Nasz temat na dziś to: "Jak powstaje książka"
Witajcie!!! Dzisiaj dowiecie się jakie są etapy powstawania książki i jakie osoby pracują przy jej tworzeniu zanim weźmiecie ją do ręki. Zaczynamy.
Obejrzyjcie film pt. „Od drzewa do papieru?” https://www.youtube.com/watch?v=xdfpRSZVgFI
Rodzic zadaje pytanie: Z czego powstaje papier?
Rozmowa na temat procesu powstawania książki na podstawie ilustracji z Wielkiej Księgi Tropicieli str. 80-81. Wykonanie zadania zgodnie z poleceniem w WKT. Proszę zwrócić uwagę aby dziecko opowiadało najdokładniej jak potrafi każdą ilustrację, Rodzic może zadawać pytania pomocnicze oraz odczytuje napisy pod ilustracją. Dziecko poznaje nazwy niektórych zawodów związanych z wydawaniem książki: autor, redaktor, grafik, ilustrator, drukarz.
Możecie również obejrzeć film na temat historii i piśmiennictwa:https://www.youtube.com/watch?v=5dHmwZRQ0FI
Nauka II i III zwrotki piosenki „ Kolorowa książka” https://www.youtube.com/watch?v=2mSHF8PTq4A
Kolorowa książka,
książka ulubiona,
obrazkami, literami
chce przemówić do nas.
Ref.: Bajki stare, bajki nowe
są w tej książce kolorowej.
W kolorowej książce
bajki są ukryte.,
ja nie umiem ich przeczytać,
jeszcze nie znam liter.
Ref.: Bajki stare, bajki nowe
są w tej książce kolorowe
Kolorową książkę
czytać się nauczę
i otworzę bramę bajek
własny złotym kluczem.
Ref.: Bajki stare, bajki nowe
są w tej książce kolorowe.
"Kolorowa książka" – aktywne słuchanie muzyki.
Kolorowa książka, - klaska w dłonie
książka ulubiona, - uderzanie w kolana
obrazkami, literami - uderzanie w kolana
chce przemówić do nas - klaskanie nad głową
Ref.: Bajki stare, bajki nowe - marsz w miejscu
są w tej książce kolorowe - marsz w miejscu
Analogicznie pozostałe zwrotki.
„Mali graficy” – zabawa ruchowa. Dzieci poruszają się po całym pokoju zgodnie z rytmem podanym przez Rodzica (może być piosenka „Kolorowe książki”). Gdy muzyka milknie, Rodzic podaje nazwę dowolnego przedmiotu np.: piłka, kredka itp. Zadaniem dziecka jest narysować ten przedmiot w powietrzu i podać, do czego dany przedmiot służy..
„Dyktando graficzne” Dziecko dostaje kartkę formatu A4 i komplet kolorowych kredek. Kartka jest przyklejona taśmą klejącą do stolika tak, aby dziecko nie mogło nią manipulować.
Rodzic wydaje polecenie:
Na środku kartki narysuj stół.;
Pod stołem narysuj piłkę.;
Nad stołem narysuj żółte słońce.;
Obok stołu z prawej strony narysuj brązowe krzesło.;
Z lewej strony słońca narysuj niebieską chmurę.;
Z prawej strony słońca narysuj różową chmurę.
Po zakończeniu rysowania Rodzic i dziecko wspólnie sprawdzają poprawność wykonania poleceń.
„Książki na półce” – zabawa matematyczna. Rodzic przygotowuje: klocki, kilka książek i układa na dywanie z pasków papieru kilka półek. Polecenie dla dziecka:
Połóż na półce 5 książek.
Dołóżcie jeszcze 4 książki. Ile jest książek na półce?;
Weź z pudełka tyle klocków, ile książek jest na półce.
Rodzic powtarza taki schemat tyle razy, ile naszykował półek.
Polecenie dla dziecka:
Zdejmij wszystkie książki z półek i poukładaj na każdej półce po 9 książek i przelicz je.
Za każdym razem dziecko dokonuje przeliczeń w zakresie 9.
Praca z K4., 3; dolepianie książek na półkach, kolorowanie misiów. Rodzic wyjaśnia jak wygląda obraz graficzny liczby 9 (zielone okienko w lewym górnym rogu na karcie pracy),a dziecko przelicza do 9 oczka na kostkach. Zadanie dodatkowe – ozdabianie cyfry, łączenie kostek domina ze zbiorami – zgodnie z liczbą elementów.
,,Moja mini książeczka”, jak ją wykonać pomoże nam link: https://www.youtube.com/watch?v=sXR4OxY2TaI
Zestawy ruchowe w które można pobawić się z dzieckiem :
- .„Tajemnicza książka” – dziecko otrzymuje książkę, którą kładzie na głowę. Stara się utrzymać ją w tej pozycji podczas wykonywania kolejnych poleceń: Obracamy się, Tańczymy, Chodzimy bokiem, Kucamy, Chodzimy do tyłu itp.
- „W księgarni” – dziecko leży na boku. Na hasło: Książki się otwierają! – przechodzi do leżenia na wznak, wyciągają na boki wyprostowane ręce i nogi. Na hasło: Kartki się przewracają! – klaszczą w dłonie (Rodzic mówi, ile stron ma książka, a dziecko tyle razy klaszcze). Na hasło: Książki się zamykają! – powracają do pozycji wyjściowej – leżenie na bokach, nogi podkurczone. Gdy rodzic powie: Książki stoją na regale, przechodzą do stania na baczność.
- „Odgadywanie tytułów bajek” – Dziecko przedstawia rodzicowi za pomocą gestów i ruchów postać z jakiejś bajki, np. Kubuś Puchatek, Król lew, Śpiąca królewna, 101 Dalmatyńczyków. Po udzieleniu poprawnej odpowiedzi następuje zamiana ról.
- „Nasze nogi” – dziecko i rodzic tworzą parę. Przechodzą do leżenia na plecach. Dotykają się stopami w taki sposób, aby nogi zgięte w kolanach tworzyły w powietrzu kąt prosty. „Siłują się” stopami, próbując wyprostować nogi. Ćwiczenie wykonują w taki sposób, żeby nie odrywać stóp od stóp partnera. Następnie odpychają się od siebie stopami. Ćwiczenie wzmacniające mięśnie nóg.
Dziękujemy Państwu za wytrwałość (wiemy, że to nie łatwe zadanie) w pomocy swoim pociechom, podczas wykonywania zadań, a naszym już prawie starszakom gratulujemy pracowitości i dziękujemy za wykonywanie przepięknych prac. Dzisiaj życzymy miłej i owocnej zabawy, Panie Dorota i Asia.
Oto prace wykonane przez Zuzię W. i Agatkę.