Nasz temat na dziś to: "Jakie emocje przeżywają przedszkolaki"
Witam wszystkie dzieci. Jaki dzisiaj macie humorek? Posłuchajcie bajki czytanej przez rodziców lub obejrzyjcie film o pewnej dziewczynce, która miała zły humorek.
- „Zły humorek” – posłuchajcie wiersza Doroty Gellner lub obejrzyjcie film: https://www.youtube.com/watch?v=2ZiqVi5muTE
"Zły humorek"
Jestem dzisiaj zła jak osa!
Złość mam w oczach i we włosach!
Złość wyłazi mi uszami
I rozmawiać nie chcę z wami!
A dlaczego?
Nie wiem sama
Nie wie tata, nie wie mama…
Tupię nogą, drzwiami trzaskam
I pod włos kocura głaskam.
Jak tupnęłam lewą nogą,
Nadepnęłam psu na ogon.
Nawet go nie przeprosiłam
Taka zła okropnie byłam.
Mysz wyjrzała z mysiej nory:
Co to znowu za humory?
Zawołałam: - Moja sprawa!
Jesteś chyba zbyt ciekawa.
Potrąciłam stół i krzesło,
co mam zrobić, by mi przeszło?!
Wyszłam z domu na podwórze,
Wpakowałam się w kałużę.
Widać, że mi złość nie służy,
Skoro wpadłam do kałuży.
Siedzę w błocie, patrzę wkoło,
Wcale nie jest mi wesoło…
Nagle co to?
Ktoś przystaje
Patrzcie! Rękę mi podaje!
To ktoś mały, tam ktoś duży -
Wyciągają mnie z kałuży.
Przyszedł pies i siadł koło mnie
Kocur się przytulił do mnie,
Mysz podała mi chusteczkę:
Pobrudziłaś się troszeczkę!
Widzę, że się pobrudziłam,
Ale za to złość zgubiłam
Pewnie w błocie gdzieś została.
Nie będę jej szukała!
Pytania do dzieci: Co czuła dziewczynka? Z jakiego powodu czuła gniew? Jak się zachowywała? Co znaczy być złym, a co złościć się / być zezłoszczonym? Czy to oznacza to samo?
2.„Przedszkolne emocje” – praca z kartą pracy20b, rozpoznawanie emocji innych na podstawie opowieści i ilustracji, dostrzeganie związków przyczynowo–skutkowych.
- KP4.20b
3.„Uczuciowa kostka” – klasyfikowanie emocji. Dziecko rzuca kostką z nazwami emocji (z poprzedniego dnia). Po wyrzuceniu danej emocji odpowiada na pytanie, czy dzieci mogą odczuwać taką emocję? A jeśli tak, to kiedy? Dochodzi do wniosku, że dzieci odczuwają takie same emocje jak dorośli.
- kostka z nazwami emocji
4.Zabawy przeciw złości – gra mimiczna z wykorzystaniem lusterek. Dajemy dziecku lusterko, ostrzegamy o bezpiecznym posługiwaniu się. Prosimy, aby dziecko pokazało miną, jak się czuje kiedy:
− „Dostałeś od mamy prezent”
− Szybko biegłeś, nieostrożnie i przewróciłeś się.
− Koleżanka zniszczyła Ci twój obrazek.
− Kolega chcę się z Tobą pobawić a Ty nie chcesz.
− Kolega przeszkadza Ci w zabawie.
− Pokaż jaki jesteś zły.
− Jak wyglądasz kiedy się uśmiechasz.
− Jaką macie minę kiedy jesteście smutni.
5.„Chmurka” – praca plastyczna techniką kolażu. Dziecko rysuje swoją siebie oraz dwie chmurki – w jednej rysuje lub wkleja rzeczy / sytuacje, które sprawiają że jest radosne, a w drugiej te, które wywołują w nim smutek.
- kartki, kredki, kolorowe czasopisma
6.Praca z kartą pracy 20a – doskonalenie umiejętności nazywania uczuć, rozwój zdolności grafomotorycznych i kreatywności, budowanie wypowiedzi.
- KP4.20a
7.„Teatr uczuć” – zabawa w uzewnętrznianie uczuć (strach, gniew, zdenerwowanie, czułość, obojętność, smutek, wesołość) w sposób pantomimiczny. Dziecko przedstawia uczucie, a rodzice zgadują.
8.„Lustro” – zabawa w parach. Dziecko jest lustrem i jego zadaniem jest wierne kopiowanie każdego ruchu partnera. Po kilku minutach następuje zamiana ról.
9.Pokonanie złości wizualizacją: opowiadanie bajki terapeutycznej: „ Bez złości mamy więcej radości”:
Połóżcie się na plecach, zamknijcie oczy. Wyobraźcie sobie, że jesteście na wakacjach, na polanie w zaczarowanym lesie. Jest cicho. Czujecie zapach leśnych drzew, krzewów i jagód. Śpiewają ptaki. Wiatr chłodzi Wasze twarze. Myślicie o tym jak nam dobrze tak leżeć na polanie. Słonko tak przyjemnie przygrzewa, świeci na waszą buzię, całe ciało, brzuszek, aż nie chce się wstać. Ale powoli musicie się budzić, bo niedługo trzeba wracać. Budzą się Wasze oczy, ręce, nogi i całe ciało... wstajecie zrelaksowani i usiądźcie. A teraz raz na zawsze pożegnamy się z naszą złością i mówimy : BEZ ZŁOŚCI MAMY WIĘCEJ RADOŚCI x 3 głośno, cicho, szeptem. Pokażemy naszej złości, że potrafimy się uśmiechać.
https://www.youtube.com/watch?v=p9h8SChtrjI bajka relaksacyjna o małym kotku
10. Masaż metodą ruchu rozwijającego Weroniki Sherbone. Dziecko na plecach mamy „rysuje” treść wierszyka:
Stolarz młotkiem puka (stukanie pięścią)
Lekarz w plecy stuka (delikatne pukanie palcami)
Kucharz w garnku miesza (koliste ruchy płaską dłonią lub pięścią)
Praczka pranie wiesza (delikatne szczypanie)
Rolnik grabi siano (grabienie palcami obu rąk z góry na dół)
Muzyk gra co rano (naśladowanie ruchów pianisty)
I ja też pracuję (wskazanie na siebie)
Obrazek rysuję (dowolny rysunek palcami na plecach partnera)
https://vod.tvp.pl/video/psie-opowiesci,odc-5-zlosc,2775596 film dla dzieci co to jest złość
https://www.youtube.com/watch?v=BpK6wMFi7U0 złość u dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=Pvm4LP6Pvzo piosenka o złości przygody fenka
Życzę wesołej zabawy nie złośćcie się, a uśmiechajcie jak najczęściej. Pani Dorota.
Język angielski
Utrwalamy nazwy kształtów podczas wysłuchania piosenki z poprzedniej lekcji. Zagrajcie w gry interaktywne i powtórzcie rymowankę z lekcji 7 i 8 na stronie www.englishplaybox w Play Box 2 w temacie „ Liczymy kształty”. Wykonajcie zadanie z książki strona 51 i 53.
Bye, bye Pani Ola