Nasz temat na dziś to: „ Z biegiem Wisły”
1.„ Przeskakujemy fale” – zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku.
Przygotujcie 5 poduszek (Jaś) – to są nasze fale. Rozłóżcie je w jednej linii w odległości jednego kroku. Przeskakujcie fale najpierw prawą nogą, lewą nogą, obunóż.
2.Rzeka Wisła – najdłuższa rzeka.
Mapa Polski :
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/krajobrazy/137216-mapa-polski-dla-dzieci
Rodzic pokazuje, w jaki sposób zaznaczone są na niej rzeki. Pyta: Jak nazywa się najdłuższa rzeka, która przepływa przez Polskę? Pokazuje na mapie Wisłę, wyjaśniając jednocześnie, że Wisła wypływa z gór i wpada do morza. Zaprasza dziecko na wycieczkę z biegiem Wisły. Dziecko siada skrzyżnie i odpychając się rękami z jednej i z drugiej strony, płynie łódką z biegiem Wisły.
3.Podróż po Polsce – zajęcia matematyczne
4.W górach. Liczenie owiec na pastwisku i porównywanie ich liczby.
Wycięte z białego papieru koła (lub kształty chmurek), które zastąpią owieczki – 10 sztuk, zielona krepina lub bibuła (pastwisko) oraz po 5 klocków dla dziecka. Rodzic informuje, że dziecko dotarło do pierwszego celu podróży, czyli do Zakopanego. Pokazuje tę miejscowość na mapie. Mieszkają tutaj górale, którzy pasą owieczki. Układa na dywanie dwa zielone kawałki krepiny – pastwiska. Umieszcza na nich dowolną liczbę wyciętych z białego papieru kół (lub chmurek) – owieczek (maksymalnie pięć na jednym pastwisku). Rozdaje dzieciom po pięć klocków. Dziecko liczy owieczki na wskazanym przez rodzica pastwisku, pokazuje liczbę na palcach, a następnie układa przed sobą tyle samo klocków – owieczek. Rodzic prosi, aby dziecko porównało liczbę owieczek na jednym i na drugim pastwisku i powiedziało, czy jest ich tyle samo, czy mniej, czy więcej. Dziecko płynie łódką w dalszą podróż.
5.W Warszawie. Budowanie domów z klocków według wzoru. Liczenie pięter.
Klocki, kartoniki z narysowanymi domami (od jednopiętrowego do mającego 5 pięter), pojemnik. Rodzic informuje, że dziecko dotarło do drugiego celu podróży – stolicy Polski, Warszawy (pokazuje na mapie). Płynąc łódką, dziecko widzi budynki różnej wysokości. Rodzic umieszcza na tablicy kolejno kartoniki, na których są narysowane domy z różną liczbą pięter (od 1 do 5). Przed dzieckiem ustawia pojemnik z klockami. Dziecko bierze odpowiednią liczbę klocków i układa z nich domy o takiej samej wysokości (mogą postawić klocek na klocku lub położyć klocki na dywanie jeden nad drugim). Nie burzą domów, tylko układają jeden obok drugiego. Wskazują wysoki dom i niski dom. Po zakończeniu zadania odkładają klocki na miejsce i płyną dalej.
6.W Toruniu. Segregowanie wyciętych z papieru pierników według kształtów. Wycięte z brązowego papieru sylwety pierników w trzech kształtach, trzy talerzyki. Rodzic informuje, że dziecko dotarło do trzeciego celu podróży, jakim jest Toruń – miasto słynące z bardzo smacznych pierników. Pokazuje miejscowość na mapie. Układa na dywanie trzy talerzyki , a obok nich wycięte z papieru sylwety pierników różniące się kształtem. Prosi, aby dziecko pomogło w ich porządkowaniu. Dzieci umieszczają sylwety pierników w odpowiednich talerzykach. Następnie kontynuuje podróż łódką
7.W Gdańsku. Liczenie statków na morzu. Niebieska krepina lub bibuła, półkola wycięte z papieru kolorowego (symbolizujące statki), mapa Polski. Rodzic informuje, że dziecko dotarło do ostatniego celu podróży, a mianowicie do leżącego nad morzem miasta Gdańsk (pokazuje na mapie). Rozkłada niebieską krepinę – morze. Po morzu pływają statki. Dziecko liczy, ile statków pływa po morzu. Rodzic kładzie 5 statków i mówi, że 2 odpłynęły (chowa je), a dziecko odpowiada, ile statków pozostało.
8.„ Piłka w tunelu” – ćwiczenie ruchowe z elementem toczenia.
Do tego ćwiczenia potrzebna nam będzie piłka i krzesła. Zadaniem dziecka będzie toczyć piłkę w tunelu pod krzesłami.
9.J.angielski-zapoznajemy dziecko z nazwami kształtów:
circle( cyrkol)-koło
square(skłer)-kwadrat
triangle(trajengol)-trójkąt
Pokażcie dziecku wycięte z kartonu kształty i powtarzajcie z dzieckiem nazwy. Poproście, żeby dziecko wskazywało w pomieszczeniu przedmioty w wymienionych kształtach. Włączcie dziecku piosenkę z www.englishplaybox, Play Box 1 ,temat „Kształty” , zachęcajcie dziecko żeby w trakcie piosenki rysowało dany kształt w powietrzu. Poproście dziecko, żeby wykonało w podręczniku zadanie ze strony 64 i 65,polegające na uzupełnieniu obrazka naklejkami. Bye,bye
Miłego dnia do zobaczenia Pani Ola