Nasz temat na dziś to: "Oznaki wiosny"
Witajcie!!!
Dzisiaj trochę inaczej niż zawsze, bo w wyjątkowy sposób, pobawicie się z rodzicami.
Pierwsza zasada - zawsze przed zabawą pamiętamy o myciu rąk, tak jak robiliśmy to w przedszkolu.
Gotowi ! To zaczynamy!
Kilka dni temu przyszła do wiosna i dzisiaj sobie porozmawiamy o oznakach wiosny, ale najpierw się trochę pobawcie się z Rodzicami. Miłej zabawy.
Zabawy ruchowe:
„Deszczowa piosenka” – Rodzic ( R.) rozkłada na podłodze „kałuże” np. gazety, kartki ksero i włącza dowolny podkład muzyczny z odgłosami deszczu. Dzieci biegają po pokoju, omijając kałuże, czyli rozłożone przedmioty. Jeśli któreś dziecko wpadnie - nadepnie na kałużę, musi stanąć na przedmiocie i zrobić cztery przysiady, aby wyschnąć.
„Sadzenie kwiatów” – na podłodze nasze kałuże zmieniają przeznaczenie i są teraz doniczką z ziemią. Rodzic (R.) dziecku wręcza dwa małe i miękkie przedmioty takie które dziecko może chwycić palcami stopy.
Dziecko maszeruje po pokoju maskotki trzyma w rączkach, wybiera doniczkę do zasadzenia kwiatka, staje przed wolną doniczką, układa przed nią maskotkę, chwyta ją palcami stopy i przenosi do środka doniczki. Następnie szuka kolejnej wolnej doniczki i zasadzi kwiatka.
„Kwitnące malwy” – dziecko w dowolnym miejscu w pokoju wykonuje siad skulony.Rodzic włącza spokojną melodię. Dziecko bardzo powoli wstaje – udaje kwitnące kwiaty –dzieci rozkładają ramiona na boki i wspinają się na palce.
„Marcowy garnek” – rozmowa z dzieckiem.
-O jakim miesiącu jest mowa w zagadce?
Rodzic czyta dziecku zagadkę Tomasza Jabłońskiego:
To jest taki dziwny miesiąc,
w którym wszystko się wciąż miesza:
lato, zima, po połowie.
W nim jak w garncu, jest takie przysłowie.
Po odgadnięciu zagadki przez dzieci R. prezentuje wyraz do czytania globalnego (R. czyta dziecku wyraz następnie dziecko samodzielnie je powtarza, wyjaśnijmy dziecku , że RZ [rz] to dwie litery, które stoją obok siebie ale wymawiamy ją jako jedną [rz], ): MARZEC ( piszemy wyraz literami drukowanymi na kartce papieru i pokazujemy dziecku podczas czytania. Dziecko zapamiętuje obraz graficzny wyrazu).
Rodzic mówi przysłowie o marcowej pogodzie: „W marcu jak w garncu ”
R.zadaje pytanie: Jak uważasz co oznacza to przysłowie?
R. czyta dziecku wiersz: „ Marzec”
Marzec ma ogromny garniec.
Miesza w nim przez całe noce,
Wieje w garncu nieustannie
Syczy coś i bulgocze.
- Powiedz, Marcu
co masz w garncu?
Mam składniki różnorodne:
Wiatry ciepłe, wiatry chłodne,
Chmury, słońce, śnieg i wodę –
Z nich przyrządzam Wam pogodę.
Rozmowa na temat treści wiersza:
Rodzic zadaje pytania:
-Co robił marzec?
-Jakie składniki miał w garnku?
-Co przyrządzał z tych składników?
-Czym charakteryzuje się marcowa pogoda?
-Jaką wiosenną pogodę lubicie najbardziej?
-Skąd się można dowiedzieć jaka będzie pogoda?
-Czy ważne jest, aby wcześniej znać pogodę?
Zabawa ruchowa „W marcu jak w garncu” .
Rodzic ma przygotowane obrazki, ( wycinamy je z teczki którą Państwo powinniście sobie odebrać z przedszkola wraz z pozostałymi pomocami) , i tłumaczy jakie czynności mają wykonać do danego obrazka . R. pokazuje dziecku obrazek danej pogody , a ono wykonuje następujące czynności:
słońce – dzieci uśmiechają się, wystawiając buzie do słońca, rękoma mogą naśladować
świecące promyki;
deszcz – przeskakują przez kałuże;
śnieg – kładą się na dywanie i robią „aniołka”;
wiatr – mówią głoskę sz i z uniesionymi rękami kołyszą się na boki.
Jeśli jeszcze państwo nie odebraliście pomocy to można wskazywać dziecku obrazki np. w telefonie lub mówić dane zjawisko atmosferyczne.
„Co słychać w marcu?” – zagadki słuchowe.
Rodzic włącza w telefonie odgłosy deszczu, wiatru, burzy. Dzieci rozpoznają usłyszane dźwięki i je nazywają.
Praca z dzieckiem –Karty pracy Karty TROPICIELE Część 3 strona 12 ( K3.,s.12)– łączenie symboli marcowej pogody z odpowiednimi zdjęciami.
Zadanie dodatkowe na kolejnej stronie – rysowanie według wzoru.
Po skończonej pracy proszę zapytać dziecko jaki znak graficzny oznacza dane zjawisko atmosferyczne:
R. zadaje pytanie :Jaki znak oznacza deszcz? Dz. udziela odpowiedzi: Kropla wody.
R. zadaje pytanie: Jaki znak oznacza zachmurzenie? Dz. udziela odpowiedzi: Chmura.
Czy nadchodzi wiosna?” W normalnych okolicznościach poszłabym z dziećmi na spacer , a celem spaceru byłoby prowadzenie obserwacji przyrodniczych. Teraz mogę tylko zaproponować jeśli macie Państwo taką możliwość – pozwólcie dziecku samodzielnie się ubrać i wyjdźcie razem na balkon .
Zwróćcie uwagę na to, co zmieniło się w wyglądzie roślin (drzew, krzewów, trawy - jeśli je widzicie); jak zmienia się temperatura powietrza; jaka jest dzisiaj pogoda; jak wygląda najbliższe otoczenie, czy widać już, że nadeszła wiosna, posłuchać odgłosów przyrody.
Jeśli odebraliście Państwo wszystkie pomoce dydaktyczne z przedszkola to proszę zrobić z dzieckiem:
- ćwiczenie grafomotoryczne w zeszycie grafomotoryki Tropiciele Pięciolatka –str.37, wg. polecenia ;
- kalendarz pogody z Pięciolatek Wycinanka Tropiciele – karty pracy nr 33 i 34.
Wycinamy ilustracje z karty nr 33 i każdego dnia przyklejamy właściwy symbol pogody. Pamiętajmy o nazywaniu zjawisk atmosferycznych.
Kochani dziękuję wam za wspólnie spędzony czas.
Ta forma pracy jest nowym doświadczeniem dla nas wszystkich, więc musimy dać sobie trochę czasu i wierzę, że będzie coraz lepiej. Jeśli macie Państwo jakieś uwagi i wskazówki jak ulepszyć naszą współpracę ( są one dla mnie bardzo ważne) – to jestem do dyspozycji na naszej grupie „JEŻYKI”.
Pozdrawiam i życzę dużo zdrowia. Pani Dorota i Pani Asia.