Nasz temat na dziś to: "Jak radzić sobie z emocjami?"- zabawy słowne i muzyczne
Potrzebne będą: węgiel rysunkowy albo kreda, może być tez świeca i czarna farba( opcjonalnie - do wyboru) kartony biały – do węgla i świecy lub czarny- do kredy, galaretka przyrządzona na sztywno.
ZACZYNAMY
1. Pomyślcie i odpowiedzcie na pytanie – „Co to jest złość?”-jeśli wiecie, to dobrze, a jeśli nie do końca, to posłuchajcie o pewnym przedszkolaku – Igorku, który bywał w złym humorku.
„ZŁOŚĆ”- R. Piątkowska
Jak ja nie lubię , gdy do przedszkola przychodzi nowe dziecko! Robi się takie zamieszanie, bo ten nowy nie chce się bawić, ciągle beczy, a pani zamiast bawić się z nami musi zająć się nim.
Nie inaczej było z Igorem, już w szatni narobił hałasu, bo nie chciał rozstać się z mamą, ciągle wrzeszczał:
- Ja chcę do domu! Wtedy pani musiała na rękach zanieść go do sali i dopiero się zaczęło! Ani nie chciał się bawić ,ani umyć rąk przed posiłkami, tylko stał przy oknie wypatrywał kiedy przyjdzie jego mama.
Tych rąk właściwie nie musiał nawet myć, bo nie zjadł a ni śniadania, ani obiadu, na którego widok stwierdził tylko z pogardą:
- To nie jest taki obiad jak u mnie w domu- powiedział i odsunął talerz.
Ale najgorsze było, gdy zachciało mu się siku. Pani namawiała go ,żeby poszedł do toalety, ale on stwierdził, że nie pójdzie , bo tu nie ma mamy, która go zawsze chwali. Wtedy pani widząc, że jest to nieuniknione powiedziała:
- Wiesz co , to idź, a gdy skończysz pochwal się sam.
Igor popatrzył na nią zdziwiony, ale na protesty już nie było czasu. Poszedł, a po chwili dotarł do nas okrzyk samozachwytu……
- Wspaniale!, mądry chłopczyk, brawo Igorku! Wszyscy oniemieli ze zdziwienia….
Po obiedzie pani czytała książkę „ O Tomciu Paluchu”, które bardzo nam się podobały, ale znów przerwał nam wybuch płaczu Igora.
- A tobie co znowu????- spytały chórem wszystkie dzieci. Dopiero, gdy pani udało się go uspokoić, usłyszeliśmy pretensjonalny głos nowego…
- Dlaczego taka ładna bajka jest o jakimś Tomciu, a nie o Igorku !!!!???? Wtedy wszyscy wybuchli takim śmiechem , że teraz pani nie mogła uspokoić nas.
- To może jeszcze powinna być baśń o Igoreczku?, a nie o Calineczce – wyśmiewał się Patryk,
- Albo o Igorku i siedmiu krasnoludkach?, dodała Ala.
Wtedy wszyscy zaczęli przekręcać rożne tytuły bajek i zaśmiewać się do rozpuku. Wtedy Igor rozzłościł się na dobre, zaczął tupać , wrzeszczeć w niebogłosy i robić wściekłe miny. Wtedy do głosu doszła zdenerwowana tą cała sytuacją pani.
- Dość tych żartów! Proszę o spokój – pani powiedziała to takim tonem, że na Sali od razu zrobiło się cicho, wszyscy czekali, co będzie dalej…
- Igor, widzę, ze jesteś bardzo zły, to tak samo jak ja, gdy dzieci tak hałasują. Coś ci poradzę, wyrzuć złość do kosza, po co ci ona? Zobacz jak się to robi- powiedziała pani. Potem podeszła do kosza i pokazała , że strząsa tam coś ze swoich rąk. Wreszcie usiadła na krześle z błogim uśmiechem.
- O jak dobrze- powiedziała miłym głosem.
2. Porozmawiajcie na temat opowiadania:
- Jak się wam podobało?
