Nasz temat na dziś to: "Każde dziecko, to też człowiek,swoje prawa ma."
1. Na początek zagadka:
Są małe, lubią się bawić,
Śmieją się, gdy jest wesoło.
Płaczą, gdy im smutno,
Czasem rozrabiają,
W przedszkolu ich pełno dookoła. (dzieci)
2. Zatańczcie sobie przy piosence M. Jeżowskiej „Wszystkie dzieci nasze są” lub „Wszystkie dzieci są wspaniałe”
3. Posłuchajcie wiersza i przy każdej gwiazdce spróbujcie nazwać, jakie to prawo?
Niech się wreszcie każdy dowie
I rozpowie w świecie całym,
Że dziecko, to także człowiek,
Tyle, że jeszcze mały.
Dlatego ludzie uczeni, którym należą się brawa,
Chcą wielu dzieci los odmienić,
Stworzyli więc mądre prawa.
- Nikt nie ma prawa siłą zmuszać cię do niczego
A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego
(do prywatności)
- Możesz uczyć się wszystkiego, co cię zaciekawi,
I prawo wybierać z kim się będziesz bawić
( do edukacji i odpoczynku)
- Nikt nie może cię poniżać, krzywdzić, bić ,wyzywać i każdego możesz zawsze na ratunek wzywać. (do ochrony przed przemocą)
- Jeśli mama , albo tata już nie mieszka z wami, nikt nie może wam zabronić spotkać się czasami
(do wychowania w rodzinie i godziwych warunków socjalnych)
- Możesz żądać, żeby każdy uznał twoje prawa, a gdy różnisz się od innych, to jest twoja sprawa.
(Prawo do tożsamości i prywatności)
Tak się w wiersz poukładały
Prawa dla dzieci na całym świecie
Byście w potrzebie z nich korzystały
Najlepiej, jak umiecie.
( do informacji, znajomości swoich praw)
4. Zabawa ruchowa- ilustracja do wiersza:
Mały człowiek- duża sprawa dziecko przykuca, wstajemy z rękami do góry
Mały człowiek – ma swe prawa dziecko przykuca, pokazuje palcem siebie
Strzegąc praw tych należycie dziecko krzyżuje ręce, otula się
Układamy dziecku życie dziecko klaszcze
6. Mapa pojęciowa- zabawa w formie burzy mózgów - po środku kartki piszemy wyraz
MAMY PRAWO DO…..
Wokół przyklejamy kolorowe karteczki z propozycjami, które podały dzieci. Na koniec taki refleksyjny wiersz dedykuję rodzicom:
MY TYLKO TYLE
My nie chcemy rzeczy zbyt wielkich,
Tylko tyle – aby każdy się cieszył.
My tylko tyle chcemy,
- aby nie było nieszczęść na Ziemi
I aby każde dziecko wszędzie i zawsze
Miało Ojca i Matkę. T.Chudy
Pozdrawiam Edyta Ch.
Język angielski
Włącz dziecku rymowankę „Wild animals” z Play Box 2 temat „Lubię zwierzęta”, poproście dziecko żeby maszerowało i klaskało w rytm utworu, a następnie odtwórzcie dziecku jeszcze raz utwór i poproście żeby naśladowało zwierzęta, które się tam pojawiają. Spróbujcie raz jeszcze zaśpiewać piosenkę pt. „Look around”. Wykonajcie zadanie z książki strona 61 i 63.
Bye, bye Pani Ola.