Nasz temat na dziś to: "Od buraka do lizaka"
Witajcie!!! Dziękuję za piękne prace jakie wykonaliście na temat „ Moja planeta Ziemia” możecie podziwiać naszą galerię na stronie przedszkola w zakładce Wydarzenia. Wszystkie Wasze prace są piękne i wiem, że ciężko pracowaliście. Gratuluję Wam. Dzisiaj dowiecie się co to jest burak cukrowy i w jaki sposób można go wykorzystać.
Zacznijmy od zabawy rytmicznej https://www.youtube.com/watch?v=dVM8W34Q3E4
Nadszedł czas na obejrzenie krótkich filmików edukacyjnych:
Jak powstaje cukier z buraków cukrowych:
https://www.youtube.com/watch?v=mxn-VJ1vcF8&feature=emb_title
Posłuchajcie wiersza: „Od buraka do lizaka”
Cukrowa wata, cukrowa wata
Kręconą w bębnie kupuje tata
Ja lubię watę, lubi też osa
Cukrowe nitki cieńsze od włosa.
Lecz nie wie osa, ja nie wiem też
Skąd wziął się cukier. A czy Ty wiesz?
Rośnie na polu burak cukrowy,
Długo dojrzewa, aż jest gotowy.
Trzeba buraki z ziemi wyrwane
Zwieść do fabryki cukrownią zwanej.
Tak się je myje, kroi, szykuje
I coś jak kompot przygotowuje
Na samym końcu z tego kompotu
Jest wreszcie cukier. Tyle kłopotu
Ma mnóstwo ludzi z jednym burakiem
Byś mógł się cieszyć jednym lizakiem.
Rodzic zadaje pytania:
Z czego się robi lizaki i watę cukrową?
Z czego się robi cukier?
Jak się nazywa fabryka, która produkuje cukier?
Kto produkuje buraki cukrowe?
Czy znacie jakieś inne buraki?
Do czego służą buraki czerwone?
,,Od buraka do lizaka” – historyjka obrazkowa – oglądanie obrazków.
- Rolnik na polu zbiera buraki cukrowe.
- Transport buraków traktorem do cukrowni.
- Praca na linii produkcyjnej w cukrowni.
- Sklep ze słodyczami.
Dziecko wypowiada się na temat każdej ilustracji.
Link do historyjki:"Od buraka do lizaka" [.doc, 2.11 MB]
Jeśli macie Państwo taką możliwość można wydrukować obrazek a zadaniem dziecka będzie:
- rozcięcie karty na 4 ilustracje;
- ułożenie ich we właściwej kolejności;
- wykonanie z wybranego (lub wszystkich 4 ilustracji, jeśli dziecko będzie miało ochotę) puzzli i naklejenie na karton;
Dzieci mogą same po skończonym zadaniu narysować drogę buraka lub narysować słodycz, którą najbardziej lubią.
Przykład jak narysować lizaki: https://www.youtube.com/watch?v=FY2w4yM2dHE
Zabawa słuchowa: Rzucam Ci piłkę i mówię część słowa , a TY mi powiedz, jaka jest druga połowa – zabawa słuchowa. Mówimy pierwszą sylabę wyrazu i rzucamy piłeczką do dziecka, a dziecko łapie piłkę i dokańcza wyraz. np. trak-tor, kom-bajn, bro-ny, za-gro-da, rol-nik, kro-wa, ku-ra, bu-raki itd.
Prawda – fałsz. Wypowiadamy zdania związane tematycznie ze wsią, pracą rolnika. Jeżeli zdanie jest prawdziwe dziecko np. klaszcze w ręce, jeżeli jest fałszywe – tupie.
- Gruszki rosną na polu.
- Sad to miejsce, w którym rosną owocowe drzewa.
- Marchewka rośnie w ziemi.
- Ziemię na polu trzeba orać oby była napowietrzona.
- Rolnik ma lekką prace.
- Zbiory to czas kiedy warzywa i owoce są dojrzałe i trzeba je zebrać.
- Pogoda nie ma wpływu na plony.
- Buraki rosną na drzewach owocowych.
- Wykopki to czas zbioru ziemniaków.
- Krowy jedzą lizaki.
- Konie lubią jeść marchew.
- Maszyny rolnicze to zbędna rzecz.
- .Traktor to maszyna do robienia naleśników.
- Lizaki są bardzo zdrowe.
Dla chętnych dodatkowe działania:
Jak samodzielnie zrobić lizaki:https://www.youtube.com/watch?v=9yMqQ_qA-ZI
Kolorowanki na stronie: https://www.kolorowankimalowanki.pl/kolorowanki-rolnicy.html
Jeśli Państwa wykonały wykonały zadania z dzisiejszych zajęć to proszę pochwalcie się nimi na naszej grupie, a jutro wszystkie Jeżyki będą je mogły podziwiać (zdjęcia proszę przesyłać na grupę bez wizerunku dziecka, ja opublikuję je na stronie pod jutrzejszym zajęciem)
Życzę wesołej, owocnej i słodkiej zabawy. Pani Dorota i Pani Asia.
Pani Renatka również gorąco Was pozdrawia.