Nasz temat na dziś to: „Oszczędzamy wodę”
Dzień dobry Rodzice, Cześć dzieciaki !!!
W tym tygodniu będziemy mówić o przyrodzie, a dokładniej o tym jak o nią dbać. Dziś porozmawiamy o wodzie i jej oszczędzaniu.
1.Co zagraża przyrodzie? – swobodna wypowiedź dziecka.
Dziecko ogląda zdjęcia przedstawiające różne środowiska przyrodnicze: las, jezioro, park, ogród. Rodzic zwraca ich uwagę na piękno przyrody. Dziecko swobodnie wypowiada się na temat zwierząt i roślin żyjących w tych środowiskach, oraz co temu środowisku może zagrażać.
Las:
https://pixabay.com/pl/photos/charakter-las-sun-mech-promienie-3294681/
jezioro:
https://pixabay.com/pl/photos/jezioro-federa-bergsee-dolomity-3746335/
park:
https://pixabay.com/pl/photos/most-park-natura-uderze-trawa-2767545/
ogród:
https://glos24.pl/rusza-xx-edycja-konkursu-na-najpiekniejszy-przydomowy-ogrod
2.„ Przeprawa przez wodę” – zabawa ruchowa
Rodzic rozkłada na dywanie (wodzie) poduszki jaśki , w odległości jednego kroku od dziecka. Umawia się z dzieckiem, że są to kamienie. Na znak rodzica dziecko przechodzi po kamieniach tak, aby nie wpaść do wody – nie stanąć na dywanie.
3.Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę! – słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej
Ada, podobnie jak pozostałe dzieci, codziennie po śniadaniu myła zęby. Starała się robić to bardzo dokładnie. Tego dnia jak zwykle wyjęła z kubeczka pastę i szczoteczkę, odkręciła kran i zaczęła szorować ząbki. Ciepła woda płynęła wartkim strumieniem do odpływu, a kubeczek z dinozaurem stał bezczynnie obok. – Ado, prosiłam cię już kilka razy, żebyś nalewała wody do kubeczka, a kran zakręcała podczas mycia zębów – powiedziała pani. – Każdy z nas powinien oszczędzać wodę. Po to właśnie mamy kubeczki. – Znowu zapomniałam – westchnęła dziewczynka. – Ale ja przecież nie leję dużo wody. Tylko troszeczkę. Naprawdę. – Tak tylko ci się wydaje. Najlepiej będzie, jeśli zrobimy pewien eksperyment. Może to cię przekona do oszczędzania wody. Maciusiu, nalej wody do kubeczka i zacznij myć zęby. W tym czasie pani wstawiła miskę do sąsiedniej umywalki. – A teraz twoja kolej, Ado. Zacznij myć zęby – powiedziała pani i w tym samym momencie odkręciła kran. – Skończyłam! – zawołała po pewnym czasie Ada. Pani natychmiast zakręciła kran i zaniosła miskę z wodą do sali. Wszystkim dzieciom rozdała jednorazowe kubeczki. – A teraz kolejno nabierajcie wodę z miski do swoich kubeczków. – Jeden kubeczek, drugi, trzeci… Ada patrzyła z niedowierzaniem. – Jak to możliwe? To ja zużywam aż tyle wody? – zastanawiała się dziewczynka. – Niestety tak. Codziennie myjesz ząbki i codziennie marnujesz tyle wody, ile zużywa cała nasza grupa. – To ja już na pewno się poprawię. Obiecuję. – Bardzo się cieszę, że tak mówisz. Musicie wiedzieć, że na świecie są kraje, w których brakuje wody. Są takie miejsca, gdzie trzeba kopać specjalne bardzo głębokie studnie, żeby się do niej dostać. Woda, którą pijemy, to woda słodka. Wcale nie jest jej tak dużo. – Proszę pani, ale przecież w morzu jest mnóstwo wody – zawołała Kasia. – Owszem, Kasiu, ale ta woda nie nadaje się do picia, bo jest słona. Zarówno ludzie, zwierzęta, jak i rośliny potrzebują słodkiej wody do życia. Dlatego jest taka cenna. Nie powinniśmy marnować jej bez potrzeby. – W takim razie w domu też zacznę oszczędzać wodę, i to nie tylko podczas mycia zębów – obiecała Ada, a inne dzieci przytaknęły. – W takim razie – powiedziała pani – proponuję, żebyśmy nauczyli się na pamięć krótkiej rymowanki. Posłuchajcie: Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę! Wszystkie dzieci już po chwili zapamiętały słowa rymowanki. Obiecały również, że nie będą marnować wody.
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania. Rodzic zadaje pytania:
− W jaki sposób Ada myła zęby?
− Dlaczego należy oszczędzać wodę?
4.Rozmowa na temat sposobów oszczędzania wody. Rodzic kontynuuje rozmowę na temat wody i sposobów jej oszczędzania. Dziecko podaje sposoby oszczędzania wody. Przykłady:
− branie prysznica zamiast kąpieli w wannie,
− dokładne zakręcanie kranu przed wyjściem z łazienki,
− gromadzenie wody deszczowej i podlewanie nią roślin w ogrodzie.
Ciekawostka na temat wody:
Światowy Dzień Wody (22 marca) to święto propagujące oszczędzanie wody. Obchody koncentrują się na poszukiwaniu naturalnych rozwiązań związanych z niedoborem wody na świecie.
Oszczędzamy wodę filmy dla dzieci:
https://www.youtube.com/watch?v=Xmx2Yn5mutI
https://www.youtube.com/watch?v=p0Nr-A7ElxQ
5.A teraz spróbujcie zaśpiewać piosenkę pt. „ Nasza planeta”
https://www.youtube.com/watch?v=1MZovZPTP7I
6.Wykonanie karty pracy
Drogie dzieciaki na zakończenie naszego dzisiejszego dnia wykonajcie kartę pracy
na stronie 37. Pozdrawiamy Was serdecznie Pani Ola i Pani Beata