Nasz temat na dziś to: "Wiosenne kwiaty"
Drodzy Rodzice i Dzieci !!! W tym tygodniu będziemy poznawać wiosenne kwiaty oraz budowę i funkcje roślin. Będziemy tropić głoskę „c” a w domu założymy hodowlę roślin. Dzieci przygotują dla domowników pyszne wiosenne kanapki.
„Łapiemy kolory” – zabawa ruchowa.Dziecko maszerują, podskakują, bądź biegają po pokoju,( rytm można wyklaskiwać ) w zależności od rytmu podawanego przez R. Na przerwę w akompaniamencie R. głośno podaje nazwę jakiegoś koloru, np. żółty. Wówczas dziecko odnajduje podany kolor w pokoju i dotyka przedmiotu w tym kolorze.
„Kwiaty” – oglądanie na stronach internetowych ilustracji kwiatów wiosennych. Zwrócenie uwagi na różnorodność kwiatów – ich kolorów i kształtów; próby wskazywania tych, które rosną w grodach, tych, które rosną w domach, tych, które kwitną wiosną.
Nasze kwiaty – rozmowa na podstawie wiersza M. Konopnickiej R. przed rozpoczęciem czytania wiersza pokazuje obrazki przedstawiające kwiaty, o których jest mowa w wierszu, dodatkowo obrazki tulipana, krokusa, przebiśniegów:
przebiśnieg https://pl.depositphotos.com/22890578/stock-photo-spring-snowdrop-flowers.html
sasanka https://pl.depositphotos.com/150541232/stock-photo-blue-primrose-sleep-grass-flowers.html
krokus https://pl.depositphotos.com/333448618/stock-photo-first-spring-flowers-crocus-background.html
przylaszczka https://st.depositphotos.com/1227027/2428/i/450/depositphotos_24282997-stock-photo-anemone-hepatica.jpg
fiołki https://pl.depositphotos.com/259013878/stock-photo-blooming-violets-green-leaves-sunlight.html
„Nasze kwiaty” Maria Konopnicka
Jeszcze śnieżek prószy,
Jeszcze chłodny ranek,
A już w cichym lesie
Zakwita sasanek.
A za nim przylaszczka
Wychyla się z pączka
I mleczem się żółtym
Złoci cała łączka.
I dłużej już dzionka,
I bliżej słoneczka...
A w polu się gwieździ
Biała stokroteczka.
A dalej fiołki,
Wskroś trawy, pod rosą,
W świeżych swych czareczkach
Woń przesłodką niosą.
- O jakich kwiatach jest mowa w wierszu?
Posłuchaj jeszcze raz wiersza i powiedz, który kwiatek zakwitł jako pierwszy, który jako drugi (trzeci, czwarty), a który jako piąty? Następnie dziecko:
-dzieli nazwy kwiatów na sylaby z jednoczesnym wyklaskiwaniem np. tu-li-pan;
-wyróżniają pierwszą głoskę w każdej nazwie (s-asanka, p-rzylaszczka, , s-tokrotka,
f-iołek, k-rokus, p-rzebiśnieg, t-ulipan );
- wyróżniają ostatnią głoskę( sasank-a, przylaszczk-a, stokrotk-a, fiołe-k, kroku-s, przebiśnie-g, tulipa-n).
- Jeśli dziecko ma z tym problem to R. mówiąc na nazwy kwiatów wydłuża pierwszą głoskę np. sssssssssssssss-asanka, wtedy dziecku łatwiej wysłuchać głoskę. Postępujemy analogicznie z ostatnią głoską ( sasank-aaaaaaaaaaaaaaa ) ze wszystkimi nazwami kwiatów.
„Kwiaty rosną – kwiaty więdną” – zabawa ruchowa.Dziecko reaguje na polecenie R.: Kwiaty rosną! – dzieci stają na palcach jak najwyżej i wyciągają ręce do słońca; Kwiaty więdną! – dzieci kulą się i przykucają.
„Wiosenna grządka” – zabawa dydaktyczna. Rodzic na przygotowanej karce formatu A4 rysuje siedem prostopadłych linii. Przygotowuje dowolne liczmany np. klocki ,fasolę, można zrobić małe kuli z papieru średnicy np. 5mm . Wyjaśnia, że linie proste to grządki w ogródku, a klocki /fasola/kulki papierowe to cebulki różnych roślin. Policzcie grządki w ogródku
Na pierwszej grządce -posadźcie 1 cebulkę.;
Na każdej następnej grządce posadź o jedną cebulkę więcej niż na poprzedniej.
- Posadź proszę o jedną cebulkę więcej na drugiej grządce
- Ile cebulek jest na drugiej grządce?;
Spróbujcie policzyć cebulki na pierwszej grządce i drugiej grządce razem :
- Policz proszę ile jest razem cebulek na pierwszej i na drugiej grządce?
Analogicznie na każdej grządce dokładamy o jedną cebulką więcej. Pamiętajmy aby za każdym razem zadawać właściwe pytania. To bardzo ważne. Kiedy pytamy o sumę cebulek na grządce, pytajmy zawsze o dwie sąsiadujące grządki (druga-trzecia; trzecia czwarta; itp.)
- Praca indywidualna z Karty Pięciolatka 3 str. 16 – tworzenie zbiorów z rosnącą liczbą elementów, uzupełnianie kwiatowego rytmu. Zadanie dodatkowe – rysowanie wazonu w kratce w odbiciu lustrzanym (na drugiej stronie)
„Wiosenne kwiaty” – praca plastyczna. Proszę przygotować 4 kwadraty – niebieskie, 2 kwadraty białe, dwa zielone o wymiarach 5cm na 5cm; 5 kwadratów zielonych o wymiarach 2cm na 2cm (kwadraty można narysować na białej kartce a dziecko może je pokolorować np. kredkami, farbami), klej, kartkę papieru.Dziecko zagina kwadraty na połowę tak aby powstał trójkąt, z powstałych figur układa kielich, łodygą i liście. Pracę przykleja na kartkę. Jeśli nie macie Państwo odpowiednich materiałów można wydrukować ilustrację https://miastodzieci.pl/kolorowanki/krokus-wiosenny/ a zadaniem dziecka jest pokolorowanie kwiatka kredkami / można samemu narysować kwiat. Wykonane prace (dla chętnych) można wstawić na naszą grupę .
„Kwiatki do mety” – zabawa ruchowa z elementem skoku.Dziecko i Rodzic ustawiają się na linii startu , wyznaczają metę. Na sygnał rodzica skaczą do wyznaczonego miejsca.
Jestem pewna, że wygracie ze swoimi rodzicami.
Życzę miłej zabawy i przesyłam wielki uśmiech J. Pani Dorota i Pani Asia