Nasz temat na dziś to: "Czym są dla nas książki?"
Witajcie dzieciaki. Dzisiaj porozmawiamy sobie o książkach. Proszę podejdźcie do swoich biblioteczek i weźcie swoją ulubioną książkę spróbujcie coś o niej opowiedzieć. Powiedzcie jakie książki lubicie najbardziej? Zapytajcie rodziców o ich ulubione książki.
1.JAK DBAĆ O KSIĄŻKI?
Przypomnijcie sobie zasady korzystania z książek. Obejrzyjcie plansze przedstawiające zasady korzystania z książek. O czym zapomniałyście?(obrazki na stronie grupy) możecie także obejrzeć prezentację film: https://www.youtube.com/watch?v=b-1b7FyWx20
Czy wiecie co się dzieje, gdy nie przestrzegamy tych zasad? Obrazki do wiersza na stronie grupy. Posłuchajcie wiersza czytanego przez rodzica.
„Smutna książeczka”
Pewnego dnia ze swej półeczki,
skoczyły na ziemię wszystkie książeczki.
Razem tańczyły, razem śpiewały,
I bardzo dobrze się rozumiały.
Lecz jena książeczka w kącie została,
taka samotna i taka mała.
Bo wczoraj Basia, jedna z dziewczynek,
karteczki z niej powyrywała
i długopisem strony popisała.
Cichutko w kącie książeczka płakała,
bo do czytania się nie nadawała.
Pamiętajcie zatem dzieci kochane,
że książeczki chcą i lubią być szanowane.
Autor: Olga Adamowicz
Po omówieniu zasad możecie wspólnie narysować plakat dotyczący zasad i umieścić go w biblioteczce.
2.,,Z KSIĄŻKĄ NA GŁOWIE”.
Jest to nic innego jak wyścigi z rodzicami z książką na głowie. Oczywiście książkę najlepiej zastąpić starymi zeszytami, bo podczas zabawy niejednokrotnie spadną dzieciom z głowy. Dlatego w tym przypadku bezpieczniej będzie użyć starych zeszytów…
- ,,O CZYM PRZECZYTAMY W KSIĄŻKACH?”
Zadaniem dziecka jest odgadywanie lub opowiadanie o tym, co możemy przeczytać w książkach itd. Możecie wspólnie z dziećmi także dopasowywać książki do plansz.
4.,,MAŁA CZY DUŻA?”
Do tej zabawy będziecie potrzebować kilku książek w różnych rozmiarach. Zadaniem dzieci jest ich układanie od największej do najmniejszej i odwrotnie lub od najcieńszej do najgrubszej.
5.,,SZPITAL CHOREJ KSIĄŻKI”.
Wspólnie z dzieckiem możecie naprawić uszkodzone w domu książeczki.
- ,,KILKA PLASTYCZNO – TECHNICZNYCH INSPIRACJI…
ZAKŁADKA
Możecie z dzieckiem również przygotować zakładki do książek. Przed przystąpieniem do pracy możecie wspólne omówić do czego taka zakładka jest potrzebna. Jeżeli nie macie pomysł jak taką rozmowę przeprowadzić to może przyda się Wam wierszyk o zakładce, znajdziecie również filmik przedstawiający przykładowy pomysł na zakładkę do wspólnego przygotowania z dziećmi.
,,Koty- zakładka do książki”https://www.youtube.com/watch?v=ZNWqouU5BYw
„Zakładka”
Bardzo często do rączek, dzieci biorą wiele książek.
Bajeczki, opowiadania – szkolne lektury do czytania.
Gdy część książeczki przeczytają, to ją szybko zamykają,
a gdy sięgają po nią po chwili, nie wiedzą gdzie czytać książkę skończyli.
Dlatego dla Was jestem ja – zakładka mała i kolorowa.
Zaznaczę stronę w Twojej książeczce, byś czytać nie musiał jej od nowa.
Więc niech nie kończy się Twoje czytanie, przez rogów kartek zaginanie.
Weź mnie do ręki i połóż tam, gdzie książkę czytać skończyłeś sam.
Bo ja, zakładka – kartek obrońca, zostaję w książce zawsze – do końca
Będę Ci służyła przez długie lata, ale wiedz również o tym że,
Ja tak, jak każda Twoja książeczka zadbana i ładna zawsze być chce.
- ,,KSIĄŻECZKOWA PIOSENKA”.
Posłuchajcie piosenki dla dzieci pt. ,,Kolorowa książka”. https://www.youtube.com/watch?v=2mSHF8PTq4A
8.,,WYJŚCIE DO BIBLIOTEKI”.
Zachęcam także do częstego odwiedzania biblioteki, kiedy już będzie to możliwe. Jest to miejsce, w którym dowiecie się najwięcej o książkach. Możecie również wspólnie z dziećmi wybrać się do pobliskiej księgarni.
9.Dzisiaj możemy obejrzeć bajki nt. takiej wycieczki:
,,Kicia Kocia w bibliotece”https://www.youtube.com/watch?v=AXZDqtA2LgA
,,Świnka Pepa w bibliotece”https://www.youtube.com/watch?v=WuUFckrrLak
10.Dla rodziców mam film ,,Dlaczego warto czytać”:
https://www.youtube.com/watch?v=6U-ydDIkhCI
- Karty pracy na dziś:
12.Praca z kartą pracy 8b – ćwiczenie umiejętności oceniania, doskonalenie zdolności grafomotorycznych, rozwijanie kreatywności. • KP4.8b
13.„Regulamin postępowania z książką” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem karty pracy 9b. Dzieci oglądają obrazki wskazane na karcie i zastanawiają się, jak jeszcze należy lub nie należy postępować z książkami.
- KP4.9b
Życzę wesołej zabawy. Pani Dorota.