Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Nasz temat na dziś to: "Dzieci z różnych stron świata"

Witajcie. Poznamy dzisiaj dzieci z różnych stron świata.

„My dzieci świata” film:https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0 

1.„Dzieci świata” – rozmowa na temat wiersza Wincentego Fabera pod tym samym tytułem.

W Afryce w szkole ,na lekcji,

Śmiała się dzieci gromada,

Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,

że gdzieś na świecie śnieg pada.

A jego rówieśnik, Eskimos,

też w szkole, w chłodnej Grenlandii,

nie uwierzył , że są na świecie

gorące pustynie i palmy.

Afryki, ani Grenlandii

my także jak dotąd nie znamy,

a jednak wierzymy w lodowce,

w gorące pustynie, w banany.

I dzieciom z całego świata

chcemy ręce uścisnąć mocno

i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,

jak i z nas samych wyrosną. 

2.Rozmowa na temat wiersza. Pytania do dzieci: Z jakich stron świata pochodziły dzieci z wiersza? Dziecko stara się podać nazwy narodowości. Z czego śmiały się afrykańskie dzieci? W co nie uwierzyli Eskimosi? Co łączy wszystkie dzieci na świecie?

  • zdjęcia dzieci z różnych stron świata, mapa świata

3.„Dzieci na świecie” – omówienie strojów dzieci świata, przyklejenie zdjęć w odpowiednich miejscach na mapie. Dziecko ogląda i opisuje stroje dzieci z rożnych stron świata. Następnie z pomocą rodziców  próbuje umieścić zdjęcia w odpowiednich miejscach na mapie świata.

  • zdjęcia dzieci z różnych stron świata, mapa świata

4.„Zgadnij, kogo mam na myśli” – opisywanie zdjęć i odgadywanie, o które chodzi. Dziecko opisuje jedno ze zdjęć, zadaniem rodziców jest jak najszybciej odgadnąć, o które dziecko chodzi. Potem następuje zmiana ról.

  • zdjęcia dzieci z różnych stron świata

5.Bilety na podróż – przygotowanie biletów lotniczych (narysowanie, wydrukowanie). Zabawa w „Podróż samolotem do różnych stron świata”.

6.Aktywność plastyczno - dekoracyjna – Wybieramy ozdoby garderoby i biżuterii dla dzieci, które przebierają się za: Indian (pióropusze, pomalowane twarze), Eskimosów (futerka wokół głowy, futra, skośne oczy), Hindusi (kropki bindi, apaszki jako chusty), Afrykańczycy (korale, opaski na czoło), Japończycy (skośne oczy, elementy kimona) – ćwiczenie spostrzegawczości, utrwalamy charakterystyczne cechy garderoby i ozdób innych narodowości. Zachęcamy dzieci do prowadzenia zabaw tematycznych z użyciem zgromadzonych rekwizytów.

7.Zabawa ruchowa : „Podróż”.

Przy piosence  „Jestem pilotem” https://www.youtube.com/watch?v=JEvAczwCSIg

dzieci wyruszają w podróż po świecie.

EKSPOZYCJA I

AMERYKA PÓŁNOCNA – INDIANIN (Ryczący Bawół)

Przedstawienie dzieciom postaci Indianina. (obrazek)

To nasz przyjaciel czerwono skóry,

Ryczący Bawół - zwą go niektórzy.

Razem z indiańską rodziną swą

mieszka w wigwamie - to jego dom.

 

Znacie go z filmów o Indianach,

którzy w skórzanych chodzili ubraniach.

A gdy na łowy szli na bizony

to malowali na twarzach wzory.

 

Kiedy przy ogniu wspólnie siadali

to fajkę pokoju wypalali.

Z łuku strzelali, konno jeździli

i wtedy bardzo szczęśliwie żyli.

 

Tekst o życiu Indian.(film)

Indianie byli pierwszymi mieszkańcami Ameryki. Żyli oni w plemionach, na czele których stali wodzowie. Indianie najczęściej mieli czarne długie włosy, śniadą cerę, nosili głównie ubrania uszyte ze skóry, a mężczyźni zakładali pióropusze. Obecnie Indianie żyją w rezerwatach i chociaż ich życie nie przypomina dawnych czasów, to jednak niektóre zwyczaje zachowali do dziś.

Zabawa dla  Indian „Szeke, szeke”.

Na górze - szeke, szeke. (robimy rękami "młynek" na górze)

Na dole - szeke, szeke. (robimy rękami "młynek" na dole)

Na prawo - szeke, szeke. (robimy rękami "młynek" z prawej strony)

Na lewo - szeke, szeke. (robimy rękami "młynek" z lewej strony) 

Zadanie dla dziecka ukryta w ekspozycji o Indianach:

Taniec w rytm muzyki indiańskiej – poznajemy charakterystyczną muzykę Indian i gesty taneczne.

https://www.youtube.com/watch?v=3LIoEl-rzlI

EKSPOZYCJA II

GRENLANDIA – ESKIMOSEK ODARPI

Prezentacja małego chłopca Eskimosa.

