Nasz temat na dziś to: "Mój przyjaciel - pies i kot"
Witajcie w kolejnym tygodniu. Tematem przewodnim w tym tygodniu będą zwierzęta. Dzisiaj zaczniemy od waszych domowych przyjaciół!
„Nasi ulubieńcy” – https://www.youtube.com/watch?v=JHXTUuLEFnM lub oglądanie czasopism i książek o zwierzętach domowych (psach, kotach, żółwiach, chomikach, rybkach itp.); zwrócenie uwagi na wielkość zwierzątka, jego potrzeby i związane z nim obowiązki.
Zestaw ćwiczeń porannych
Dziecko maszeruje po kole, wysoko unosząc kolana, udaje przemarsz wojska co chwilę zmieniając kierunek marszu. Dziecko zatrzymuje się, twarzą do Rodzica i naśladują ruchy, które wykonuje:
1) naprzemienne wymachy ramion w przód;
2) krążenia ramion w przód i w tył;
3) bieg w miejscu;
4) wspinanie się po drabinie;
5) wymachy nóg w przód;
6) skłon tułowia w przód / na boki;
7) przysiady;
8) pajacyki;
9) leżenie na plecach, przenoszenie nóg za głowę;
10) leżenie na plecach, jazda na rowerku;
11) siad po turecku, plecy proste, dłonie na kolanach, ćwiczenia oddechowe.
Szczeniątka – słuchanie wiersza E. Szelburg-Zarembiny. Nauka wiersza na pamięć.
Bez liku
jest szczeniątek w koszyku.
Jedno – podobne do matki.
Drugie – w białe łatki.
Trzecie – czarne jak wronka.
Czwarte – bez ogonka.
Podpalanych dwoje.
A ostatnie, to najmniejsze,
ono… będzie moje!
Dziecko odpowiada na pytania.:
Gdzie leżały szczeniątka?;
Jak wyglądało pierwsze (drugie, trzecie, czwarte)?;
Jak wyglądały dwa pieski?;
Co znaczy słowo „podpalane”?;
Jakie było najmniejsze?;
Ile było wszystkich szczeniątek?.
Następnie Rodzic recytuje wiersz frazami a dziecko powtarza:
- cicho, średnio głośno, głośno,
- dopowiadają końcówkę wersu
„Pieski małe dwa” – aktywne słuchanie muzyki. Dzieci samodzielnie lub z pomocą rodzica wytupują, wyklaskują lub wystukują rytm melodii do piosenki. https://www.youtube.com/watch?v=o2EieV3RSFc
„Kotki piją mleczko” – zabawa ruchowa. Rodzic rozkłada kilka „misek” (dowolnie wybrany przedmiot), na podłodze Dziecko –kotek klęczy obok swojej wybranej dowolnie miski, nachyla się i naśladuje językiem picie mleka. Na hasło: Kotek na spacer! chodzi na czworakach pomiędzy innymi „miskami”. Na hasło: Kotki piją mleko! wracają do swojej „miseczki” i ponownie naśladuje picie mleka.
„Podaj dalej” – zabawa słuchowa. Dziecko i Rodzic siedzą w kole na podłodze po turecku. Rodzic trzymając w ręku piłkę mówi wymyślone przez siebie dowolne słowo i podaje piłkę dziecku. Zadaniem dziecka jest wyodrębnienie głoski końcowej w tym słowie i wymyślenie innego, zaczynającego się taką samą głoską wyrazu (Rodzic mówi wyraz- dom to dziecko wymyśla wyraz na głoskę „m”- mama, potem Rodzic podaje wyraz na głoskę „a” itd.) Gdy to zrobi, podaje piłkę do rodzica. Zabawę powtarzamy wielokrotnie (jeśli dziecko ma trudności z wysłuchaniem ostatniej głoski, należy ją wybrzmieć dłużej np.: ulll; osaaa; dommm; piesss)
„Tropimy głoskę z”– zabawy słuchowe. Dzieci wyszukują w pokoju lub wymyślają przedmioty / zwierzęta / owoce / warzywa, których nazwy zaczynają się głoską z. Dzielą wyrazy na sylaby. Rodzic wyodrębnia każdą kolejną sylabę a dziecko mówi, która jest z kolei.
