Ćwiczenia logopedyczne 3
WYWOŁYWANIE I UTRWALANIE GŁOSKI „SZ” – część I
Wywoływanie głoski „sz”
W lustrze pokazujemy dziecku układ języka i warg. Polecamy zrobić to samo, tzn.: unieść język za górne zęby (na wałek dziąsłowy)
- zęby złączyć
- wargi zaokrąglić i wysunąć do przodu (ułożyć w "ryjek")
- W takim układzie polecamy dziecku wymawiać podczas wydechu przedłużone "sz......"
Utrwalanie głoski „sz” w izolacji:
„Jesienny wiatr” – dziecko wymawia głoskę „sz…” udając wiatr.
Jeżeli powie prawidłowo to jeden listek spadnie z drzewa (wybiera sobie listek i koloruje go). Można dołączyć ruchy rąk nad głową i ruchy palców, które imitują drzewo i liście kołyszące się na wietrze. Szumi wiatr: SZSZSZ……
Utrwalanie głoski „sz” w sylabach i logotomach:
„Szumiąca kostka” – dziecko rzuca kostką do gry. Liczy ilość oczek i powtarza tyle razy dany dźwięk, ile jest oczek, np.: 5 oczek to 5 razy musi powiedzieć „sza, sza, sza”. Początkowo podczas ćwiczeń może przedłużać wymowę głoski „sz”. Taka sposób utrwalania można wykorzystać podczas dowolnej gry planszowej.
sza, szo, sze, szu, szy; asza, aszo, asze, aszu, aszy osza, oszo, osze, oszu, oszy esza, eszo, esze, eszu, eszy usza, uszo, usze, uszu, uszy ysza, yszo, ysze, yszu, yszy; asz, osz, esz, usz, ysz.
Obrazek do pobrania i pokolorowania poniżej
Miłej zabawy! Justyna Staniewska-Estal