Nasz temat na dziś to: "Kwiaty z cebuli"
Witajcie, popatrzcie przez okno i przypomnijcie sobie powiedzenie „ W marcu jak w garncu”, wczoraj świeciło słońce a dzisiaj pada śnieg, oznacza to, że w marcu pogoda miesza się jak warzywa w zupie. Dzisiaj poznacie historię o żółtym tulipanku, będziemy tropić nową głoskę „c”, a z Rodzicami pobawicie się w zabawę „Buraczek i cebulka”. Zaczynamy!!!
„Cebule” – rozmowa z dziećmi. R. pokazuje dziecku różne cebulki kwiatów (tulipan, narcyz) i cebulę – warzywo. Dziecko porównuje ich wygląd, przeznaczenie, wielkość. Jeśli macie Państwo cebulę w domu to zbadajcie z dzieckiem jej budowę.
Zabawa „Burak i cebula” – zabawa w kole.https://www.youtube.com/watch?v=aYjTbkFWoi0
Tworzymy koło. Ustalamy kto jest cebulką a kto buraczkiem.
Burak i cebulka
Cebulka cebulka - idziemy po kole
|
„Zgadnij, co to?” – rozwiązywanie zagadek słownych
Wiosną mnóstwo ich w ogródku.
Każdy płatki ma na czubku. (kwiaty)
Bohaterem tej zagadki jest przepiękny kwiatek.
Popularny jest w Holandii – tam jest go dostatek.
Na Dzień Kobiet lubi pani dostać go od pana.
O co pytam? Wiecie dzieci? Pewnie o … (tulipana)
Łzy z oczu wyciska.
Kształt ma niczym kula.
Zapewne ją jadłeś.
To przecież… (cebula)
Oglądanie teatrzyku Kamishibaj:
https://www.youtube.com/watch?v=uVF5iBmij0o
lub „O żółtym Tulipanie” – słuchanie opowiadania czytanego przez R.
opracował H. Urbanek według Marii Różyckiej
W ciemnym domku pod ziemią mieszkał mały Tulipanek. Maleńki Tulipan, jak wszystkie małe dzieci, spał całymi dniami. Wokoło było bowiem bardzo cicho i ciemno. Pewnego dnia obudziło go lekkie pukanie do drzwi.
– Kto tam? – zapytał obudzony ze snu Tulipanek.
– To ja, Deszczyk, chcę wejść do ciebie. Nie bój się, maleńki. Otwórz.
– Nie, nie chcę. Nie otworzę – powiedział Tulipanek i, odwróciwszy się
w drugą stronę, znów smacznie zasnął.
Po chwili mały Tulipanek usłyszał znowu pukanie.
– Puk! Puk! Puk!
– Kto tam?
– To ja, Deszcz. Pozwól mi wejść do swojego domku.
– Nie, nie chcę, abyś mnie zmoczył. Pozwól mi spać spokojnie.
Po pewnym czasie Tulipanek usłyszał znów pukanie i cieniutki, miły głosik wyszeptał:
– Tulipanku, puść mnie!
– Ktoś ty?
– Promyk Słoneczny – powiedział cieniutko głosik.
– O, nie potrzebuję cię. Idź sobie.
Ale Promyk Słoneczny nie chciał odejść. Po chwili zajrzał do domku tulipanowego
przez dziurkę od klucza i zapukał.
– Kto tam puka? – zapytał zżółkły ze złości Tulipanek.
– To my, Deszcz i Słońce. My chcemy wejść do ciebie.
Wtedy Tulipanek pomyślał:
„Ha, muszę jednak otworzyć, bo dwojgu nie dam rady”.
I otworzył. Wtedy Deszcz i Promyk wpadli do domku tulipanowego. Deszcz chwycił
przestraszonego Tulipanka za jedną rękę, Promyk słońca za drugą i unieśli go wysoko, aż pod sam sufit. Mały Żółty Tulipanek uderzył główką o sufit swego domku i przebił go...
I, o dziwo, znalazł się wśród pięknego ogrodu, na zielonej trawce. Była wczesna wiosna. Promyki słońca padały na żółtą główkę Tulipanka. A rano przyszły dzieci i zawołały:
– Patrzcie! Pierwszy żółty tulipan zakwitł dzisiaj z rana!
Teraz już na pewno będzie wiosna.