Praca z K4., str. 13 – czytanie globalne, wyraz podstawowy: zebra. Opowiadanie o obrazkach przedstawiających zebrę – zwierzę oraz zebrę – przejście dla pieszych. Umieszczanie naklejek z napisami w odpowiednich miejscach. Kolorowanie ramek wokół obrazków, w których nazwach słychać głoskę z na początku lub w środku.
Zadanie dodatkowe – słuchanie i nauka zwrotki wiersza Marii Terlikowskiej:
Basia w ZOO
Płowa grzywa
z karku spływa,
dumna mina
groźna brew!
Jak to zwierzę się nazywa? LEW!,
recytacja z jednoczesnym wodzeniem po śladzie, rysowanie kształtu w tunelu oraz samodzielnie
„Pies” – zabawa z elementem czworakowania. Dziecko przy dowolnej muzyce naśladuje chód psa z wykorzystaniem ruchów naprzemiennych (prawa ręka, lewa noga). Gdy muzyka milknie, staje i próbuje merdać ogonkiem z radości – rysuje miednicą znaki nieskończoności (leniwa ósemka).
„Ile łap w koszyku” – zabawa dydaktyczna. Rodzic przygotowuje kartę z Wycinanki nr 17.
Dziecko wycina i rozcina sylwety psów (jest ich 5) a Rodzic przygotowuje kontur kosza (rysuje go na kartce papieru) dla psa.Dziecko ma przed sobą ok. 20 fasolek. Rodzic wkłada pierwszego psa do koszyka i zadaje dziecku pytanie: Ile łap jest w koszyku?. Dziecko manipuluje fasolkami lub oblicza na palcach, lub w pamięci ( analogicznie postępujemy w następnych działaniach (w miarę umiejętności matematycznych dziecka)). Dokłada drugiego psa i pyta: Ile teraz jest łap w koszyku?. W analogiczny sposób postępuje do momentu, aż wszystkie psy będą w koszyku. Następnie wyjmuje po jednym psie z koszyka i zadaje to samo pytanie: Ile teraz jest łap w koszyku?. (dziecko odkłada daną ilość fasolek, przelicza fasolki, które zostały i udziela odpowiedzi) Gdy wyjmie ostatniego psa, także zadaje to pytanie – na podstawie odpowiedzi prezentuje dzieciom zbiór pusty.
„Kochajmy zwierzęta”– rozmowa z dziećmi, na podstawie pytań: Co robi, jak się zachowuje ktoś, kto kocha zwierzęta?. Podczas rozmowy należy zwrócić uwagę na problem bezdomnych zwierząt, schronisk oraz tego, że zwierzęta to nie zabawki i wymagają opieki przez cały czas.
„Mam zwierzątko”– praca plastyczna. Dziecko maluje farbami portret swojego ulubionego zwierzątka domowego – takiego, jakie ma lub jakie chciałoby mieć.
Po narysowaniu pracy proszę o udostępnienie jej na grupie, w ten sposób dzieci będą mogły podziwiać prace innych i poznają domowych przyjaciół swoich kolegów i koleżanek z grupy. Można też zrobić zdjęcie swojego zwierzaka, (pochwalić się nim), i wstawić jego fotografię na grupę.
Ja również mam swoich ulubieńców w domu: to kanarek Cytrynek, i pieski: Bona, Plamka, Benio, Bella.
Jeśli wyjdziecie Państwo na spacer z dzieckiem to proszę o wytłumaczenie dziecku jak powinno się zachować w sytuacji kontaktu z obcym zwierzęciem .
Można podczas spaceru liczyć napotkane koty i psy.
Życzymy miłej i owocnej zabawy. Panie Dorota i Asia.