Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Nasz temat na dziś to: "Jak powstaje chleb"

Cześć dzieciaki. Czy wiecie skąd się bierze chleb? Posłuchajcie wiersza.

1.Abecadło o chlebie – praca z wierszem Władysława Bełzy.

ABC

Chleba chcę

Lecz i wiedzieć mi się godzi,

Z czego też to chleb się rodzi.

DEF

Naprzód siew:

Rolnik orze ziemię czarną

I pod skibę rzuca ziarno

GHI

Ziarno w lot

Zakiełkuje w ziemi łonie

I kłos buja na zagonie

JKL

Gdy już cel

Osiągnięty gospodarza

Zboże wiozą do młynarza.

ŁMN

Każde źdźbło

Za obrotem kół, kamienia

W białą mąkę się zamienia

OPR

To już kres!

Z młyna piekarz mąkę bierze

I na zacier rzuca w dzieże.

STU

I co tchu

W piec ogromny wkłada ciasto

By chleb miały wieś i miasto.

WYZ

I chleb wnet!

Patrzcie, ile rąk potrzeba, aby mieć kawałek chleba

2.Skąd się bierze chleb i jak to kiedyś wyglądała praca rolnika znajduje się w filmie „Od ziarenka do bochenka”.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=99wOP1R-9r8&feature=emb_logo

https://www.youtube.com/watch?v=kWq3VMWJ9MA

3.Historyjka obrazkowa „Od ziarenka do bochenka”. Obrazki na stronie grupy.

Pytania do dzieci: kto przyczynia się do tego, że mamy chleb? Jak nazywają się te zawody? Gdzie kupujemy chleb?

4.„Zawody” – Dziecko z rodzicami ogląda zdjęcia osób pracujących w różnych zawodach (wśród nich muszą być: piekarz, kierowca, sprzedawca, młynarz, rolnik). Dziecko wybiera i podaje nazwy zdjęć przedstawiających ludzi, którzy biorą udział w produkcji chleba.

 Zdjęcia osób pracujących w różnych zawodach na stronie grupy.

5.„Od ziarenka do bochenka” – opowieść ruchowo-naśladowcza połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi (rodzic czyta opowieść a dziecko stara się naśladować):

–Pociąg: Jedziemy dziś do gospodarstwa rolnego pociągiem (ciuch, ciuch, ciuch – naśladowanie odgłosów, dzieci tworzą pociąg). Przekonamy się, jak wygląda życie na wsi…

–Koniki: Jedziemy na konikach do pana rolnika (odgłos kląskania).

–Praca rolnika: Najpierw rolnik sieje zboże (siejeje, siejeje, siejeje), deszcz pada na pole (kap, kap, kap), potem zboże rośnie i dojrzewa, a wietrzyk śpiewa (szszszsz). Słońce grzeje całe lato (uf, uf, uf ), nastała pora zbiorów, już na pole wjeżdża kombajn (wrrrr, wrrrrrrr, wrrrrrr). Kombajn przesypuje ziarno na wozy (szszszszsz), rolnik wiezie ziarno ciągnikiem do młynarza (wrrrr, wrrrrr, wrrrr).

 –Młyn: Młynarz w młynie zmiele ziarnka (szerokie otwieranie ust i kręcenie szczęką), z ziaren powstanie mąka. Aaaa -psik! Wpadła do nosków! Mąka jest gotowa, do piekarni jedziemy samochodem (brum, brum, brum). Nocą, kiedy dzieci śpią (sen – chrapanie), piekarz piecze z mąki chleb i bułki (naśladowanie ruchu wyrabiania ciasta).

–Piekarnia: Z samego rana samochody (brum, brum) z piekarni ruszają do sklepów, by dostarczyć pieczywo. Uwaga, jeszcze gorące (parzy – dmuchanie), ale jak pięknie pachnie (wąchanie – głęboki wdech i wydech).

6.„Od ziarenka do bochenka” – praca z kartą pracy 38, doskonalenie sprawności manualnej i percepcji wzrokowej, dostrzeganie związków przyczynowo- skutkowych, budowanie wypowiedzi. • KP3.38

7.Degustacja różnego rodzaju pieczywa (pszenne, żytnie, razowe, bułka, rogal, bułka maślana itp.). Dziecko dostaje na talerzyku kawałeczki różnego rodzaju produktów piekarskich. Smakuje pieczywo, określa jego smak, zapach i kolor.

https://mamotoja.pl/pieczywo-dla-dziecka-7-rodzajow-pieczywa-dla-dziecka,dieta-starszego-dziecka-galeria,2818,r3p3.html

Potrzebne będzie różnego rodzaju pieczywo.

8.„Skąd się bierze chleb?” – pogadanka na temat różnych rodzajów mąki, z której pozyskuje się produkty piekarskie. N. zadaje dzieciom pytania: Skąd się bierze chleb? Czy wszystkie rodzaje pieczywa, które wam smakowały, były zrobione z mąki pszennej? Z czego wytwarza się to pieczywo? Jakie rodzaje mąki jeszcze wyróżniamy? (ziemniaczana, żytnia, razowa, kukurydziana, jaglana, lniana). Dziecko ogląda rodzaje zbóż.

Obrazki zbóż.

9. Co jeszcze robimy ze zboża? – pokaz różnych produktów pochodzących ze zboża np. mąki, kaszy jęczmiennej, kaszy manny, płatków kukurydzianych i owsianych, kaszy jaglanej.

10.Zabawa logopedyczna z kawałkiem chleba – usprawnianie aparatu mowy. Każde dziecko do- staje kawałek chleba ze skórką. Dzieci przeżuwają, mlaskają, gryzą skórkę, oblizują się itp.

Potrzebne kawałki chleba ze skórką.

11. Rysujemy litery – wysypujemy na talerz, produkty pochodzenia zbożowego. Prosimy dziecko, aby napisały na talerzyku palcem swoje imię.  Później mogą napisać inne wyrazy lub zrobić rysunek.

12.Zabawa w „Piekarnię” z wykorzystaniem dostępnych foremek, które posłużą dziecku jako formy do wykrawania z masy solnej lub innej różnych rodzajów pieczywa. Dziecko może również je samodzielnie ulepić i pomalować farbą.

13.Zabawa manualna – przygotowywanie ciasta na chleb, wypiek chleba wspólnie z rodzicami.

Składniki potrzebne do wypieku chleba. Przepis na chleb na stronie grupy.

14.Można również pobawić się w kucharzy razem z dziećmi. Zrobić gofry, naleśniki, ciasteczka.

Język angielski

Utrwalając słownictwo związane z częściami ciała, zaśpiewajcie z dzieckiem piosenkę „This is my body” z www.englishplaybox - Play Box 2. Zagrajcie z dzieckiem w gry interaktywne- lekcje 1 i 2 z tematu „Moje ciało”. Bye,bye Pani Ola

Życzyę  wspaniałej zabawy. Pani Dorota