Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Nasz temat na dziś to: " Od motyla do gąsienicy"

Witajcie dzieciaki.

Dzisiaj posłuchamy wiersza Doroty Gellner „Gąsienica tajemnica”.
Idzie ścieżką gąsienica
Kolorowa tajemnica.
Krótkich nóżek mnóstwo ma,
Jedną robi pa, pa, pa.

Do widzenia, do widzenia,
Czary-mary, już mnie nie ma.
Nitką się owinę cała
i w kokonie będę spała.

Kokon się na wietrze chwieje,
Niby nic się już nie dzieje.
Gąsienica w środku śpi,
Zatrzasnęła wszystkie drzwi.

Aż tu nagle - patrzcie teraz,
Ktoś kokonu drzwi otwiera,
Macha na nas skrzydełkami,
Kto to jest? - Powiedzcie sami!

2.Odpowiedzcie na pytania:

  • Kto szedł ścieżką?
    • Jak wyglądała gąsienica?
    • Co zrobiła przed zimą gąsienica?
    • W czym przespała zimę?
    • Co się stało na wiosnę?

3.Omów wspólnie z rodzicami cykl życia motyla na podstawie historyjki obrazkowej.  Ułóż obrazki według kolejności zdarzeń. Opowiedz własnymi słowami przemiany od gąsienicy do motyla. Używaj określeń dotyczących czasu: najpierw, potem, na końcu. (niestety nie mam linku do tej historyjki dlatego umieszczam ją na stronie grupy na fb )

4.Możecie również obejrzeć bajkę: https://www.youtube.com/watch?v=eFExd7ICSGE&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0x7K81VMdroTuO_Zkk2KmRnG_-hvQExvvdIucAm2PtcXfdsxl7vs097Wc

  1. Obejrzyjcie obrazki przedstawiające niektóre motyle występujące w Polsce. Spróbujcie zapamiętać 2 z nich.

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fimages.app.goo.gl%2F9Xj8Ucbcpi2Ksxgi7%3Ffbclid%3DIwAR3X1H2QIkVWTi-u0azOYNso0LD3ldTYeGzFROxlkQIY4oAIvzBlzceESGk&h=AT3-sGbdE2pH_VW4QijxbU9bzegwvtF3Nw4Uxj1TR1WSG6H_pmZeFEyLDcI0eHEjYbKcdweFhZoYUA95ebeGHhs-mseFLw-dsrTzAFZsdcw4omXmyAzM52GoS47t4Way6TpN cytrynek

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fimages.app.goo.gl%2F6GD4QfSHW1grtTCi9%3Ffbclid%3DIwAR0GEYPkeK-QsfxdcjdbBCuuxBMPtuRe9sbkjA_0dzvXktJy9cRalSaUo6U&h=AT3-sGbdE2pH_VW4QijxbU9bzegwvtF3Nw4Uxj1TR1WSG6H_pmZeFEyLDcI0eHEjYbKcdweFhZoYUA95ebeGHhs-mseFLw-dsrTzAFZsdcw4omXmyAzM52GoS47t4Way6TpN bielinek kapustnik

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fimages.app.goo.gl%2F6GD4QfSHW1grtTCi9%3Ffbclid%3DIwAR0GEYPkeK-QsfxdcjdbBCuuxBMPtuRe9sbkjA_0dzvXktJy9cRalSaUo6U&h=AT3-sGbdE2pH_VW4QijxbU9bzegwvtF3Nw4Uxj1TR1WSG6H_pmZeFEyLDcI0eHEjYbKcdweFhZoYUA95ebeGHhs-mseFLw-dsrTzAFZsdcw4omXmyAzM52GoS47t4Way6TpN rusałka pawik

https://pl.wikipedia.org/wiki/Modraszek_ikar   modraszek

6.Usiądź na dywanie, weź lupę do ręki i pooglądaj przez nią ilustracje przedstawiające różne gatunki motyli. Przyjrzyj im się uważnie: jak wyglądają, jakiej są wielkości, jaki mają kształt, jaki kolor mają ich skrzydła oraz jak wyglądają pozostałe części ich ciała. Następnie pomyśl, jak one mogą się poruszać, komunikować z innymi, jak pić nektar z kwiatu, w jaki sposób przemieszczać.

  1. Do zrobienia na dziś karta pracy 28.

8.Proponuję także wesołe zabawy z gazetami.

