Nasz temat na dziś to: "W górach"
Witajcie dzieciaki. Zbliżają się wakacje na pewno gdzieś wyjedziecie z rodzicami. W tym tygodniu porozmawiamy o wakacjach.
1.„Góry” – zajęcia dydaktyczne. Szukanie na mapie polskich górskich miast oraz największych polskich gór, podawanie ich nazw. Obrazki przedmiotów kojarzących się z górami: oscypek, ciupaga, narty, zakopiańskie korale, wełna. Pytania: Z jakim regionem Polski kojarzą wam się te przedmioty? Jak nazywa się lubiane przez turystów górskie miasteczko? (Zakopane) W jakich górach leży Zakopane? Odnajdywanie na mapie Zakopanego oraz największych polskich gór (Tatry, Bieszczady, Karkonosze, Pieniny, Góry Świętokrzyskie). Co można robić latem w górach.
https://www.youtube.com/watch?v=AWw44eNr7vc górska wędrówka z Zosią i Kubą
https://www.youtube.com/watch?v=ShAJZBVWe4k miejsca, które należy zwiedzić w Tatrach
- obrazki przedmiotów kojarzących się z górami : oscypek, ciupaga, narty, zakopiańskie korale, wełna; sznurek
2.Praca z KP4.36 – doskonalenie zdolności grafomotorycznych i percepcji wzrokowej, dekodowanie.
- KP4.36
3.„Wycieczka w góry” – zabawa dydaktyczna. Potrzebny będzie plecak, w którym znajdują się różne przedmioty, w tym: lornetka, butelka wody, telefon komórkowy, kanapka, mapa, kompas. Zadaniem dzieci jest odgadnąć po dotyku, jakie przedmioty ukryto w plecaku, oraz ocenić, czy są one potrzebne podczas wyprawy w góry i dlaczego.
- plecak z różnymi przedmiotami, w tym z: lornetką, butelką wody, telefonem komórkowym, kanapką, mapą, kompasem
4.Praca z KP4.37 – doskonalenie percepcji wzrokowej i zdolności grafomotorycznych, pobudzanie kreatywności.
- KP4.37
5.„Wyprawa w góry” – zabawa ruchowa. Rodzic rozkłada na podłodze przeszkody: poduszki, kartki, skakankę. Posłużą one jako elementy przestrzeni, które dziecko będzie mijać podczas wycieczki w góry. Dziecko pokonuje przeszkody umieszczone na dywanie.
- poduszki, kartki, szarfy
6.„Tratwa” – zabawa ruchowa. Dziecko przeprawia się przez rzekę. Buduje tratwę z kocyka. Kładzie się na kocu tuż obok rodzica. Dziecko wymyśla przebieg wycieczki po rzece.
- kocyk
7.„Lina” – zabawa ruchowa. Zabawa w przeciąganie liny z rodzicami i rodzeństwem.
- lina / skakanka, sznurek
8.„Luneta” – zabawa w naśladowanie. Potrzebna będzie kartka papieru, którą zwijamy tak, by stworzyć lunetę. Przykładamy ją do oka i wymyślamy co widać na szczycie góry. Widzę… (np. owce na polanie). Dziecko naśladuje to, co wymienił rodzic. Potem lornetkę przejmuje dziecko i to ono opisuje, co widzi. A rodzice odtwarzają to za pomocą ruchu.
- kartka
9.„Kogo i co możemy spotkać na szlaku?” – zdjęcia różnych zwierząt (w tym kozicy, borsuka, sarny, lista, niedźwiedzia, świstaka, traszki) i roślin (w tym: limby, modrzewia, szarotki alpejskiej, krokusa, sasanki). Podanie ich nazw i wybranie tylko tych, które żyją w górach. Rozmawia z dzieckiem na temat gatunków będących pod ochroną.
https://www.youtube.com/watch?v=uz9K80Ys5A0 tatrzański park narodowy
- zdjęcia różnych zwierząt (w tym kozicy, borsuka, sarny, lista, niedźwiedzia, świstaka, traszki) i roślin (w tym: limby, modrzewia, szarotki alpejskiej, krokusa, sasanki)
10.„Co zniknęło?” – doskonalenie pamięci świeżej. Pokazujemy zdjęcia pięciu obiektów, które wy- stępują w górach (roślin lub zwierząt). Prosimy dziecko o podanie ich nazw i zapamiętanie. Następnie chowamy jeden obrazek i pytamy, co zniknęło.
- zdjęcia przedstawiające górskie rośliny i zwierzęta
11.„Wakacyjny przewodnik” – zabawa doskonaląca percepcję słuchową i budująca zaufanie. Dziecko jest wędrowcem, rodzic – przewodnikiem. Wędrowiec ma zamknięte oczy, a przewodnik za pomocą słów prowadzi go w określone miejsce przez pokój. Przewodnik nie może dotykać wędrowca.
- opaska na oczy
12.„Może morze?” – burza mózgów. Dziecko stara się podać jak najwięcej skojarzeń z morzem. Gdy pomysły się wyczerpią, przygotowujemy koszyk pełen nadmorskich skarbów i przydatnych rzeczy, np.: piasek, muszelki, bursztyny, widokówki, słomkowe kapelusze, krem z filtrem, okulary przeciwsłoneczne, strój kąpielowy, klapki, koło ratunkowe. Dziecko ogląda przedmioty i mówi, jak można je wykorzystać nad morzem. Uwrażliwianie dziecka na konieczność smarowania się kremem z filtrem, noszenia nakrycia głowy, zabawy w wodzie w obecności dorosłych. Dzieci przypominają wspólnie numer telefonu alarmowego – 112. (obrazki o bezpieczeństwie na stronie grupy)
https://www.youtube.com/watch?v=Ui-ndYWcThA bezpieczeństwo na plaży
- koszyk pełen nadmorskich skarbów i przydatnych rzeczy, np.: piasek, muszelki, bursztyny, widokówki, słomkowe kapelusze, krem z filtrem, okulary przeciwsłoneczne, strój kąpielowy, klapki, koło ratunkowe
13.„Kropelka złotych marzeń” – śpiewanie piosenki pod tym samym tytułem i ekspresja ruchowa do piosenki.
14.„Zamek z piasku” – zabawa plastyczna. Rysowanie konturu zamku na kartce i wypełnianie piaskiem (wykonanym z piasku z dodatkiem soli, mąki i wody).
- kartki, piasek, mąka, sól, woda.
https://www.youtube.com/watch?v=hTNpX0C1kXA
Życzę wszystkim miłej zabawy. Pani Dorota.