Nasz temat na dziś to: "Jak powstaje chleb"
Witajcie Jeżyki!!! Dzisiaj kolejny dzień zabaw w waszych domach. W czasie tych zabaw dowiecie się skąd się bierze chleb i zamienicie się w kucharzy. Zaczynamy!!!
Skąd się bierze chleb i jak to kiedyś wyglądała praca rolnika znajduje się w filmie „Od ziarenka do bochenka”.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=99wOP1R-9r8&feature=emb_logo
https://www.youtube.com/watch?v=kWq3VMWJ9MA
Historyjka obrazkowa „Od ziarenka do bochenka”.
Historyjka obrazkowa z Wielkiej Księgi Tropicieli.
Rodzic zadaje pytania:
Jak powstaje chleb?;
Jak do powstania chleba przyczynia się rolnik?;
Jak do powstania chleba przyczynia się młynarz?;
Jak do powstania chleba przyczynia się piekarz?;
Jaką rolę ma sprzedawca?;
Dlaczego chleb jest tak ważny dla człowieka? – symbol dostatku i życia.
„Od ziarenka do bochenka” – opowieść ruchowo-naśladowcza połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi (rodzic czyta opowieść a dziecko stara się naśladować):
- Pociąg: Jedziemy dziś do gospodarstwa rolnego pociągiem (ciuch, ciuch, ciuch – naśladowanie odgłosów, dzieci tworzą pociąg). Przekonamy się, jak wygląda życie na wsi…
- Koniki: Jedziemy na konikach do pana rolnika (odgłos kląskania).
- Praca rolnika: Najpierw rolnik sieje zboże (siejeje, siejeje, siejeje), deszcz pada na pole (kap, kap, kap), potem zboże rośnie i dojrzewa, a wietrzyk śpiewa (szszszsz). Słońce grzeje całe lato (uf, uf, uf ), nastała pora zbiorów, już na pole wjeżdża kombajn (wrrrr, wrrrrrrr, wrrrrrr). Kombajn przesypuje ziarno na wozy (szszszszsz), rolnik wiezie ziarno ciągnikiem do młynarza (wrrrr, wrrrrr, wrrrr).
- Młyn: Młynarz w młynie zmiele ziarnka (szerokie otwieranie ust i kręcenie szczęką), z ziaren powstanie mąka. Aaaa -psik! Wpadła do nosków! Mąka jest gotowa, do piekarni jedziemy samochodem (brum, brum, brum). Nocą, kiedy dzieci śpią (sen – chrapanie), piekarz piecze z mąki chleb i bułki (naśladowanie ruchu wyrabiania ciasta).
- Piekarnia: Z samego rana samochody (brum, brum) z piekarni ruszają do sklepów, by dostarczyć pieczywo. Uwaga, jeszcze gorące (parzy – dmuchanie), ale jak pięknie pachnie (wąchanie – głęboki wdech i wydech).
Degustacja różnego rodzaju pieczywa (pszenne, żytnie, razowe, bułka, rogal, bułka maślana itp.).Jeśli dysponujecie Państwo w domu różnymi rodzajami pieczywa to proszę przygotować dziecku do degustacji różne rodzaje produktów. Dziecko określa jego smak, zapach i kolor.
Co jeszcze robimy ze zboża? – pokaz różnych produktów pochodzących ze zboża np. mąki, kaszy jęczmiennej, kaszy manny, płatków kukurydzianych i owsianych, kaszy jaglanej.
Zabawa logopedyczna z kawałkiem chleba – usprawnianie aparatu mowy. Dziecku dajemy kawałek chleba ze skórką. Dziecko przeżuwają, mlaskają, gryzą skórkę, oblizują się .
Rysujemy litery – wysypujemy na talerz, produkty pochodzenia zbożowego. Prosimy dziecko, aby napisały na talerzyku palcem swoje imię. Później mogą narysować dowolny rysunek.
Zabawa w „Piekarnię” z wykorzystaniem dostępnych foremek, które posłużą dziecku jako formy do wykrawania z masy solnej lub innej różnych rodzajów pieczywa. Dziecko może również je samodzielnie ulepić i pomalować farbą.
Można również pobawić się w kucharzy razem z dziećmi. Zrobić w domu dowolny produkt z wykorzystaniem produktów zbożowych np.: naleśniki, ciasteczka.
Życzymy wspaniałej zabawy. Pani Dorota i Pani Asia
Język angielski
Utrwalając słownictwo związane z częściami ciała, zaśpiewajcie z dzieckiem piosenkę „This is my body” z www.englishplaybox - Play Box 2. Zagrajcie z dzieckiem w gry interaktywne- lekcje 1 i 2 z tematu „Moje ciało”.
Bye,bye Pani Ola