GĄSIENICE TO ŻARŁOKI!” zabawa

Fabuła: Na pewno wiele razy przyglądaliście się gąsienicom. Czy widzieliście kiedyś takie gąsienice? Gdzie je spotkaliście? Zwróciliście wtedy uwagę na to, że liście wokół nich były ponadgryzane? To sprawka gąsienic! One są po prostu niesłychanymi żarłokami. Zjedzenie dużego liścia zajmuje im ledwie chwilę. Potrafilibyście to pokazać?
Przebieg: Siadamy wokół gazety wyobrażającej liść. Dzieci stają się gąsienicami. Na sygnał każdy stara się odrywać dłońmi kolejne kawałki przyboru. Wskutek tego płachta gazety bardzo szybko zmniejsza się, aż w końcu pozostają z niej tylko niewielkie strzępki.

 

„KOKON” zabawa

Fabuła: Kiedy gąsienica naje się do syta, zamyka się w kokonie. Przypomina on tkaninę, która szczelnie owija jej ciało. Czy chcielibyście schować się w kokonie? To na co czekacie?!
Przebieg: Każde dziecko kładzie się na płachcie gazety. Przytrzymując dłonią jej jeden brzeg i przetaczając się w bok, można owinąć się szczelnie przyborem. W ten sposób powstaje kokon przylegający do ciała ćwiczącego. Wszyscy starają się wytrwać kilka chwil nieruchomo w tej pozycji.

,,PIERWSZY LOT MOTYLI” zabawa

Fabuła: Czas wyjść z kokonów! Było wam w nich pewnie ciasno. Stajecie się motylami. Za chwilę rozprostujecie skrzydła. Machając nimi, wzbijecie się w powietrze. Czas na pierwszy lot!
Przebieg: Dzieci, po opuszczeniu kokonów, wyciągają ręce w bok. Rodzic pomaga im zawiesić na nich płachty kolorowych gazet wyobrażające skrzydła motyli. Dzięki temu ćwiczący zaczynają przypominać z wyglądu motyle. Każdy z przedszkolaków przemieszcza się w dowolnych kierunkach, machając delikatnie „skrzydłami”. Należy przy tym uważać, by ich nie stracić (nie zgubić przyborów).

 

  1. Dla chętnych dzieci praca plastyczne ,, Motyl z papierowego talerzyka”. Potrzebna będzie papierowy talerzyk, rolka od papieru, kolorowy karton.

https://www.zabawyzdzieckiem.pl/zabawy/3-5/389-motyl-z-talerzyka-i-rolki

10.Opowieść ruchowa. Rodzic czyta dziecku opowieść, a ono naśladuje ją ruchem.

Mała gąsieniczka spacerowała po lesie. Rozglądała się dookoła i zauważyła, że z drzew spadają już liście, ptaki odlatują, a powietrze jest coraz chłodniejsze. Postanowiła schować się przez mrozem w ciepłym kokonie na drzewie. Ułożyła się wygodnie i zapadła w zimowy sen. Spała bardzo długo. Kiedy się obudziła poczuła milutkie ciepło. To wiosna połaskotała ją promykiem słońca po nosku. Zrobiło się jej niewygodnie, za ciasno. Zaczęła przeciągać się coraz mocniej i mocniej i wtedy kokon, którym była owinięta- pękł. Gąsieniczka była bardzo zdziwiona, kiedy okazało się, że wyrosły jej piękne kolorowe skrzydła. Przeobraziła się w przepięknego motyla. Był on bardzo szczęśliwy. Postanowił polecieć na wycieczkę. Leciał wśród wielu drzew, aż dotarł na łąkę. Tam okazało się, że nie jest sam. Wśród kwiatów latało mnóstwo przepięknych, kolorowych motyli. Piękny motyl bardzo się ucieszył, że ma tylu przyjaciół i serdecznie się z nimi przywitał.

  1. Weź chustę lub kilka pasków bibuły i przygotuj z nich skrzydła motyla. Możesz poprosić o pomoc mamę. Teraz skup swoją uwagę na dźwiękach, które usłyszysz i wyobraź sobie, że zmieniasz się w motyla. Następnie wsłuchany w muzykę rozpocznij swój taniec. Możesz wykorzystać utwór: https://www.youtube.com/watch?v=eXTBJkvsWsk

12.A może ktoś pokoloruje motylka?

https://miastodzieci.pl/kolorowanki/k/owady-i-motylki/

 

Życzę wszystkim dzieciom wesołej zabawy. Pani Dorota.