Nasz temat na dziś to: "Biblioteka i księgarnia"
Witam Was w kolejnym dniu naszych zabaw. Dzisiaj będziemy kontynuować rozmowy o książkach i pobawicie się przy piosence „Kolorowe książki”. Najpierw tak jak wczoraj trochę marszu, biegu i podskoków:
https://www.youtube.com/watch?v=Ivh4teVteGE „Czy gotowe nogi…”
https://www.youtube.com/watch?v=QdZW7klW-xs marsz i bieg
https://www.youtube.com/watch?v=DpV8hLcwB_s marsz i podskoki - z nogi na nogę
„Zabawy z pojęciami” – zabawa dydaktyczna. Rodzic podaje dziecku dowolny wyraz, np.: szacunek, zamęt, lament. Zadaniem dziecka jest wyjaśnienie znaczenia tego słowa. Rodzic może tylko podpowiada i ukierunkowywać dziecko pytaniami pomocniczymi.
„Ulubieni bohaterowie”– zagadki słowne dotyczące bohaterów znanych dziecku książek i bajek:
Biedne te dzieci, w lesie zabłądziły
i do domku z piernika, niestety, trafiły. (Jaś i Małgosia)
Wilk‑spryciarz, skrył się wśród górek
i czeka aż nadejdzie… (Czerwony Kapturek)
Domkiem tego misia jest Stumilowy Las,
bawi się tam z przyjaciółmi przez calutki czas. (Kubuś Puchatek)
Ten mały chłopiec to chyba kukiełka. Nie do wiary!
Zrobił go z drewna Gepetto stary. (Pinokio)
Słuchanie wiersza M. Przewoźniaka „Kłopoty w bibliotece”
Książkom w pewnej bibliotece
nudziło się tak dalece,
że ni z tego, ni z owego
zaczęły grać w chowanego.
Calineczka się schowała
za ogromny Atlas ryb.
Szukał krasnal Hałabała,
gdzie się przed nim Plastuś skrył?
Tak się wszystkie wymieszały,
że ta pani w bluzce w prążki
chodzi tutaj już dzień cały,
nie znajdując żadnej książki.
Rozmowa dotycząca treści wiersza:
Co stało się pewnego razu w bibliotece?;
Jakie bajkowe postacie występowały w wierszu?;
Czym różni się biblioteka od księgarni?.
„Sklep z książkami - księgarnia” – zabawa matematyczna. Rodzic wyznacza role sprzedawcy lub klienta księgarni. Do zabawy można wykorzystać biblioteczkę dziecka, jeśli takową Państwo macie, w domu lub rozłożyć kilka książek na stole. Proszę wykorzystać monety z Wycinanki karta 24. Pokazać i wytłumaczyć dziecku nominały monet i ich wartości. Dzieci dysponują środkami płatniczymi – monetami z W. o trzech wartościach: 5zł - warte jest pięć jednostek płatniczych, 2zł to dwie jednostki, 1zł to jedna jednostka płatnicza. Rodzic umieszcza przy książce cenę, dziecko podchodzi do sprzedawcy i prosi o książkę – musi powiedzieć, jaką sobie życzy książkę i zapłacić za nią odpowiednią kwotę (podczas zabawy zamieniamy role).
„Jesteśmy bohaterami z bajek” – zabawa ruchowa. Rodzic wypowiada nazwę postaci z bajki (np. smok wawelski, Kot w Butach, krasnoludek, olbrzym, wilk), a zadaniem dziecka jest zaprezentować tę postać ruchem, mimiką.
Zabawy muzyczno-ruchowe przy piosence „ Kolorowa książka” https://www.youtube.com/watch?v=2mSHF8PTq4A
- „Apaszki” – zabawa naśladowcza. Każde dziecko trzyma swoją apaszkę i naśladuje ruchy wykonywane przez N. (np. pionowe –
z góry na dół, poziome – od prawej do lewej). - „Pary” – zabawa porządkowa. Dziecko stoi i trzymają w rękach apaszki. Porusza się w prawą lub lewą stronę. Gdy usłyszy melodię piosenki, szybko dobiera się w parę z np. Rodzicem, chwytając za końce apaszek. Tworzą w ten sposób kółko i tańczą w rytm melodii.
- „Pokaż, co gram” – zabawa dydaktyczna. Rodzic tworzy z klocków układ przedstawiający rytm zwrotki lub wersu piosenki. Wystukuje go. Dziecko samo próbuje wystukać ten rytm.
- „Taniec-połamaniec” – zabawa taneczna. Rodzic prezentuje dowolny krok Dziecko próbuje samo się poruszać w ten sposób, najpierw pojedynczo, a potem w parze z Rodzicem.
Nauka pierwszej zwrotki i refrenu piosenki „ Kolorowa książka”https://www.youtube.com/watch?v=2mSHF8PTq4A
Kolorowa książka,
książka ulubiona,
obrazkami, literami
chce przemówić do nas.
Ref.: Bajki stare, bajki nowe
są w tej książce kolorowej.
W kolorowej książce
bajki są ukryte.,
ja nie umiem ich przeczytać,
jeszcze nie znam liter.
Ref.: Bajki stare, bajki nowe
są w tej książce kolorowe
Kolorową książkę
czytać się nauczę
i otworzę bramę bajek
własny złotym kluczem.
Ref.: Bajki stare, bajki nowe
są w tej książce kolorowe.
Praca z K4., 2 – liczenie głosek w wyrazach. Zadanie dodatkowe – układanie książek od największej do najmniejszej poprzez łączenie ich z kostkami o odpowiedniej liczbie oczek.
„Moja okładka” – praca plastyczna. Malowanie farbami zaprojektowanej przez dziecko okładki do ulubionej książki.
Życzę miłej zabawy. Pani Dorota.
Język angielski
Utrwalamy nazwy kształtów podczas wysłuchania piosenki z poprzedniej lekcji. Zagrajcie w gry interaktywne ,obejrzyjcie historyjkę Play Boxa oraz wysłuchajcie rymowanki „I can count shapes” z lekcji 3 i 4 na stronie www.englishplaybox w Play Box 2 w temacie „ Liczymy kształty”. Wykonajcie zadania z książki strona 47
Pozdrawiam Pani Ola.
Oto Wasze piękne prace: zakładki Agatki, Antosia, Zuzi i Ekoludek Tymaka. Brawo pięknie pracujecie!!!