Nasz temat na dziś to: "Burza"
Witam wszystkie dzieci. Dzisiaj porozmawiamy sobie o letniej burzy.
1.„Burza” – praca z tekstem.
„Burza” Jan Paciorekhttps://www.youtube.com/watch?v=RJ0UCU3gbLE
Szła przez pola Pani Burza,
–Co tak panią dzisiaj wkurza?
–Skąd u Pani tyle złości?
–Musi Pani mieć przykrości?
Burza błyska, grzmi i wieje,
Straszy wszystkich: – Świat zaleję,
Powywracam wszystkie drzewa,
Kto się boi – niechaj zwiewa,
Niebo całe pociemniało,
Z wichrem wszystko oszalało,
Drzewa nisko się kłaniają,
Panią Burzę przepraszają,
–Niechże Pani już przestanie,
Robić wszystkim wielkie lanie!
Burza mruczy, marszczy czoło.
Oj, nie będzie dziś wesoło,
Niech się kryje, kto gdzie może,
Bo tu będzie zaraz morze,
Leje, wyje, gromy ciska,
Siódme poty z chmur wyciska.
Aż się wreszcie tak zmęczyła,
Że się stała całkiem miła.
Cicho mruczy zawstydzona,
To jest burza? – to nie ona.
Cicho wiszą chmury z nieba,
Będzie słońce – nam zaśpiewa,
Rozweseli Panią Burzę,
Burza ze słońcem w jednym chórze?
Z tego śpiewu tęcza wisi,
Ależ Pani nam kaprysi!
Ale koniec – szkoda czasu,
Słońce świeci – chodź do lasu.
Pytania: O jakim zjawisku atmosferycznym była mowa w wierszu? Co zrobiła Pani Burza? Jakie inne zjawiska jej towarzyszyły? Co się stało, gdy się zmęczyła? Kto przepędził burzę? Czy wiecie, jak powstaje burza?
2.„Jak powstaje burza” – eksperyment. Zakręcamy słoik metalową zakrętką. Nadmuchujemy balon i energicznie pocieramy go kłębkiem wełny. Kładziemy balon na zakrętce i zbliżamy do niej palec. Tłumaczymy dziecku, co się stało?
https://www.youtube.com/watch?v=eyLKBakvNW4 Jak powstaje burza?
W wyniku pocierania balonika wytworzyły się ładunki elektryczne i przeskoczyła iskra (jak błyskawica). Czy znacie jakieś zjawisko charakterystyczne dla lata, w którym także pojawiają się iskry (błyskawice)?
- słoik z zakrętką, balon, wełna
3.„Burza” – praca plastyczna. Dziecko dostaje papierowy talerzyk, na którym rysuje markerem pioruny. Smaruje go klejem i przykleja paski bibuły w różnych kolorach kojarzących się mu z burzową pogodą.(obrazek na stronie grupy)
- papierowe talerzyki, kolorowa bibuła, klej, nożyczki, marker
4.„Gdy idzie burza, to…” – technika niedokończonych zdań, rozmowa na temat tego, jak zachowywać się w czasie burzy: Gdy idzie burza, to…, a dzieci kończy zdanie. Gdzie można się schronić? (w sklepie, w samochodzie). Czego nie można robić? (stać w wodzie, chować się pod drzewem). Jak zachowywać się w czasie burzy w domu? (pozamykać okna, wyłączyć urządzenia elektryczne, bo uderzenie pioruna może spowodować porażenie). Obrazki na stronie grupy.
5.Praca z kartą pracy33b – utrwalenie właściwych zachowań w czasie burzy, ćwiczenie logicznego myślenia, poszerzanie wiedzy ogólnej. Co można zaobserwować na niebie po burzy w słoneczny dzień? (tęcza)
- KP4.33b
6.„Wędrująca woda, czyli jak powstają kolory” – przygotowanie eksperymentu. Nawiązanie do tematu zajęć z następnego dnia. Dziecko umieszcza obok siebie siedem kubków. Do kubków wlewa wodę, a pomiędzy nimi umieszcza zwinięte papierowe ręczniki, które zanurza w wodzie. Do pierwszego kubka wsypuje czerwony barwnik spożywczy, do trzeciego – żółty, do piątego – niebieski, do siódmego – fioletowy. https://www.youtube.com/watch?v=CjqoJpTWK44
- kubki, woda, papierowe ręczniki, barwniki spożywcze (czerwony, żółty, niebieski, fioletowy)
7.„Nadchodzi burza” – układanie historyjki obrazkowej. Dziecko otrzymuje historyjkę obrazkową nawiązującą do lęku przed burzą. Ma za zadanie ułożyć obrazki w odpowiedniej kolejności, a następnie opowiedzieć, co się wydarzyło.
- kartoniki z historyjką obrazkową nawiązującą do burzy
8.„Burzowe emocje” – oglądanie filmu, dyskusja. Oglądanie filmu prezentującego burzę. Jakie uczucia wywołuje burza? Czy burzy trzeba się obawiać? Jak należy się zachować podczas burzy, gdy jesteśmy na dworze? Co się dzieje, gdy skończy się burza? Jakie zjawisko pogodowe często się po niej pojawia latem? Jak się czujemy, gdy patrzymy na tęczę?
https://www.youtube.com/watch?v=PVGjzJYrMdM
9.„Przejdź przez mostek” – ćwiczenie równowagi. Rozkładamy dużą płachtę lekkiego niebieskiego materiału na podłodze. Na materiale kładziemy rozciągniętą linkę. W miejscu, gdzie kończy kładziemy hula hop, które będzie symbolizowało dom. Dziecko musi jak najszybciej przejść po moście na rzece (lince), by schronić się przed burzą w domu. Gdy przechodzi, poruszamy materiałem, tworząc falującą toń rzeki.
- niebieski materiał, ławeczka gimnastyczna, hula hop
10.„Pogodowa historia” – zabawa dydaktyczna z działaniem plastycznym. Rozkładamy na ziemi folię, dzielimy ją na cztery części, Dziecko maluje farbami na folii letni pejzaż uwzględniający jedno zjawisko pogodowe: słońce, chmury i wiatr, burzę lub tęczę w każdej części.
- folia, farby, pędzle, flamaster
11.„Pochmurne niebo” – zabawa na podwórku. Wieszamy lub rozkłada na ziemi duże arkusze papieru. Dziecko maluje farbami ciemne chmury burzowe. Następnie pryska na nie wodą z rozpylacza (deszcz) i domalowuje pioruny.
- duże arkusze papieru, rozpylacz, farby
Wybierzcie zabawy, które podobają wam się najbardziej. Życzę miłej zabawy. Pani Dorota.
Język angielski
Zwierzęta morskie:
Shark-rekin
Starfish-rozgwiazda
Fish-ryba
octopus-ośmiornica
Rymowanka:
„The sun3x is hot3x I like the sun, a lot3x, I have3x a hat3x , for the sun3x like that3x”
Pobawcie się przy piosence:
na kanale You Tube: