Nasz temat na dziś to: "Muzyka klasyczna"
Witajcie dzieciaki. Dzisiaj zabawy z muzyką klasyczną.
1.Opowiadanie Agnieszki Frączek pt. „Koncert”.
W środę z samego rana do przedszkola przyjechali muzycy. I przywieźli ze sobą przeróżne instrumenty – jedne wielkie, inne malutkie, a wszystkie błyszczące i rozśpiewane. Dzieci przyglądały się im z ogromnym zainteresowaniem. Pan dyrygent, do którego wszyscy zwracali się „maestro”, opowiadał po kolei o każdym z instrumentów, a muzycy wydobywali z nich czarodziejskie dźwięki. Mnóstwo przy tym było niespodzianek! Najpierw się okazało, że ta trąba, pozwijana jak ślimak w muszelce, to wcale nie trąba, ale waltornia, a ta druga, długa jak wąż, to… to puzon!
– Niemożliwe – nie chciał wierzyć Staś. – Jak to puzon? Przecież puzon powinien być długi i pyzaty, a ten jest długi i chudy!
Po trąbach nie–trąbach przyszła kolei na klarnet, skrzypce (które wcale nie skrzypią). A wreszcie na basetlę, która w ogóle nie jest podobna do basseta. I bałałajkę, która niestety nie ma nic wspólnego z bajką…
Ale nie szkodzi – to spotkanie i tak było ciekawsze od najciekawszej bajki. A po południu dzieci postanowiły dać własny koncert.
Pytania do dzieci:
Jak nazywała się osoba, która dowodziła całym koncertem?
Jakie instrumenty były wymienione w opowiadaniu?
Do czego chłopiec porównywał waltornię?
Jaki instrument przypominał mu węża?
Czy Wam jakieś instrumenty coś przypominają?
Czy u nas w przedszkolu też odbywają się takie koncerty? ( Koncert pana Witka).
2.Obejrzyjcie film „Z wizytą w filharmonii ”.
https://www.youtube.com/watch?v=W5dgRHiXoFI
3.„Żywe instrumenty” – zabawa plastyczna rozwijająca wyobraźnię. Dziecko dostaje konturowe rysunki różnych instrumentów. Zastanawia się, co mu przypomina dany instrument, a następnie dorysowuje do niego takie elementy, by było można odgadnąć, z czym mu się skojarzył.
- konturowe rysunki różnych instrumentów, kredki. https://miastodzieci.pl/kolorowanki/k/instrumenty-muzyczne/
https://www.kolorowankimalowanki.pl/kolorowanki-instrumenty-muzyczne.html
4.„Orkiestra” – swobodne wypowiedzi dzieci na podstawie własnych doświadczeń. Jak myślicie czym jest orkiestra? Kto gra w orkiestrze? Kto oprócz muzyków jest potrzebny w orkiestrze? Jak myślicie, na czym mogły grać dzieci w swojej orkiestrze?
5.Przedszkolna orkiestra – wysłuchanie wiersza Agnieszki Frączek.
By zagrać z prawdziwą orkiestrą, nie trzeba być żadnym maestro, wystarczy fantazji ćwierć deka. Słuchacze już biegną z daleka!
Bo Antek w parapet uderza i rocka grać na nim zamierza.
Jaś stuka zażarcie w żeberka, aż grzejnik wywija oberka.
Staś biurko przerobił na bęben i bębni w nie, nucąc kolędę, a Krzysiek na nerwach gra tryle… Przedszkolna orkiestra. I tyle.
6.„Nasza orkiestra” – zabawy muzyczne z wykorzystaniem dowolnych przedmiotów. Zabawmy się teraz w rodzinną orkiestrę. Dzieci i rodzice wybierają przedmioty znajdujące się w pokoju i próbują na nich zagrać (możemy także grać na instrumentach jeżeli dzieci je mają). Następuje pełna improwizacja. Jak wam się podobała wasza muzyka? Co można zrobić, żeby koncert waszej orkiestry był lepszy? Kto może pomóc orkiestrze? Po co są dyrygent i zasady?
Możemy pobawić się przy piosence: „W naszym przedszkolu pełno muzyki jest”.
https://www.youtube.com/watch?v=HzuQmEf9pbc
7.„Dyrygent” – zabawa muzyczna. Dziecko wciela się w rolę dyrygenta. Może to zrobić korzystając z muzyki. https://www.youtube.com/watch?v=fOorE4QwuCc
Rolę batuty może odgrywać dowolny przedmiot, np. słomka, czy patyk. Dziecko zajmuje miejsce przy swoich „instrumentach” z poprzedniej zabawy. Grać może jedynie ta osoba, którą dyrygent wskaże. Dyrygent pokazuje też, jak należy grać: cicho / głośno, szybko / wolno itd. Dyrygent zaczyna i kończy koncert. Czy teraz koncert brzmiał lepiej? Jak się sprawował dyrygent?
- przedmiot imitujący batutę, np. słomka / patyk.
- Praca z kartą pracy 16b – zabawa matematyczna doskonaląca przeliczanie i spostrzeganie.
- KP4.16b
9.Praca z kartą pracy 16a – doskonalenie zdolności grafomotorycznych, ćwiczenie słuchowe.
- KP4.16a
10.Pamiętacie naszą maluszkową piosenkę pt. „Zebrał cudną Jaś kapelę”. Spróbujmy naśladować ruchy, o których mowa w piosence.
https://www.youtube.com/watch?v=0XAinVz-_AM
11.Zabawa doskonaląca lateralizację przy piosence ,, Prawa lewa”.https://www.youtube.com/watch?v=mO03jLcA2XM
12.Praca z kartą pracy 15 – doskonalenie zdolności grafomotorycznych i percepcji słuchowej, przeliczanie • KP4.15
13.„Kostka”– zabawa matematyczna. Kolejno po dwoje dzieci rzuca kostką. Ich zadaniem jest zsumowanie wyrzuconej liczby oczek i podanie wyniku.
- kostka do gry.
14.„Pląsy muzyczne” –zabawa relaksacyjna (masażyk). Dziecko wykonuje masaż pleców osoby siedzącej przed sobą, potem następuje zmiana:
Idą słonie, (na plecach kładziemy całe dłonie)
potem konie, (na plecach kładziemy piąstki)
panieneczki na szpileczkach.(palce wskazujące z gryzącymi pieseczkami – szczypanie)
Świeci słonko, (zataczamy dłońmi kółka)
płynie rzeczka, (rysujemy linię)
pada deszczyk.(uderzamy w plecy wszystkimi palcami)
Czujesz dreszczyk? (łaskotanie)
Życzę wszystkim miłej zabawy i nauki. Pozdrawiam serdecznie. Pani Dorota.
Język angielski
Utrwalamy nazwy kształtów podczas wysłuchania piosenki z poprzedniej lekcji. Zagrajcie w gry interaktywne ,obejrzyjcie historyjkę Play Boxa oraz wysłuchajcie rymowanki „I can count shapes” z lekcji 3 i 4 na stronie www.englishplaybox w Play Box 2 w temacie „ Liczymy kształty”. Wykonajcie zadania z książki strona 47. Pozdrawiam Pani Ola.