Hej, saneczki ciągną pieski

Eskimos pogania

Z zimna w oczach stają łezki,

Ciepło od biegania.

Oj, pingwinie na bok zmykaj

Bo Eskimos jedzie

Do niedźwiedzia polarnego

Po solone śledzie.

A ty zorzo świeć wesoło

Gdy Eskimos jedzie

Z foką, która bardzo lubi

Posolone śledzie.

Eskimosi:

Eskimosi żyją w rejonie Bieguna Północnego. Ubierają się w kurtki, spodnie uszyte z foczej skóry, które doskonale chronią przed zimnem i wiatrem. Tam gdzie mieszkają Eskimosi, lody nie topnieją przez większą część roku, dlatego poruszają się oni głównie skuterami śnieżnymi i saniami ciągniętymi przez psy.

Zabawa dla Eskimosów – utrwalamy zwierzęta mieszkające w okolicach Grenlandii.https://www.youtube.com/watch?v=D2_IgH22L4k

 Zabawa dla dziecka ukryta w ekspozycji o Eskimosach.

Zabawa ruchowa „Igloo” z chustą animacyjną lub kocykiem.

Dziecko i rodzice, stojąc wokół chusty- kocyka, podnoszą ją do góry, chowają się pod nią i siadają, tworząc nad sobą kopułę.

 EKSPOZYCJA III

AZJA – JAPONIA (Kiem-an-fu)

Przedstawienie kolejnego mieszkańca Ziemi, którym jest mała Japonka Kiem-an-fu.

Jestem mała Kiem - an - fu.

Szybko zrywam się ze snu.

Na śniadanie zjadam ryż

i do szkoły biegnę dziś.

 

Tam się uczę pisać znaki.

Każdy znak to wyraz jakiś.

Znaków trzy tysiące jest,

z góry w dół je piszę też.

 

Chętnie słucham o swym kraju,

Który słynie z samurajów.

Wiem, że najcenniejszy w świecie

pokój jest i radość dzieci.

 

Japonia:

Daleko na wschodzie Azji leży Japonia. Nazywamy ją Krajem Kwitnącej Wiśni, gdyż niemal w całym państwie możemy spotkać mnóstwo tych drzew. Japonia zwana jest również Krajem Wschodzącego Słońca. Japończycy słyną na świecie z wielu pięknych tradycji. W czasie świąt i uroczystości zakładają swoje tradycyjne stroje - kimona, które przypominają szlafroki. Spotykając się na wspólnych posiłkach, klęczą wokół niskiego stołu, a jedząc potrawy z ryżu posługują się pałeczkami.

Taniec z wachlarzami – doskonalimy umiejętność naśladowania, poznajemy tradycyjną muzykę Japonii. https://www.youtube.com/watch?v=4ZYXY4lCeJc

 Zabawa dla dziecka ukryta w ekspozycji o Japonii.

Wzajemne masaże  – po ciężkim dniu pracy w Japonii tak mieszkańcy relaksują się.

 EKSPOZYCJA IV

INDIE –HINDUSKA

W Indiach nietykalnym zwierzęciem jest krowa. Bardzo popularne są ostatnio filmy Bollywood, w których wszyscy tańczą i śpiewają. Kobiety mają na sobie SARI oraz BINDI dla ozdoby, przynoszące szczęście. W niektórych wioskach podróżuje się na słoniach.

 Zabawa dla dzieci ukryta w ekspozycji o Indiach.

Zabawa z kinezjologii edukacyjnej „Słoń” .https://pedagogika-specjalna.edu.pl/terapia-pedagogiczna/zabawy-zajecia-relaksacyjne-techniki-polepszajace-pamiec-wedlug-paula-dennisona-tworcy-kinezjologii-edukacyjnej/

Słoń – W tym ćwiczeniu, należy stanąć w pozycji wyprostowanej, w lekkim rozkroku, a następnie wyciągnąć lewą rękę przed siebie w przód, (grzbiet dłoni zwrócony do góry), głowę położyć uchem na ramieniu wyciągniętej ręki. W takiej pozycji zaczynamy „rysowanie w powietrzu” leniwej ósemki. Po chwili, ćwiczenie wykonujemy prawą ręką.

Zabawa taneczna z naśladowaniem do „Kathak” – dawnego tańca klasycznego w Indiach. https://www.youtube.com/watch?v=LOfQfiXq7M4

 EKSPOZYCJA V

AFRYKA – MURZYNEK BAMBO

Przedstawienie dziecku postaci małego Murzynka.