- Jakie emocje w nim wystąpiły ?
- Czyje zachowanie pochwalacie, a czyje nie?
- Jakim chłopcem był Igor?
- Czy podobało wam się jego zachowanie?
3. Zabawa słowna w formie burzy mózgów- „ Jaki emocje znamy?”- dzieci wymyślają, a rodzic zapisuje na karteczkach słowa pojedynczo.
Teraz weźcie dwa koszyczki, z których jeden będzie imitował kosz do śmieci, a drugi na „skarby”
Posegregujcie karteczki do koszyczków według tego, które są pozytywne – do skarbów, a które negatywne –do kosza. Koszyczki pozostawcie na jakiś czas, a gdy będzie was ogarniać jakaś emocja, odnajdziecie ją w koszyku i stwierdzicie, czy warto ją zachować, czy wyrzucić z zachowania i życia.
4. Zabawa plastyczna. Za pomocą naszykowanych przyborów narysujcie pracę na temat „ Kiedy jestem zły”- jeżeli wybierzecie świecę , to rysujemy nią na kartonie, po czym malujemy cały karton farbą, efektem będą białe ślady świecy. Narysujcie różne sytuacje, które sprawiają, że się denerwujecie.
5.Zabawa ruchowa „ Kolory uczuć”. Przypomnijcie sobie wszystkie emocje i uczucia, jakie znacie, włączcie ulubioną muzykę. Tańczcie lub maszerujcie przy niej po całym mieszkaniu. Na przerwę w muzyce( rodzic nagle wyłącza) zatrzymujecie się przy jakimś przedmiocie, określacie jego kolor oraz kojarzycie z jakimś uczuciem:
- czerwień- to miłość, ale także niebezpieczeństwo, czyli strach, biel-spokój itd. Każdy może mieć swoje skojarzenia, zaobserwujcie jak mogą się różnić.
6. A teraz weźcie na deser galaretkę, wyjmijcie na talerz sprawdźcie, czy się trzęsie? I smacznego!
Na koniec zajmiemy się jeszcze powiedzeniami o emocjach. Zastanówcie się co one znaczą, mówimy ,że:
„Trzęsie się jak galareta” – odczuwa strach,
„ Siedzi jak mysz pod miotłą”, „jest . . . jak osa”, „jest …. jak kotek”, „ cieszy się jak głupi do sera”, „śmieje się do rozpuku”, „ najadł się szaleju”, „ Jest miły jak ziemniak zgniły”, „wierny jak pies”, „drze się jak stare prześcieradło” , „ strach ma wielkie oczy” i inne, które z pewnością znają rodzice. Na koniec zróbcie kartę pracy o emocjach 21a. W wolnej chwili polecam do obejrzenia bajkę o samych pozytywnych emocjach pt „ O wesołej Ludwiczce”- A Świrszczyńskiej
ŻYCZĘ Ciekawych , radosnych zabaw i samych dobrych emocji.
Pozdrawiam cieplutko - Edyta Ch.
Język angielski
Wprowadzamy słownictwo związane z egzotycznymi zwierzętami:
Tiger(tajger)-tygrys
Elephant(elefant)-słoń
Zebra(zibra)-zebra
Giraffe(dżiraf)-żyrafa
Parrot-papuga
Pokażcie na obrazku i powtarzajcie nazwy razem z dzieckiem:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Tygrys_azjatycki#/media/Plik:Royal_Bengal_Tiger-0034.jpg
https://pl.wikipedia.org/wiki/S%C5%82o%C5%84_afryka%C5%84ski#/media/Plik:African_Bush_Elephant.jpg
https://pl.wikipedia.org/wiki/Zebra#/media/Plik:Zebras_Rwanda.JPG
https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%BByrafa#/media/Plik:Giraffe_standing.jpg
Posłuchajcie piosenki pt. „Look around” z Play Box 2 w temacie „Lubię zwierzęta”, poproście dziecko o naśladowanie zwierząt pojawiających się w utworze. Zagrajcie w gry interaktywne z lekcji 1 i 2.
Bye,bye Pani Ola