Nasz temat na dziś to: "Kolory lata -żółty"
Witajcie w tym tygodniu będziemy bawić się kolorami lata. Dzisiaj żółty. Zaczynamy!!!
„Żółty parzy” – zabawa ruchowa z elementem rzutu. R. rzuca piłkę do dziecka, wypowiadając nazwy kolorów. Dziecko, słysząc nazwy wszystkich kolorów oprócz żółtego, musi złapać piłkę. Jeżeli dziecko nie złapie piłki, słysząc nazwę innego koloru niż żółty, lub złapie ją, słysząc nazwę koloru żółtego– oddaje fant. Na koniec zabawy dziecko musi wykupić fanty, np. śpiewając
„Co ma żółty kolor?” – rozmowa z dziećmi. Dziecko rozwiązuje zagadki Tomasza Jabłońskiego:
Cóż to jest za gwiazda, co na żółto świeci,
Daje światło, ciepło, radują się dzieci. (Słońce)
Cóż to za roślinka – jak małe słoneczko,
Żółte płatki wokół, na łodyżce mieszka,
Jak jest jeszcze mała, to ją podlewamy,
A jak już dojrzeje – nasionka zjadamy. (słonecznik)
Rodzic zadaje dziecku pytanie:
Co jeszcze kojarzy się wam z kolorem żółtym?.
Czy Słońce rzeczywiście jest żółte?; Jaki kolor ma Słońce, gdy pojawia się na horyzoncie?;
Jaki kolor ma Słońce, gdy jest wysoko na niebie?; Jaki kolor ma Słońce, gdy chowa się za horyzont?;
Jaką rolę pełni Słońce?.
Mierzymy promienie Słońca” – zabawa dydaktyczna. R przygotowuje paski żółte różnej długości. Na podłodze kładzie żółte koło oraz odchodzące od niego paski różnej długości. Zadaniem dziecka jest przyjrzeć się uważnie i powiedzieć, który promień jest najkrótszy, a który najdłuższy. Następnie R. proponuje, aby dziecko zmierzyło długość promieni za pomocą
sznurka. R pomaga dziecku poukładać promienie, a dziecko dokonuje pomiaru. Na koniec R. prosi, aby dziecko ułożyło promienie od najkrótszego do najdłuższego.
Piosenka na kolorowe lato sł. Agnieszka Galica; muz. Tadeusz Pabisiak
https://www.youtube.com/watch?v=pAC_6kSMMvo
Przyszło do nas lato,
kolorowe lato.
Hej maluchy, hej dzieciaki,
co wy na to?
Będziemy po łące
biegać na bosaka,
razem z żabą zieloną
przez kałuże skakać.
Ref. Hej maluchy, hej dzieciaki,
co wy na to,
że będziemy się bawili całe lato?
Przyszło do nas lato,
pełne słońca blasku.
Wybuduję gdzieś nad rzeką
zamek z piasku.
Będziemy motyle
gonili po łąkach.
Policzymy, ile kropek
ma biedronka.
Ref. Hej maluchy…
Aktywne słuchanie piosenki. Dziecko siedzi na dywanie. Podczas słuchania piosenki porusza rękami, głową, tułowiem w dowolny sposób. Po wysłuchaniu Rodzic zadaje pytania:
O czym jest mowa w piosence?;
O jakiej porze roku mówi piosenka?;
Jakie zwierzęta są wymienione w piosence?;
Co, według słów piosenki, dzieci będą robiły latem?.
Zabawa ruchowa do melodii piosenki. Dziecko przy melodii piosenki porusza się, naśladując motyle (biegnie średnio szybko z rozłożonymi na boki rękami, machając nimi), żabki (robi przysiad podparty, przesówajc się do przodu żabimi skokami) i biedronki (stoją w pozycji kucznej), klaszczą w równym rytmie ćwierćnutowym do ośmiu
Nauka słów pierwszej zwrotki i refrenu piosenki. Rodzic mówi tekst pierwszej zwrotki z zachowaniem odpowiedniego rytmu i tempa. Dziecko powtarza: bardzo cicho, średnio głośno, głośno, dopowiada ostatnie słowo frazy, mówi całość z jednoczesnym klaskaniem, podejmuje próbę samodzielnego śpiewania.
„Zegar słoneczny” – zabawa badawcza na powietrzu Rodzic. zabiera na dwór kijek. Dziecko obserwuje cień i wyjaśnia dlaczego jest teraz w innym miejscu niż poprzednio i ma inną długość (ruch Ziemi wokół Słońca). Wbijają kijek na końcu cienia. Żółte stworki-potworki” – lepienie z żółtej plasteliny. Praca według pomysłu dziecka. Wymyślanie nazwy stworka
„Gra w żółte” – zabawa orientacyjno - porządkowa. Dziecko maszeruje, podskakuje bądź bieganie po pokoju do rytmu podawanego przez Rodzica. Gdy dźwięki milkną, R. głośno podaje nazwę koloru. Dziecko musi odszukać podany kolor w pokoju i dotknąć go. Jeżeli padnie nazwa żółty, wówczas dzieckeo staj prosto w bezruchu. Zabawa powtarzana jest kilka razy.
Praca z K4., str. 25 – uzupełnianie brakujących elementów zgodnie z podanym rytmem. Zadanie dodatkowe – wybieranie drogi ptaszka do gniazda tak, by zebrał jak najwięcej gałązek. Przeliczanie gałązek.
Życzę Wam miłej zabawy. Panie Dorota i Asia