Nasz temat na dziś to: "Przysmaki wielkanocne"
Dzień dobry Rodzice, Cześć Dzieciaki !!!
Przed nami nowy tydzień a w nim Wielkanoc.
1.Co to jest Wielkanoc? – swobodna rozmowa rodzica z dzieckiem na temat zwyczajów wielkanocnych. Spędzania tego szczególnego czasu w domu.
Znaki Wielkanocy:
https://www.youtube.com/watch?v=lnglzbx4H7Q
Uwagi dla rodzica: Rodzicu zanim rozpoczniesz rozmowę o Wielkanocy ze swoim dzieckiem włącz powyższy link on pomoże w rozmowie.
2.W poszukiwaniu jajka – określanie charakterystycznych cech jajka ugotowanego na twardo.
Rozpoznawanie jajka za pomocą dotyku. Jajko ugotowane na twardo, jabłko, mandarynka, gruszka, ogórek, nieprzezroczysty worek. Rodzic pokazuje jajko ugotowane na twardo. Prosi, aby dziecko uważnie przyjrzało się mu, dotknęło go i podało cechy charakterystyczne. Następnie umieszcza w nieprzezroczystym worku np.: jabłko, mandarynkę, gruszkę, ogórek, jajko. Dziecko bez kontroli wzroku, wkłada rękę do worka i odnajduje w nim jajko. Wymienia cechę jajka, która pozwoliła mu odróżnić je od innych rzeczy umieszczonych w worku.
3.„ Ruchome jajko” – zabawa ruchowa z elementem toczenia.
Dzieciaki poproście rodziców by do tej zabawy przygotowali Wam 4 poduszki ( jaśki), z których utworzycie tor przeszkód, drewnianą łyżkę, oraz piłeczkę pingpongową. Waszym zadaniem będzie za pomocą łyżki toczyć piłkę pomiędzy poduszkami. Udanej zabawy !!!
4.„ Wielkanocne pyszności” – słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej
W przedszkolu na każdym kroku widać było zbliżającą się Wielkanoc. W wazonach stały bazie, a obok – koszyczki z jajkami. Wszystkie zawieszone dekoracje też przypominały o świętach. Słońce każdego kolejnego dnia coraz mocniej świeciło. Ada, podobnie jak inne dzieci z jej grupy, nie mogła doczekać się świąt. Pani opowiadała o tradycjach wielkanocnych. – A może zrobimy sobie mazurka? I jeszcze babkę i szynkę. Nie może też zabraknąć chleba i jajek! – Ale jak my to wszystko sami zrobimy? – dopytywał Kamil. – To naprawdę dużo pracy. Widziałem, jak babcia piekła ciasto. Pani tajemniczo uśmiechnęła się do dzieci. – Tak naprawdę zrobimy dziś te wszystkie smakołyki, ale one nie będą nadawały się do jedzenia. Wykonamy je z masy solnej, potem wypieczemy i pomalujemy. A na koniec urządzimy kącik wielkanocny. – Ale fajny pomysł – zawołał Kamil. Ada zrobiła wielką babę wielkanocną, a Kamil – szyneczkę. Inne dzieci też starały się jak mogły. Po pomalowaniu i ułożeniu na stoliczku wszystkie „smakołyki” wyglądały jak prawdziwe, zwłaszcza baba z lukrem. Po podwieczorku do sali średniaków przyszły w odwiedziny starszaki. – Ale macie tu pyszniutkie pyszności! – oblizując się, zawołał Maciek i wyciągnął rękę po babę. W ostatniej chwili przed zjedzeniem powstrzymał go Olek. – Dlaczego nie mogę się poczęstować? Trzeba jeść szybko, póki świeże. Potem już nie będą takie dobre. – Maciek, przyjrzyj się uważniej tym smakołykom. Przecież one są z masy solnej. Jeszcze mógłbyś sobie przez nie połamać zęby. Najlepiej poczekaj na prawdziwy wielkanocny stół i prawdziwe pyszności. Maciek przytaknął głową, ale i tak ukradkiem – kiedy nikt nie patrzył – powąchał babkę. Skrzywił się, zawiedziony, i rad nierad postanowił jednak poczekać na święta.
Uwagi dla Rodzica: Rodzicu odczytaj opowiadanie swojemu dziecku. Następnie porozmawiaj z nim na temat wysłuchanego tekstu. Pomogą Ci w tym pytania i ilustracje:
− Z czego dzieci wykonały pyszności do koszyka wielkanocnego?
− Dlaczego Olek powstrzymał Maćka przed skosztowaniem babki z kącika wielkanocnego?
− O jakich tradycjach wielkanocnych była mowa w opowiadaniu?
− Jakie smakołyki z wielkanocnego stołu lubicie najbardziej?
Mazurek:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Mazurek_(ciasto)#/media/Plik:02014.04_Ostermarkt_2014_in_Sanok.JPG
Baba Wielkanocna:
https://pixabay.com/pl/photos/baba-wielkanocna-wielkanoc-%C5%9Bwi%C4%99ta-704860/
szyneczka:
stół wielkanocny:
https://lokalnyrolnik.pl/blog/wielkanocne-sniadanie-co-podac-na-swiateczny-stol/
5.Przysmaki wielkanocne – zajęcia plastyczne
Nawiązując do opowiadania możecie wykonać smakołyki wielkanocne z masy solnej, plasteliny, modeliny. Zachęcam do fotografowania swoich prac i umieszczenia na naszej grupowej stronie.
Przepis na masę solną:
https://www.youtube.com/watch?v=17kFusxFZWc
Myślę, że jesteście już naprawdę zmęczeni. Prawda? Na koniec mam do Was prośbę otwórzcie swoje karty pracy i wykonajcie zadania na stronie 29. Pozdrawiam Was serdecznie Pani Ola i Pani Beata.