecko kładzie ją sobie płasko na języku i zbliża do siebie zęby. Dzięki temu szpatułka “trzyma” język na dole płasko. Oczywiście z czasem powoli odchodzimy od tego – to tylko ćwiczenie początkowe, które pomaga zrozumieć dziecku jak ma wyglądać układ języka w buzi.
Głoska „s”
- w sylabach
sa, so, se, su, sy a-sa, o-so, e-se, u-su, y-sy as, os, es, us, ys sas, sos, ses, sus, sys sasa, soso, sese, susu, sysy
- w wyrazach
sanki, sandały, sałata, sad, sąd, seler, sekunda, syrena, sok, serek, sól, sen, sukienka, sobota, sopel, syn, syndyk, sypialnia, itp.; klasa, masa, osa, kasa, łysy, boso, wesele, miska, pisak, fasada, masło, kosa, piasek, rosa, itp.; nos, kos, las, pas, lis, los, bas, kłos, głos, pies, gaz, głaz, długopis, adres, tygrys, ananas, arbuz, kaktus
Miłej zabawy!