Nasz temat na dziś to: "Instrumenty dawniej i dziś"
Witajcie dzieci to będzie muzyczny tydzień. Przygotowałam dzisiaj dla was zabawy o instrumentach.
1.„Skąd pochodzą dźwięki?”– rozpoznawanie instrumentów po odgłosach. Dziecko najpierw ogląda film o instrumentach. Potem zamyka oczy, a rodzic włącza nagrane dźwięki instrumentów: gitara, harfa, kastaniety, marakasy, tamburyn, klarnet, janczary, kontrabas, saksofon, skrzypce, flet, bębenek, gitara elektryczna, wiolonczela, puzon, mandolina, trąbka, keybord ). Dziecko próbuje podać nazwy instrumentów na podstawie wydawanych przez nie dźwięków.
Przydatne linki:
„Dźwięki i odgłosy”- dźwięki instrumentów muzycznych.https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo
„Wizyta w szkole muzycznej – poznajemy instrumenty”
https://www.youtube.com/watch?v=f43qSH2Nq9w
2..„Dawne instrumenty” – Czy wiecie dzieci, że jednym z pierwszych instrumentów, jakich używał człowiek, było jego własne ciało – klaskał, tupał, wydawał różne okrzyki. Następnie wykorzystywano przedmioty codziennego użytku, tworząc z nich proste instrumenty, np. grzechotki, bębny.
- zdjęcia kilku dawnych instrumentów na stronie grupy.
3.„Pradawny rytm” – praca z kartą pracy 14a, ćw. 1, odczytywanie i kontynuowanie rytmów.
- KP4.14a
4.„Instrumenty wokół nas” – zabawa muzyczna, wydobywanie muzyki z przedmiotów codziennego użytku. Zadaniem dzieci jest poszukanie i wybranie jakiegoś przedmiotu, który wydaje interesujący dźwięk (pokrywki, łyżki, puszki z przyprawami itp.)
5.,,Jestem muzykantem konszabelantem”- zabawa inscenizowana przy piosence. Akompaniament za pomocą własnego ciała (tupanie, klaskanie) https://www.youtube.com/watch?v=3UYIl4iwnO4
6.Akompaniament do piosenki z użyciem przedmiotów codziennego użytku wybranych przez dzieci.
7.„Muzyczne talerze”– zajęcia techniczno-plastycznehttps://ekodziecko.com/muzyczne-talerze z wykorzystaniem papierowych talerzy i makaronu. Zadaniem dziecka jest ozdobienie farbami talerzy. Wsypanie makaronu i połączenie talerzy za pomocą zszywacza do papieru. W ten sposób powstanie instrument. Gdy dziecko porusza instrumentem, rurki makaronu uderzają jedna o drugą i grzechoczą.
- makaron rurki, papierowe talerze, farby.
8.„Skąd dochodzi dźwięk?” – wskazywanie kierunku, z którego dochodzi dźwięk. Dziecko ma zamknięte oczy. Rodzic gra na skonstruowanych z dzieckiem muzycznych talerzach. Dziecko wskazuje ręką kierunek, z którego dochodzi dźwięk.
9."Czego brakuje?” – zabawa utrwalająca nazwy instrumentów i ćwicząca pamięć. Kładziemy na stoliku zdjęcia instrumentów(5,6), następnie dziecko podaje ich nazwy. Rodzic zakrywa jeden obrazek. Zadaniem dziecka jest zapamiętanie, co było na danym obrazku, i wypowiedzenie nazwy instrumentu (Uwaga! Nie wolno zmieniać kolejności ilustracji).
- zdjęcia instrumentów.
10.„Z jakiej rodziny?” – wprowadzenie podziału instrumentów na dęte i strunowe, klasyfikowanie instrumentów, praca z kartą pracy14a, ćw.2.
- zdjęcia instrumentów dętych i strunowych, KP4.14a, ćw. 2.
11.„Dęty czy strunowy?” – rodzic ponownie włącza nagranie z początku zajęć i prosi, by dziecko klasnęło wtedy, gdy usłyszy instrument, który jest wg nich instrumentem dętym.
12.„Ile nutek?” – praca z kartą pracy 14b, analiza słuchowa nazw instrumentów, doskonalenie percepcji słuchowej i wzrokowej, przeliczanie. • KP4.14b
13.„Czasem słońce czasem deszcz” –opowiadanie Pani Muzyki (K. Szczerbakowska- Biniszewska według Programu Kraina Muzyki):
Dawno, dawno temu w Krainie Muzyki żyli szczęśliwi mieszkańcy. Codziennie świeciło słońce, wszędzie rosły nutki, a każdy mieszkaniec krainy grał na instrumencie, śpiewał i tańczył. Nawet psy zamiast szczekać gwizdały. Wszystkim żyło się miło, więc w Krainie Muzyki brzmiały same wesołe melodie. Do czasu! Pewnego dnia do wesołej Krainy przybyła smutna wróżka Kropelka. Pozazdrościła mieszkańcom szczęścia i wesołości, zrzuciła na całą krainę deszcz. Padał wiele dni i nocy, przez co nutki nie rosły już tak szybko, a mieszkańcy byli bardzo smutni. Zaczęli też grać smutne melodie. Na szczęście o smutnym losie muzyków usłyszała dobra wróżka – Pani Muzyka. Swoimi wesołymi czarami złagodziła smutne zaklęcie wróżki Kropelki. Od tej pory w Krainie Muzyki czasem świeci słońce, a czasem pada deszcz.
Pytania do dzieci: Jak nazywa się miejsce, o którym czytałam? Dlaczego jej mieszkańcy na początku byli bardzo szczęśliwi? Kto odwiedził Krainę Muzyki? Jak dziś jest w Krainie Muzyki?
14. „Ile razy zagram?” – ilustrowanie i odtwarzanie rytmów. Rodzic uderza pałeczką w stolik. Dziecko układa przed sobą tyle patyczków, ile usłyszało dźwięków. Następnie rodzic wystukuje prosty rytm i układa go za pomocą patyczków. Dziecko odtwarza rytm, klaszcząc.
- patyczki, pałeczka.
Życzę wszystkim rodzicom i dzieciom wesołych zabaw muzycznych. Pani Dorota.