Nasz temat na dziś to: "Jak powstaje chleb"
Cześć dzieciaki. Czy wiecie skąd się bierze chleb? Posłuchajcie wiersza.
1.Abecadło o chlebie – praca z wierszem Władysława Bełzy.
ABC
Chleba chcę
Lecz i wiedzieć mi się godzi,
Z czego też to chleb się rodzi.
DEF
Naprzód siew:
Rolnik orze ziemię czarną
I pod skibę rzuca ziarno
GHI
Ziarno w lot
Zakiełkuje w ziemi łonie
I kłos buja na zagonie
JKL
Gdy już cel
Osiągnięty gospodarza
Zboże wiozą do młynarza.
ŁMN
Każde źdźbło
Za obrotem kół, kamienia
W białą mąkę się zamienia
OPR
To już kres!
Z młyna piekarz mąkę bierze
I na zacier rzuca w dzieże.
STU
I co tchu
W piec ogromny wkłada ciasto
By chleb miały wieś i miasto.
WYZ
I chleb wnet!
Patrzcie, ile rąk potrzeba, aby mieć kawałek chleba
2.Skąd się bierze chleb i jak to kiedyś wyglądała praca rolnika znajduje się w filmie „Od ziarenka do bochenka”.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=99wOP1R-9r8&feature=emb_logo
https://www.youtube.com/watch?v=kWq3VMWJ9MA
3.Historyjka obrazkowa „Od ziarenka do bochenka”. Obrazki na stronie grupy.
Pytania do dzieci: kto przyczynia się do tego, że mamy chleb? Jak nazywają się te zawody? Gdzie kupujemy chleb?
4.„Zawody” – Dziecko z rodzicami ogląda zdjęcia osób pracujących w różnych zawodach (wśród nich muszą być: piekarz, kierowca, sprzedawca, młynarz, rolnik). Dziecko wybiera i podaje nazwy zdjęć przedstawiających ludzi, którzy biorą udział w produkcji chleba.
Zdjęcia osób pracujących w różnych zawodach na stronie grupy.
5.„Od ziarenka do bochenka” – opowieść ruchowo-naśladowcza połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi (rodzic czyta opowieść a dziecko stara się naśladować):
–Pociąg: Jedziemy dziś do gospodarstwa rolnego pociągiem (ciuch, ciuch, ciuch – naśladowanie odgłosów, dzieci tworzą pociąg). Przekonamy się, jak wygląda życie na wsi…
–Koniki: Jedziemy na konikach do pana rolnika (odgłos kląskania).
–Praca rolnika: Najpierw rolnik sieje zboże (siejeje, siejeje, siejeje), deszcz pada na pole (kap, kap, kap), potem zboże rośnie i dojrzewa, a wietrzyk śpiewa (szszszsz). Słońce grzeje całe lato (uf, uf, uf ), nastała pora zbiorów, już na pole wjeżdża kombajn (wrrrr, wrrrrrrr, wrrrrrr). Kombajn przesypuje ziarno na wozy (szszszszsz), rolnik wiezie ziarno ciągnikiem do młynarza (wrrrr, wrrrrr, wrrrr).
–Młyn: Młynarz w młynie zmiele ziarnka (szerokie otwieranie ust i kręcenie szczęką), z ziaren powstanie mąka. Aaaa -psik! Wpadła do nosków! Mąka jest gotowa, do piekarni jedziemy samochodem (brum, brum, brum). Nocą, kiedy dzieci śpią (sen – chrapanie), piekarz piecze z mąki chleb i bułki (naśladowanie ruchu wyrabiania ciasta).
–Piekarnia: Z samego rana samochody (brum, brum) z piekarni ruszają do sklepów, by dostarczyć pieczywo. Uwaga, jeszcze gorące (parzy – dmuchanie), ale jak pięknie pachnie (wąchanie – głęboki wdech i wydech).
6.„Od ziarenka do bochenka” – praca z kartą pracy 38, doskonalenie sprawności manualnej i percepcji wzrokowej, dostrzeganie związków przyczynowo- skutkowych, budowanie wypowiedzi. • KP3.38
7.Degustacja różnego rodzaju pieczywa (pszenne, żytnie, razowe, bułka, rogal, bułka maślana itp.). Dziecko dostaje na talerzyku kawałeczki różnego rodzaju produktów piekarskich. Smakuje pieczywo, określa jego smak, zapach i kolor.
Potrzebne będzie różnego rodzaju pieczywo.
8.„Skąd się bierze chleb?” – pogadanka na temat różnych rodzajów mąki, z której pozyskuje się produkty piekarskie. N. zadaje dzieciom pytania: Skąd się bierze chleb? Czy wszystkie rodzaje pieczywa, które wam smakowały, były zrobione z mąki pszennej? Z czego wytwarza się to pieczywo? Jakie rodzaje mąki jeszcze wyróżniamy? (ziemniaczana, żytnia, razowa, kukurydziana, jaglana, lniana). Dziecko ogląda rodzaje zbóż.
Obrazki zbóż.
9. Co jeszcze robimy ze zboża? – pokaz różnych produktów pochodzących ze zboża np. mąki, kaszy jęczmiennej, kaszy manny, płatków kukurydzianych i owsianych, kaszy jaglanej.
10.Zabawa logopedyczna z kawałkiem chleba – usprawnianie aparatu mowy. Każde dziecko do- staje kawałek chleba ze skórką. Dzieci przeżuwają, mlaskają, gryzą skórkę, oblizują się itp.
Potrzebne kawałki chleba ze skórką.
11. Rysujemy litery – wysypujemy na talerz, produkty pochodzenia zbożowego. Prosimy dziecko, aby napisały na talerzyku palcem swoje imię. Później mogą napisać inne wyrazy lub zrobić rysunek.
12.Zabawa w „Piekarnię” z wykorzystaniem dostępnych foremek, które posłużą dziecku jako formy do wykrawania z masy solnej lub innej różnych rodzajów pieczywa. Dziecko może również je samodzielnie ulepić i pomalować farbą.
13.Zabawa manualna – przygotowywanie ciasta na chleb, wypiek chleba wspólnie z rodzicami.
Składniki potrzebne do wypieku chleba. Przepis na chleb na stronie grupy.
14.Można również pobawić się w kucharzy razem z dziećmi. Zrobić gofry, naleśniki, ciasteczka.
Język angielski
Utrwalając słownictwo związane z częściami ciała, zaśpiewajcie z dzieckiem piosenkę „This is my body” z www.englishplaybox - Play Box 2. Zagrajcie z dzieckiem w gry interaktywne- lekcje 1 i 2 z tematu „Moje ciało”. Bye,bye Pani Ola
Życzyę wspaniałej zabawy. Pani Dorota