Nasz temat na dziś to: "Jesteśmy autorami"
Witajcie dzieci i rodzice. Dzisiaj dowiemy się, jak zbudowana jest książka i jakie znamy rodzaje książek.
1. Zapoznanie z różnymi rodzajami książek w bibliotece.https://www.youtube.com/watch?v=kdxj6s3scJY
* popularnonaukowe,
* dla dzieci (bajki i baśnie do kolorowania i do czytania),
* dla dorosłych (powieści),
* poradniki (książki kucharskie, porady medyczne itp.),
* do słuchania (na płytach CD, audioboocki, słuchowiska),
* dla niewidomych,
* w różnych językach.
Obrazki na stronie grupy.
2.„Rodzaje książek” – wprowadzenie klasyfikacji książek ze względu na rodzaj.
Potrzebne będą różne rodzaje książek: podręczniki, kolorowanki, encyklopedie, książki kucharskie, atlasy, albumy, przewodniki, słowniki, książki dla dzieci z obrazkami, bez obrazków, wiersze, proza.
Rodzice odczytują tytuły różnych książek i wspólnie z dzieckiem mają za zadanie zaszeregować ją do określonego rodzaju książek.
3. Przedstawienie z czego zbudowana jest książka. Oglądanie wspólnie z rodzicami przykładowej książki wyszukiwanie i wskazywanie autor, okładka, grzbiet, ilustracja, tytuł, numer strony, spis treści wydawcy i zawartości książki oraz składy oprawy (szyta czy klejona). https://www.totem.com.pl/blog/budowa-ksiazki
4. „Dla kogo?” – kończenie rozpoczętego zdania, budowanie logicznych wypowiedzi. Dziecko ogląda książki wykorzystane w poprzedniej zabawie i kończę zdanie: Ta książka mogłaby być dla kogoś, kto lubi…
5.Praca z kartą pracy nr 6a – doskonalenie zdolności grafomotorycznych i percepcji wzrokowej, dekodowanie.
- KP4.6a
6.„Quiz” – rozpoznawanie zdań prawdziwych i fałszywych, doskonalenie logicznego myślenia. Rodzic czyta zdania na temat budowy książek, a dzieci za pomocą lizaków TAK / NIE głosują, czy są to zdania prawdziwe, czy fałszywe.
Przykładowe zdania:
– Okładka to zewnętrzna część książki.
– Autor to osoba, która napisała książkę.
– Każda książka ma 5 stron.
_ Spis treści to miejsce, gdzie jest umieszczone nazwisko autora.
– Ilustracja to rysunek w książce.
– Ilustracje zawsze muszą być kolorowe.
– Grzbiet książki to inna nazwa pierwszej strony.
– Spis treści pozwala zobaczyć, co zawiera książka i na których stronach.
– Okładka jest w środku książki.
7.„Moja książka” – praca z kartą pracy 7b, doskonalenie twórczego myślenia i zdolności grafomotorycznych, przypomnienie rodzajów książek (kucharskie, przewodniki, dla dzieci, albumy, atlasy, słowniki itp.). Dziecko decyduje, jaki rodzaj książki chciałoby stworzyć. Następnie wykonuje zadanie z KP4.7b i prezentuje swoją okładkę.
- KP4.7b
8.„Ilustracja” – praca plastyczna w dowolnej technice. Dziecko tworzy ilustracje do swojej książki z wykorzystaniem dowolnej techniki, np. farb, pasteli, kredek, mazaków, wyklejanek. Podpisują się na odwrocie kartki.
9.„Dlaczego lubimy książki?” – zachęcanie dziecka do wypowiedzi na temat zalet książki, np.: Dzięki książkom poznajemy ciekawe historie i postaci. Uczymy się nowych słów. Uczymy się wyrażać myśli i rozumieć innych. Rodzic zadaje dziecku pytania: Lubicie, kiedy ktoś czyta wam książki? Jakie są wasze ulubione?
10.„Książkę mam – tobie dam” – zabawa rytmiczna do utworu La Raspa.
https://www.youtube.com/watch?v=_kLZUXQvS6o
- woreczki gimnastyczne,
Dziecko ma woreczek.
Część pierwsza: Worek mam – tobie dam x 4 (dzieci podają worek rodzicom).
Część druga skoczna: ja – tobie, ja – tobie (dzieci podają worek rodzicom, jak na taśmie w fabryce).
11. Zabawy z rodzicami przybliżające dziecku bohaterów popularnych bajek i baśni znanych autorów:
-Czytanie dziecku ulubionych przez nie książek,
-Oglądanie z dzieckiem ilustracji w słuchanych utworach,
-Zabawa w inscenizowanie bajek, opowiadań, baśni, przygotowanie strojów i charakteryzacji,
-Zabawy w teatrzyk z wykorzystaniem samodzielnie wykonanych kukiełek i teatrzyku,
-Gromadzenie zabawek , postaci, rekwizytów, do zabaw w teatr znajdujących się w domu,
-Tworzenie domowej biblioteczki, wymiana książek z rodzeństwem i kolegami,
- Organizowanie spotkań czytelniczych z rodzicami, dziadkami, starszym rodzeństwem,
-Wykonanie prac plastycznych z postaciami bajkowymi w roli głównej.
12. Zabawa dydaktyczna: „Jaka to bajka?” – dziecko naśladuje wybraną przez siebie postać z ulubionej bajki (pantomima). Zadaniem rodziców jest odgadnięcie z jakiej bajki pochodzi naśladowana postać. Potem następuje zmiana ról.
13.Praca plastyczna ,,Teatrzyk kamishibai ”-jak zrobić z pudełka po czekoladkach. https://www.youtube.com/watch?v=iGPApYNABtc
https://www.youtube.com/watch?v=CIcM5N3vdzU,,To jest książka” teatrzyk kamishibai.
14.Przypomnijmy sobie piosenkę dla dzieci pt. ,,Kolorowa książka”.https://www.youtube.com/watch?v=2mSHF8PTq4A
15.Dla chętnych dzieci kolorowanki „Biblioteka”.
http://e-kolorowanka.pl/gallery/biblioteka-kolorowanki
Życzę wesołej zabawy. Pani Dorota.