Nasz temat na dziś to: "W górach"
Witajcie dzieci!!! Dzisiaj poznamy piękny krajobraz górski ,który można podziwiać w Polsce.
„Polskie krajobrazy”:
https://www.youtube.com/watch?v=fTAKRwHG09I Wędrówki z mapą – krajobrazy Polski
https://www.youtube.com/watch?v=MSiC1YAuZWM Polska – od gór do morza
„Wędrówka” – zabawa orientacyjno - porządkowa. Rodzic wyklaskuje rytm do biegu, marszu i podskoków. Dziecko porusza się do rytmu: bieg, podskoki, gdy rodzic wyklaszcze rytm marszowy, dzieci maszerują z jednoczesnym klaskaniem i recytacją tekstu Beaty Gawrońskiej:
Wędrujemy raźno w góry,
pod nogami mamy chmury.
„Góry nasze, góry” – wysłuchanie wiersza J. Porazińskiej.
Góry nasze, góry!
Hale nasze, hale!
Kto was zna tak dobrze,
jako my, górale!
Góry nasze, góry!
Wy, wysokie szczyty!
Kto was przewędrował?
Góral rodowity.
https://www.youtube.com/watch?v=AWw44eNr7vc
https://www.youtube.com/watch?v=A7G3ETe1-eY&t=83s
Rodzic zadaje dziecku pytania o znaczenie pojęć: hale, góral, szczyt.
Pokazuje mapę Polski, na której dziecko odszukuje góry, określa kierunek (na dole mapy).
https://pl.pinterest.com/pin/612630355535891116/
Rodzic zadaje dziecku pytania:
Po czym poznamy, że na pewno jesteśmy w górach?;
Jak nazywamy potocznie mieszkańców gór?;
Jak nazywa się łąka w górach?;
Jak nazywa się wędzony ser owczy?;
W jaki sposób można w górach spędzać wakacje, co można robić?;
Jakie zwierzęta można niekiedy zobaczyć podczas górskich wędrówek?.
„Skoki kozicy” – zabawa z elementem skoku. Układamy szesnaście chusteczek higienicznych w czterech rzędach i szeregach. Dziecko wskakuje obunóż do wybranego pola, a następnie porusza się skokami obunóż w kierunku podanym przez rodzica, np. jedno pole w lewo, dwa pola w prawo, jedno pole do tyłu itd.
Piosenka do walizek i plecaków – osłuchanie z piosenką.
https://www.youtube.com/watch?v=qleKetMP_XQ
sł. Dorota Gellner, muz. Barbara Kolago
Mam kartkę niewielką
i pędzel malutki,
namaluję na papierze
kolorowe nutki.
Ref.: Dla dziewczynek i chłopaków,
do walizek i plecaków,
na Mazury i pod chmury,
nad jeziora albo w góry.
Z tych nutek ułożę
tęczową piosenkę,
refren będzie w niej wesoły,
zwrotki uśmiechnięte.
Ref.: Dla dziewczynek i chłopaków...
Zabawy rytmiczne do piosenki.
- Aktywne słuchanie piosenki. Podczas słuchania zwrotki dziecko stoi i rysuje w powietrzu owale. Podczas refrenu – wędruje w dowolnych kierunkach i klaszcze.
- Nauka słów piosenki. Dziecko stoi rodzic mówi frazami tekst piosenki z jednoczesnym wykonywaniem ruchów:
Mam kartkę niewielką Rysowanie przed sobą obiema rękami prostokąta.
i pędzel malutki, Ruchy obiema rękami z góry na dół i z dołu do góry.
namaluję na papierze
kolorowe nutki. Rysowanie ręką wiodącą czterech ćwierćnut.
Ref.: Dla dziewczynek i chłopaków, Pokazywanie na siebie i na Rodzica.
do walizek i plecaków, Wyciągnięcie rąk przed siebie, zaciśnięcie dłoni w pięści.
na Mazury i pod chmury, Machanie nad głową prostymi rękami w prawo i lewo.
nad jeziora albo w góry. Rysowanie przed sobą linii łamanej.
Z tych nutek ułożę
tęczową piosenkę, Rysowanie nad głową obiema rękami łuku, od strony lewej do prawej.
refren będzie w niej wesoły, Kręcenie rękami nad głową „wiatraczków”.
zwrotki uśmiechnięte. Rysowanie przed swoją twarzą uśmiechu.
- Dzieci śpiewają piosenkę z jednoczesnym wykonywaniem ruchów.
Tropimy głoskę "h” – zabawy słuchowe. Dziecko wyszukuje w pokoju lub wymyśla przedmioty / zwierzęta / owoce / warzywa, których nazwy zaczynają się głoską "h"
- Praca z K str. 20 – czytanie globalne, wyraz podstawowy: hamak. Dzielenie na sylaby nazw obrazków oraz kolorowanie ramek wokół tych przedmiotów, których nazwy zaczynają się głoską "h".
- Zadanie dodatkowe – słuchanie i nauka rymowanki Hela hamak zawiesiła…, recytacja z jednoczesnym wodzeniem po śladzie, rysowanie kształtu w tunelu oraz samodzielnie
Hela hamak zawiesiła
i się na nim położyła.
Hopsa, hopsa, dana, dana,
ta zabawa jest udana.
Praca z K4., str. 21 – wycinanie elementów historyjki obrazkowej. Opowiadanie o zdarzeniach. Układanie obrazków w prawidłowej kolejności: zaczynamy od wyjazdu w góry,
„Idź za przewodnikiem” Rodzic rozkłada na dywanie szlak ze skakanek lub sznurka i zaznacza początek oraz koniec. Dziecko z rodzicem tworzą parę, dziecko ma zawiązane oczy, rodzic łapie dziecko za ręce. Rodzic idzie z przodu tak, by dojść do końca, uprzedza dziecko co będą robić, np.: Idziemy do przodu!; Skręcamy w lewo!; Skręcamy w prawo!. Gdy przejdą szlak, następuje zamiana ról.
Pozdrawiamy i życzymy miłej zabawy, Panie Dorota i Asia.