Nasz temat na dziś to: "Nad jeziorem"
Witam Was, dzisiaj poznamy mieszkańców jeziora. Zaczynamy!!!
„Mieszkańcy jezior”
https://www.youtube.com/watch?v=BMmFNRrOPOk Podwodny świat – życie ryb
https://www.youtube.com/watch?v=kW0v7yvcLZA Wędrówki Skrzata Borówki- Jezioro
„Wędrówka” – zabawa ruchowo-słuchowa. Dziecko stoi przodem do Rodzica, który rysuje w powietrzu wzór do rymowanki:
Wędrujemy raźno w góry, R. rysuje w powietrzu góry.
pod nogami mamy chmury. R. rysuje w powietrzu chmury.
Rodzic wykonuje ruchy kolejno: obiema rękami wyciągniętymi przed siebie ze złączonymi dłońmi, ręką wiodącą, drugą ręką, znowu ręką wiodącą, nogą na podłodze, nosem w powietrzu. Dziecko naśladuje wszystkie ruchy Rodzica.
„Mieszkańcy jeziora” – rozwiązywanie zagadek. Rodzic recytuje zagadki a dziecko rysuje rozwiązania.
Któż to mieszka w jeziorze: mała albo duża,
Ma ogonek, płetwy, nie chce się wynurzać. (ryba)
Cztery płaskie łapki, zielony mundurek,
Mówi „Re, re, kum, kum…”, na muchy poluje. (żaba)
Nosi dom na plecach, chociaż jest malutki,
Ma rogi na głowie, chociaż są króciutkie,
Jak się w muszli schowa, będzie miał sen błogi,
Jak chcesz go zawołać – daj sera w pierogi. (ślimak)
Ma pancerz, choć to nie rycerz.
Ma szczypce, choć to nie kowal.
Zawsze chodzi wiecie jak? Wspak! (rak)
Dziecko po narysowaniu zwierząt przeprowadza analizę głoskową ich nazw. Pod każdym obrazkiem rysują tyle kółek, ile jest głosek w nazwie (r-a-k; ś-l-i-m-a-k; ż-a-b-a; r-y-b-a)
„Żabki w jeziorze” – zabawa oddechowa. Rodzic rozkłada kawałek niebieskiego kartonu bądź materiału. Dziecko siada przodem do niego w odległości około 50 cm. Dziecko ma kilka drobnych kawałków papieru. Na hasło: Żabki do wody! Dziecko kładzie kawałek papieru na podłodze i stara się wdmuchnąć go na niebieski materiał/karton. Zabawę można zorganizować w formie zawodów z rodzicem.
„Pak i rybki” – zabawa matematyczna. Dziecko siedzi na dywanie, ma talerzyk papierowy, na którym kładzie odliczone fasolki ( ma ich 10 lub więcej) oraz prostokąty z okienkami (z Wycinanki). Dziecko wykonuje polecenia:
Połóż fasolki tak, by je było łatwo policzyć.
Przeliczcie je od lewej do prawej.
Przeliczcie je od prawej do lewej.
Następnie Rodzic tworzy zadania-opowiadania, np.: Pak siedział nad jeziorem. Nagle przypłynęły dwie rybki, potem przypłynęły jeszcze trzy.
Połóż tyle fasolek, ile przypłynęło ryb najpierw, a potem dołóż tyle fasolek, ile ryb przypłynęło później.
Ile było razem ryb?
Do tych ryb za chwilę przypłynęły jeszcze trzy ryby. Ile ryb razem widział Pak?
Następnie odpłynęły dwie ryby. Ile ryb teraz widział Pak?
W ten sposób Rodzic tworzy opowiadanie na dodawanie, a potem na odejmowanie. Dziecko wykonuje obliczenia za pomocą fasolek.
„Przejście przez rzekę” – zabawa z elementem skoku. Na ziemi, w odległości dużego kroku, rozłożone są kartki papieru. Wyznaczony jest początek przejścia. Dziecko ustawia się na starcie i przeskakuje z kartki na kartkę (z kamienia na kamień), aż pokona całą trasę.
Praca z K4., str. 22 – naklejanie naklejek w określonych miejscach, rozwijanie wiedzy przyrodniczej, poszerzanie słownika czynnego dzieci (słowo perkoz), doskonalenie umiejętności rozróżniania kierunków i posługiwania się pojęciami: obok, nad, na, w.
Zadanie dodatkowe – wyszukiwanie i kolorowanie figur, z których Pak zbudował łódkę.
„Coś na h” – zabawa z wykorzystaniem W. Dziecko wycina obrazek herbu z Wycinanki (z podpisem), nakleja go na kartce, ustala głoskę początkową h i rysuje przedmioty / zwierzęta / owoce / warzywa, których nazwy zaczynają się tą głoską.
„Raki” – zabawa na czworakach. Dziecko staje w przysiadzie podpartym. Na hasło: Rak idzie na spacer! dziecko porusza się do tyłu na czworakach. Na hasło: Rak na plaży! dziecko zatrzymuje się. Zabawę powtarzamy kilka razy.
„Połów” – zabawa zręcznościowa. Rodzic przygotowuje dziesięć sylwet ryb z tektury/bloku Z przodu każdej umieszcza spinacz biurowy. Przygotowuje wędkę (może być kredka, do której przywiązany jest sznurek zakończony magnesem). Układa ryby na podłodze. Na sygnał dziecko stara się złowić jak najwięcej ryb. Zabawę można przeprowadzić w formie zawodów z Rodzicem: Ko więcej złowi ryb?
lub
https://www.youtube.com/watch?v=65O16scyGLw łowienie rybek klamerkami
„Wesoły rak” – zabawa plastyczna- do wyboru:
https://www.youtube.com/watch?v=257DwGShF90 żaba z kółek
https://www.youtube.com/watch?v=rz2xebB52vM papierowa żabka
https://www.youtube.com/watch?v=xT3upxGMpMk żaba z rolki po papierze
https://www.youtube.com/watch?v=V3TMvk1y2JI papierowe rybki
https://www.youtube.com/watch?v=4bf3m81I3U4 papierowy ślimak
Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu:
- „Wyścig żab” – dziecko i Rodzic na sygnał skaczą obunóż od startu do wyznaczonej mety.
- „Powódź” – dziecko biega po wyznaczonym terenie. Na hasło: Powódź! Wchodzi na podwyższenie tak żeby nie dotykać nogami podłoża. Na hasło: Koniec powodzi! znowu zaczyna biegać.
- „Gol” – należy wyznaczyć bramkę. Dziecko jest bramkarzem a rodzic strzela gole (po pewnym czasie następuje zamiana ról).
Ćwiczenia i zabawy wspierające motorykę małą czyli ćwiczenia wspierające sprawność dłoni i palcy przygotowujące do nauki pisania.
https://www.youtube.com/watch?v=Ck7vmL2D8XU ćwiczenia motoryki małej
Gorąco pozdrawiam i życzę owocnej zabawy. Pani Dorota.
Język angielski
Zwierzęta morskie:
Shark-rekin
Starfish-rozgwiazda
Fish-ryba
octopus-ośmiornica
Rymowanka:
„The sun3x is hot3x I like the sun, a lot3x, I have3x a hat3x , for the sun3x like that3x”
Pobawcie się przy piosence: na kanale You Tube: https://www.youtube.com/watch?v=XqZsoesa55w