Nasz temat na dziś to: "Biblioteka-to świat bajek i nie tylko - zabawy słowne i matematyczne."
Witam was serdecznie, dziś postaramy się pobyć w świecie książki. Jakie jest to miejsce?
W domowej- książek kilka
A tamtej – jest wiele.
Szanuj je i kochaj, bo to twoi przyjaciele.
Wypożycz i oddaj w jak najlepszym stanie,
Bo po tobie inny czytelnik ją dostanie. BIBLIOTEKA
1. Zabawa matematyczno- dydaktyczna: weźcie ze swoich domowych biblioteczek kilka rodzajów książek: z bajkami, albumy , atlasy, dla dorosłych do czytania, podręczniki , słowniki itd. Do zabawy będą również potrzebne kartoniki z cyframi oraz regał od książek. Jeśli nie mamy regału, można na podłodze ułożyć regał z taśmy z ilością półek w/g rodzajów książek.
Posłuchajcie wiersza pt: „ Kłopoty w bibliotece”
Książkom w pewnej bibliotece
Nudziło się tak dalece,
Że ni z tego, ni z owego
Zaczęły grać w chowanego.
„ Calineczka” się schowała
za ogromny Atlas ryb.
Szuka krasnal Hałabała,
Gdzie się przed nim Plastuś skrył?
Tak się wszystkie wymieszały,
Że ta pani w bluzce w prążki
Chodzi tutaj przez dzień cały,
nie znajdując żadnej książki….
2. Porozmawiajcie na temat treści wiersza, czy uważacie, że książki w bibliotekach powinny być poukładane w jakimś określonym porządku, czy mogą stać byle jak? I dlaczego?
Jeśli stwierdziliście ,że w porządku, to pomyślcie według jakich kryteriów… i spróbujcie stworzyć własną biblioteczkę, stosując się do poleceń rodziców…
3. Oznaczcie cyframi kolejne półki , używając liczebników porządkowych… pierwsza, druga itd. Teraz obejrzyjcie i ułóżcie książki na kolejnych pólkach w/g instrukcji rodziców np.; na pierwsze połóż słownik, na drugiej dwa atlasy itd. W ten sposób powstanie wasza biblioteczka, a tym samym utrwalicie liczebniki porządkowe.
Drugim sposobem układania książek może być od najmniejszych, do największych.
Trzecim ,od najcieńszych, do najgrubszych itd.
W trakcie oglądania i układania możecie posłuchać piosenek o książkach: „Bajeczki, książeczki”, „Książeczka” i innych, jakie znajdziecie na you tubie.
4.Ćwiczenia wyprostne – możecie je też wykonywać przy muzyce, ale bez pośpiechu, tylko starannie:
* marsz z książką na głowie, chodzimy, starając się utrzymać książkę jak najdłużej.
* stajemy w rozkroku, książkę trzymamy w jednej ręce, podajemy nad głową do drugiej i z powrotem.
*stoimy prosto, podnosimy jedną nogę, zginając w kolanie, na nim kładziemy książkę , ręce rozkładamy na boki, staramy się stać jak najdłużej.
*rodzic trzyma książkę nad głową dziecka, a ono stara się wspiąć na palce, aby jej dosięgnąć, łapiąc ją w obie ręce.
5. A teraz sprawdźcie czy znacie dużo bajek, odgadując zagadki:
* Imiona bohaterów rozpoznajcie słysząc pierwszą sylabę: Ca-….lineczka, Kop…ciuszek, Pu…chatek, Cze….rwony Kap…turek, itd. zagadki możecie zadawać sobie nawzajem, raz rodzic , raz dziecko.
* A oto kilka ode mnie:
Kto za siedmioma górami
I za siedmioma lasami
Mieszkał w chatce maleńkiej
Z siedmioma krasnoludkami? Śnieżka
Powiedz, który to niedźwiadek
Prosiaczka jest sąsiadem?,
Sąsiadem Kłapouchego
I Krzysia małego kolegą? Kubuś Puchatek
Oni, gdy zabłądzili w lesie,
Baby-Jagi wpadły szpony.
Przez to, że nadgryźli domek,
Co z piernika być zrobiony. Jaś i Małgosia
To taka wielka pani,
Co ludzki uczucia ma za nic.
Z lodu ma serce, z lodu ma pałac,
W nim Kaja uwięziła, gdy od Gerdy zabrała. Królowa Śniegu
6. Jeśli lubicie i czytacie książki, to wiecie ,że potrzebna jest zakładka. Zróbcie więc jedną lub kilka, dla siebie i najbliższych według własnych pomysłów. Możecie wykorzystać kartony, wełnę , wstążeczki, ozdobić gotowymi naklejkami lub wycinankami z kolorowych papierów…..
7.Gdy będziecie mogli, to wybierzcie się do biblioteki i wypożyczcie ulubione książki, zaobserwujcie jakie rodzaje książek tam się znajdują. Póki jednak nie macie możliwości , to idąc na spacer po mieście, poproście rodziców, aby pokazali wam ,gdzie w Łęczycy istnieją biblioteki oraz księgarnie. Porozmawiajcie na temat różnic między tymi miejscami związanymi z książkami.
Życzę samych ciekawych zabaw, które sprawią , że zainteresujecie, a może nawet zaprzyjaźnicie się z niejedną książką.
Pozdrawiam Edyta Ch.
Język angielski
Utrwalamy nazwy kształtów podczas wysłuchania piosenki z poprzedniej lekcji. Zagrajcie w gry interaktywne z lekcji 1 i 2 na stronie www.englishplaybox w Play Box 2 w temacie „ Liczymy kształty”.
Pozdrawiam Pani Ola