Nasz temat na dziś to: „ Dzieci takie jak my”
"Kochani w Dniu Waszego Święta spełnienia najskrytszych marzeń, dużo uśmiechu na buzi, zero smutków. Aby każdy dzień był ciekawą przygodą."
Ściskamy Was mocno Pani Ola i Pani Beata
1.Co to znaczy Międzynarodowe Obchody Dnia Dziecka? – proszę krótko wyjaśnić dziecku.
2.„ Jesteśmy dziećmi” – słuchanie piosenki. Rozmowa na temat piosenki.
https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ
Po wysłuchaniu piosenki rodzic zadaje pytania dzieciom:
− O czym opowiada nasza piosenka?
− Jak wyglądają dzieci żyjące w innych częściach świata?
− Co wspólnego ze sobą mają dzieci na całym świecie?
3.„ Niespodzianka” – zabawa ruchowa
Dziecko biega w rytm wesołej muzyki, gdy muzyka się zatrzymuje rodzic wypowiada nazwę przedmiotu w pokoju, przy którym dziecko musi stanąć. Zadaniem dziecka jest jak najszybsze odnalezienie przedmiotu.
4.„ Język migowy” – słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej.
Od samego rana Ada przygotowywała się na spotkanie z nową koleżanką, Kasią. Okazało się, że tata Kasi jest bardzo zdolnym architektem i będzie pracował w tym samym biurze co tata Ady i Olka. Obie rodziny umówiły się w małej kawiarence w galerii, tuż obok bawialni dla dzieci. Ada bardzo lubiła poznawać nowe osoby i rozmawiać z nimi o tym, w co lubią się bawić. Tym razem Ada była szczególnie przejęta spotkaniem, bo dowiedziała się od rodziców, że Kasia nie słyszy. – Na żadne ucho? – dopytywała się Ada. – Ani troszeczkę? – Ani troszeczkę. – To jak my się będziemy bawić? – Jestem pewna, że znajdziecie na to sposób – uśmiechnęła się mama. Ada próbowała zatykać sobie uszy i prosiła Olka, żeby coś do niej mówił. – Mam fajną siostrę – powiedział Olek. – Co mówisz? – spytała Ada. – Moja siostra jest najlepszą siostrą na świecie! – Ecie-pecie? Nic nie rozumiem… Tej Kasi musi być bardzo trudno – stwierdziła Ada. W galerii panował gwar. Z głośników płynęła muzyka, w bawialni słychać było piski i śmiech rozbawionych dzieci. Obie rodziny przywitały się słowami „dzień dobry” i podały sobie ręce. Ada stanęła naprzeciwko Kasi i nie wiedziała, czy ma coś powiedzieć, czy nie. Przecież Kasia i tak nie usłyszy. Jednak dziewczynka uśmiechnęła się i rękami zrobiła przyjazny gest. Ada zrozumiała, że to jest powitanie, i odpowiedziała takim samym gestem. Potem Kasia wskazała bawialnię i dziewczynki pobiegły razem na zjeżdżalnię. Po chwili radośnie nurkowały w basenie z kolorowymi piłeczkami. Kasia układała z rąk różne znaki, a Ada próbowała odgadnąć ich znaczenie. Gdy chciała zająć się rysowaniem i kolorowaniem, Ada od razu zrozumiała, o co chodzi. Wspólnie narysowały słonia z wielkimi uszami, a na tych uszach namalowały wszystko, co symbolizuje dźwięki: ptaki, trąbkę, gitarę, śpiewającą panią, a nawet samolot odrzutowy. Potem bawiły się w teatrzyk dłoni i okazało się, że palcami można pokazać wiele rzeczy. Czasami Ada się myliła i nie potrafiła czegoś zrozumieć, ale to było bardzo zabawne. Jak wiele można powiedzieć, nie używając słów! Wieczorem Ada wciąż rozmyślała o Kasi i o tym, jak wspaniale się z nią bawiła. Tata powiedział córeczce, że osoby niesłyszące porozumiewają się językiem migowym. – Czy ja też mogę się nauczyć tego języka? – zapytała Ada. – Oczywiście. A teraz zgadnij, co chcę ci przekazać – tata przytulił Adę i pocałował ją w czoło. – Dobranoc i kocham cię! – zawołała Ada i odpowiedziała tym samym gestem. – Zrozumiałeś, tatusiu? Tata uśmiechnął się i pokiwał głową. Miłość nie potrzebuje słów.
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.
Rodzic zadaje pytania:
− Jak nazywa się język, którym porozumiewa się Kasia?
− Jakbyś się czuł, gdybyś nie słyszał/ słyszała tego, co ktoś mówi?
− Spróbuj, jak Ada, zatkać uszy i sprawdzić, czy rozumiesz, co mówię.
5.Co to jest "tolerancja"? – wyjaśnienie znaczenia słowa przez rodzica.
Tolerancja to poszanowanie odmienności innych, ich wyglądu, sposobu komunikowania się, wiary, kultury itd.
6.A teraz obejrzyjcie film edukacyjny pt. "Dzieci świata"
https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0
7.Zabawy badawcze z wodą i piaskiem.
Potrzebne będą:
1 miska z wodą, 2 papierowe łódeczki, słomka do napojów, taca z piaskiem, ręcznik papierowy.
Rodzic zwraca uwagę, aby dziecko uważnie obserwowało i wsłuchiwało się w dobiegające dźwięki.
Pierwsze zadanie: Dziecko puszcza papierową łódkę w misce z wodą i dmucha w nią.
Drugie zadanie: Dziecko uderza opuszkami palców w wodę, określa jaki to dźwięk.
Trzecie zadanie: Dziecko dmucha w wodę przez słomkę. Obserwuje co się dzieje z wodą.
Czwarte zadanie: Dziecko na tacy z piaskiem rysuje palcem różnego rodzaju kreski i fale, stawia kropki. Porusza tacą, wyrównując powierzchnię piasku
i rysuje ponownie.
Podsumowanie doświadczeń:
Dziecko omawia wrażenia, opisuje, jaka jest woda i piasek, jakie dźwięki można za ich pomocą wytworzyć (np. pluskanie i bulgotanie, przesypywanie).
Do zobaczenia jutro-Pani Ola i Pani Beata.