 Zadanie dla  Afrykańczyków: Uważne odsłuchanie wiersza Juliana Tuwima pt.: „Murzynek Bambo”.

Murzynek Bambo w Afryce mieszka,

Czarną ma skórę ten nasz koleżka.

Uczy się pilnie przez całe ranki

Ze swej murzyńskiej pierwszej czytanki.

A gdy do domu ze szkoły wraca,

Psoci, figluje – to jego praca.

Aż mama krzyczy: „Bambo łobuzie!”,

A Bambo czarną nadyma buzię.

Mama powiada: „Napij się mleka”,

A on na drzewo mamie ucieka.

Mama powiada: „Chodź do kąpieli”,

A on się boi, że się wybieli.

Lecz mama kocha swojego synka,

Bo dobry chłopiec z tego Murzynka.

Szkoda, że Bambo czarny wesoły,

Nie chodzi razem z nami do szkoły. 

Ciekawostki o Afryce:

Afryka jest zamieszkana przez ludzi o różnym kolorze skóry. Mieszkańcami znacznej większości tego kontynentu jest ludność rasy czarnej. Jest tam bardzo ciepło. W samym sercu afrykańskiej dżungli mieszkają najmniejsi ludzie świata - Pigmeje. Jako osoby dorosłe mają oni około 130 - 150 cm wzrostu.

 Zabawa dla dziecka ukryta w ekspozycji o Afryce:

Taniec Afrykański – poznajemy muzykę afrykańską oraz charakterystyczną choreografię.

https://www.youtube.com/watch?v=dCzbM2JkBtg

EKSPOZYCJA VI

HAWAJE

Hawaje to piękny, obfity w zieleń kraj składający się z 8 wysp. Na wyspie Maui podczas znanego tańca hula hula tancerki stroją się w różowe kwiaty. Mieszkańcy każdej wyspy mają inne kolory kwiatów.

Zadanie dla  Hawajczyków – przechodzenie pod limbo przy hawajskiej muzyce, limbo coraz niżej.

3 elementy, z których tworzymy bramkę, a następnie kolejno przechodzimy pod zawieszoną poprzeczką . WYGRYWA TEN, który przejdzie pod najniżej zawieszoną poprzeczką. 

Zabawa  ukryta w ekspozycji o Hawajach:

Zabawa taneczna z naśladowaniem do piosenki „HULA HULA” –  próba wykonania.

https://www.youtube.com/watch?v=EtZ0_bCYtns

8.Piosenka „Jesteśmy dziećmi”-https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ utrwalenie poczucia jedności wszystkich ludzi niezależnie od wyglądu i tradycji.

9.Praca z kartą pracy 27b – budowanie wypowiedzi, doskonalenie zdolności grafomotorycznych, poszerzanie wiedzy ogólnej, szukanie wspólnych zabaw i zajęć dla dzieci z różnych stron świata. N. pyta dzieci: Co łączy dzieci na całym świecie? Gdyby wyjechały teraz do innego państwa, co mogłyby robić wspólnie z dziećmi z innych krajów?

  • KP4.27b

10.Praca z kartą pracy27a – doskonalenie sprawności manualnej, percepcji słuchowej, poszerzanie wiedzy ogólnej. Włączamy dzieciom dwa utwory:

(muzyka meksykańska) https://www.youtube.com/watch?v=edUxc_LaJ1E i

 Krakowiaczek https://www.youtube.com/watch?v=HKiHrGivkqY . Dziecko dobiera muzykę do odpowiednich rysunków postaci na karcie i kolorują właściwe kółka.

  • KP4.27a, CD

11.„Indiańska wioska” – zabawa plastyczna. Wykonanie Indian z rolek od papieru toaletowego. Dzieci malują rolki od papieru toaletowego na brązowo. Białą farbą dorysowują twarze. Mogą dodać ozdoby: barwy wojenne, kolczyki, piórka, pióropusze itp.

  • rolki od papieru toaletowego, farby

https://www.tg.net.pl/wlasnorecznie/dla-dzieci/indianska-wioska-1/

12.Propozycja wycieczki dla chętnych osób. Wycieczka do Wioski Indiańskiej „Tatanka”.

 http://www.wioskaindianska.eu/home-2/

https://www.youtube.com/watch?v=DUXtv9j58Ek

Życzę miłej zabawy. Pani Dorota.

Język angielski

Włącz dziecku rymowankę „Wild animals” z Play Box 2 temat „Lubię zwierzęta”, poproście dziecko żeby maszerowało i klaskało w rytm utworu, a następnie odtwórzcie  dziecku jeszcze raz  utwór i poproście żeby naśladowało zwierzęta, które się tam pojawiają. Zaśpiewajcie piosenkę pt. „Look around”. Zagrajcie w gry inteaktywne z lekcji 7 i 8. Wykonajcie zadanie z książki strona 59. Bye, bye Pani Ola.