Dziecko odpowiada na pytania R.:
Jakie postacie wystąpiły w opowiadaniu?;
Gdzie znajdował się domek Tulipanka?;
Dlaczego Tulipanek nie chciał wpuścić deszczyku?;
Co zrobili deszczyk i promyk słoneczny?;
Kto znalazł Tulipanka w ogrodzie?;
Jak wyglądał Tulipanek, kiedy był schowany w domku pod ziemią?;
Jak wyglądał, kiedy wyszedł z domku?.
„Omiń grządki” – zabawa bieżna.
R. rozkłada na dywanie dowolne przedmioty. Dziecko biega pomiędzy przedmiotami tak, by ich nie poruszyć. Jeśli dziecko, potrąci przedmiot, R. mówi: Stop! Uwaga kwiatki!. Wtedy dziecko klęka przy przedmiocie i wciąga powietrze nosem, a wypuszcza ustami z głośnym: aaaa. Zabawę powtarzamy kilka razy.
„Tropimy głoskę c” – zabawy słuchowe z wykorzystaniem K.
Dzieci wyszukują w pokoju lub wymyślają nazwy przedmiotów / zwierzęta / owoce / warzywa, których nazwy zaczynają się na głoskę c. ( jeśli dziecko wymyśli wyraz gdzie głoska ”c” występuje w środku lub na końcu wyrazu to powinno określić miejsce głoski w wyrazie np.: palec; głoskę „c” słychać na końcu wyrazu) .
Rodzic pokazuje cebulę a dziecko dzieli wyraz na sylaby: ce-bu-la. Rodzic pyta: Jaka jest pierwsza sylaba? Jaka jest druga sylaba?; Jak brzmi trzecia sylaba?
Podzielcie proszę z dzieckiem analogicznie słowa: cukierek, cytryna, cukinia, klocki, Celina i inne które wymyśli dziecko.
Praca indywidualna Karty (K) część 3., str. 17 – według poleceń w karcie pracy. Proszę zwrócić uwagę na różnicowanie głosek c i dz. ( wyrazy dzwonek; dzbanek ).
Zadanie dodatkowe ( kolejna strona) – Cyk, cyk, leci Bzyk.
Nauka i recytacja z jednoczesnym wodzeniem po śladzie, rysowanie kształtu w tunelu oraz samodzielnie :
Cyk, cyk, leci Bzyk.
Cyku, cyku, dokąd Bzyku?
Cykana, cykana, do pana Tulipana.
„Cebula” – zabawa naśladowcza połączona z wykonaniem zadania w Zeszycie Grafomotoryki (ZG) Usprawnianie małej motoryki i koordynacji wzrokowo-ruchowej. Dziecko podskakuje po pokoju w różnych kierunkach. Na hasło Cebula! staje do R. przodem i rysuje w powietrzu oburącz kształt cebuli (z góry na dół), naśladując ruchy R. Zabawa jest powtarzana kilka razy. Następnie dziecko wykonuje pracę w zeszycie ZG, str.38. Na koniec mogą wykleić cebulę wałeczkami z plasteliny, lub poprowadzić linię flamastrem.
- Dla chętnych „Wiosenna kolorowanka” – praca plastyczna z wykorzystaniem karty z Wycinanki nr 37. Dzieci kolorują obrazek. R. zwraca uwagę na precyzję i estetykę wykonania pracy.
Życzę wam Kochani przyjemnej zabawy. Dziękuję za wspaniałe zdjęcia, miło Was na nich widzieć, a Rodzicom dziękuję za wiele cierpliwości i poświęcony czas. Jesteście super!!!
Pani Dorota i Pani Asia.
P.S.
Jeśli to co piszę jest zbyt obszerne lub jeśli jest tego zbyt wiele proszę wybierać działania do zrealizowania z dzieckiem. Wiele dla mnie znaczy to, że przesyłacie Państwo na grupę zdjęcia moich „Jeżyków”. Dziękuję bardzo. Pozdrawiam i życzę dużo zdrowia!!!
Język angielski
Nie zapominamy o j. angielskim .
Włącz dziecku ze strony www.englishplaybox (Play Box 2) rymowankę animowaną „Children listen well”, zachęć aby wykonywało czynności w momencie pojawienia się w utworze. Utrwalamy słownictwo związane z pogodą : sunny, windy, rainy ,cloudy. Włącz dziecku piosenkę z kanału You tube celem utrwalenia słówek, zaproponuj dziecku, żeby pokazywało stany pogody, tak jak potrafi. https://www.youtube.com/watch?v=I8GeA3anPdo
Życzę miłej zabawy.
See you soon!! Bye,bye. Pani Ola.