Nasz temat na dziś to: „Biedronka szuka przyjaciół” – barwy ochronne owadów. Zabawy z sześcianem.
„Biedronka szuka przyjaciół” – barwy ochronne owadów. Zabawy z sześcianem.
Hej, hej witajcie ! Dzień dobry Rodzice !
- W co bawią się owady ?
- Gdzie mieszkają owady ?
- Dlaczego biedronka nie może znaleźć przyjaciół ?
- Co to jest barwa ochronna ?
Odpowiedzi znajdziecie w opowiadaniu, a ilustrację do niego odnajdziecie na str.74-77 (Nowe przygody).
Za lasem płynie strumyk, za strumykiem rozpościera się łąka, na łące rosną zielona trawa
i stokrotki o biało-żółtych kwiatach. I jeszcze wiele innych kolorowych kwiatów i zielonych roślin. Pewnego dnia biedronka, żabka, konik polny i motyl cytrynek bawili się na łące w chowanego.
– Jeden, dwa, trzy... – mała biedroneczka odliczyła do dziesięciu i rozejrzała się dookoła. – Zaraz was znajdę – zawołała, pewna siebie.
Po chwili wykrzyknęła radośnie: – Widzę cię, żabko! Siedzisz pod liściem mlecza!
Biedronka sfrunęła na liść i zajrzała pod spód.
Coś takiego! Żabki tam nie było. Wszędzie tylko zielone źdźbła trawy i liście roślin łąkowych tak samo zielone jak żabka.
„To nie ten liść” – pomyślała i przeniosła się na sąsiedni, a potem na kolejny.
O! Coś zielonego mignęło jej przed oczami! Biedronka rozpostarła małe skrzydełka. – Mam cię, koniku polny! Siedzisz między koniczynkami! Widzę cię! Zaraz będziesz zaklepany – ucieszyła się z odkrycia.
– I hop! – biedroneczka usiadła na listku koniczyny.
„Znowu nic?” – nie mogła się nadziwić, że pośród zieleni nie ma nawet śladu konika polnego. – Zdawało mi się – westchnęła, jednak już po chwili uśmiechnęła się szeroko. „Cytrynka na pewno znajdę. Jest większy od konika polnego i ruchliwszy od żabki” – pomyślała.
Wzbiła się w górę, żeby objąć wzrokiem całą łąkę. Żółty kolor przyciągnął jej uwagę.
– Jest! Widzę cię, motylku!
Już po chwili siedziała na płatku stokrotki. Jednak to był tylko kwiat, a dookoła – tysiące podobnych. Czy któryś z nich był motylem cytrynkiem? Z pewnością nie.
– Żabka, konik polny i motylek poszli sobie, a mnie zostawili – powiedziała rozczarowana biedronka. Zrobiło się jej bardzo przykro, że przyjaciele tak z nią postąpili.
– Mylisz się, biedroneczko – odezwał się mądry ślimak. – Twoi przyjaciele wciąż są na łące. Trudno znaleźć zieloną żabkę i zielonego konika polnego pośród zielonej trawy. Niełatwo też wypatrzyć żółtego motyla, gdy łąka żółci się od kwiatów. Tak jednak powinno być. Barwa chroni twoich przyjaciół przed niebezpieczeństwem. Ci, którzy na nich polują, mają wielki kłopot z odróżnieniem motyla od kwiatka albo konika polnego czy żabki od zielonych liści.
– To prawda – z zieleni wyskoczyli roześmiani przyjaciele biedronki: żabka i konik polny. – Najprawdziwsza prawda – potwierdził motylek cytrynek i wyfrunął z kępy żółtych jaskrów. – Nie przejmuj się, biedroneczko, że nas nie znalazłaś. Teraz ja będę szukał. Ukryj się dobrze. Żabka i konik polny też.
Biedronka ucieszyła się z takiej zamiany. Ale gdzie znaleźć kryjówkę? Dookoła tyle zieleni. Czerwona biedronka w czarne kropki będzie widoczna z daleka.
Szczęśliwie brzegiem rzeki szła uśmiechnięta od ucha do ucha Ada. Usiadła na skraju łąki, żeby odpocząć. Miała na sobie czerwone spodenki w czarne kropeczki.
Biedroneczka aż wstrzymała oddech z zachwytu. – Lecę – powiedziała sobie. Skrzydełka, choć małe, poniosły ją na skraj łąki. Usiadła leciutko na pięknych spodniach dziewczynki i... znikła.
A może wciąż tam siedzi. Jak myślicie?
- Gdy już udało się Wam odpowiedzieć na pytania i porozmawiać z Rodzicami o barwach ochronnych owadów i nie tylko, spróbujcie podzielić na sylaby, a później na głoski nazwy bohaterów opowiadania: biedronka, żaba, motyl, konik polny oraz innych które znacie.
- Wykonajcie z Rodzicami zabawę prawda czy fałsz
Np.
Czy to prawda, czy to fałsz?
Gdy odgadniesz, sygnał dasz.
− Konik polny w wodzie gra.
− Żaba dwie głowy ma.
− Biedroneczki są w kropeczki.
− Motyle mają ciepłe czapeczki.
− Stokrotka jest czerwona.
− Ważka jest większa niż wrona…
- Wykorzystajcie kartę pracy (k.cz.4 str.40) do poznania bryły jaką jest sześcian. Rodzice pomogą Wam odpowiedzieć na pytania
- Jak wygląda sześcian ?
- Z ilu kwadratów się składa ?
- Jak wygląda sześcian po rozłożeniu ?
- Pobawcie się z Rodzicami lub sami jednym z sześcianów jakim jest kostka do gry. Zabawa polega na tym, że np. Mama wyrzuca kostką, a Wy podajecie bardzo szybko liczbę oczek, którą jej się udało wyrzucić. Później można utrudnić zadanie
- podać liczbę oczek o 1 więcej od wyrzuconej,
- podać o dwie więcej od wyrzuconej,
- podać o 1 mniej od wyrzuconej itd.
Zadanie:
1.Pokolorujcie kartę I (tekturowa teczka), a jeśli ktoś zrobił to wcześniej sam może narysować lub namalować wiosenną łąkę.
2.Poćwiczcie czytanie tekstu pod ilustracją na str. 74-77.
3.Sami pobawcie się w zabawę „Barwy ochronne” z wykorzystaniem różnych rekwizytów, oczywiście za zgodą Rodziców.
Pozdrawiam Dorota Siuda
J.angielski-utrwalamy słownictwo włączając piosenkę „I’m going out to play” z poprzedniej lekcji. Wspólnie zagrajcie w gry interaktywne, obejrzyjcie historyjkę z Play Boxem, wysłuchajcie rymowanki „Its’ cold” z lekcji 3 i 4. Wykonajcie zadania z książki- strona 40.Bye,bye Pani Ola