Nasz temat na dziś to: "Gdy się smucę"
Cześć dzieciaki. Porozmawiajmy na temat – smutku. Opowiedzcie, jakie sytuacje wywołują u was smutek, czy wiecie, jak sobie radzić ze smutkiem.
1.„Witają się paluszki” – powitanie rodziców z dziećmi – rodzic nazywa poszczególne palce, a następnie mówi, że dziś przywitamy się np. kciukami/palcami serdecznymi/wskazującymi/środkowymi/małymi. Dziecko wita się z domownikami wybranymi palcami.
2.„Twój dzisiejszy nastrój” – rozmowa – rodzic pyta dziecko „Jaki jest twój dzisiejszy nastrój?” i bez względu na odpowiedź dopytuje: „Dlaczego?”, „Co się stało?”, „Co się wydarzyło?”, „Czy codziennie masz taki nastrój?”
3.„Rozwesel misia” – zabawa ruchowa – dziecko „Miś” siedzi na dywanie. Miś jest smutny, a zadaniem rodzica jest rozweselenie misia. Metoda i technika dowolna. Miś ma się uśmiechnąć lub zaśmiać – oczywiście Miś, jak najdłużej stara się pokazywać smutną minę. Potem następuje zmiana ról.
4.„Smutek – czyli co?” – pogadanka z dziećmi – pytanie: „Co to jest smutek?” – dziecko odpowiadają na pytanie.
Smutek – to żal, przykrość, przygnębienie. Podczas przeżywania smutku często pojawiają się u nas łzy. Oczekujemy, wtedy wsparcia od drugiej osoby, przytulenia.
5.„Gdy mi smutno, gdy mi źle”– giełda pomysłów. Wymyślanie i spisywanie pomysłów, ilustrowanie ich piktogramami (obrazkami).
- kartki, kredki
6.„Pociesz mnie” – zabawa ruchowa – dziecko porusza się po pokoju przy dźwiękach muzyki np. „Wesoła muzyka klasyczna dla dzieci”. Gdy muzyka ucichnie dziecko przytula mamę i tatę. Zabawę powtarzamy 5-krotnie.
https://www.youtube.com/watch?v=Xu2WgiOi56I – muzyka klasyczna do zabawy „Pociesz mnie”
7.„Psie smutki” – słuchanie w wersji muzycznej wiersza Jana Brzechwy „Psie smutki” – dziecko słucha nagrania. Po wysłuchania rozmawiamy z dzieckiem na temat treści wiersza.
https://www.youtube.com/watch?v=PiWly7xSwYM – wiersz „Psie smutki”
Jakie powody do smutku miał pies z wiersza?
Co sprawiło, że pies z wiersza nie miał już smutków?
A czy wy czasem macie powody do smutku?
Jak sobie radzicie ze smutkiem?
Podsumowanie: czasem wystarczy dobre słowo, gest, przytulenie, aby komuś poprawić humor, dać wsparcie w trudnej sytuacji. Jeżeli sami sobie chcemy poprawić humor możemy przypomnieć sobie fajną sytuację z naszego życia np. wakacje/spędzanie czasu z rodzicami/przyjaciółmi, możemy zaśpiewać wesołą piosenkę albo pobawić się ulubioną zabawką.
8.„Jeżeli Ci wesoło” – nauka piosenki.
https://www.youtube.com/watch?v=a2Stq8Bu6iA – piosenka „Jeżeli Ci wesoło”.
9.„Jeżeli Ci wesoło” – improwizacja ruchowa – dziecko porusza się swobodnie po pokoju w rytmie piosenki „Jeżeli Ci wesoło”.
10. https://emocjedziecka.pl/portret-moich-emocji-materialy-pracy-dzieckiem-zlosc-lek-radosc-smutek-odraza/– karta pracy „Portret mojego smutku”.
11.„Poprawiacz nastroju” – praca techniczna z wykorzystaniem różnorodnych materiałów. Kolorowe kartki z bloku technicznego oraz różnorodne materiały, np. rolki po papierze toaletowym, słomki, patyki, brokat, farby, plastelina, kleje, kawałki krepiny, skrawki materiałów. Zadaniem dziecka jest stworzenie czegoś, co poprawia humor.
- kartki z bloku technicznego, rolki po papierze toaletowym, słomki, patyki, brokat, farby, plastelina, kleje, kawałki krepiny, skrawki materiałów itp.
12 „Ciasteczka” – wspólne pieczenie lekarstwa na smutki, ciasteczek owsianych według dowolnego przepisu. Doskonalenie umiejętności matematycznych w używaniu jednostek wagi i objętości w codziennych sytuacjach. https://www.youtube.com/watch?v=J8Bq7cVWfeY
- składniki na ciasteczka
Życzę wesołej zabawy. Pani Dorota.