Nasz temat na dziś to: " Z koszyczka na Wielkanocny stół"
Temat: " Z koszyczka na Wielkanocny stół"
1.Zabawa ruchowa " Baranki". Dziecko z rodzicem dobierają sie w pary . Dziecko trzyma piłeczkę" baranka". Na hasło " Baranki na pastwiska". dziecko przekazuje rodzicowi piłkę nie upuszczając jej. Możemy to robić do muzyki " Wieziemy tu kogucika".
2.Posłuchajcie dzieci opowiem Wam teraz o święceniu pokarmów i " święconym koszyczku"
Święcone to narodowa tradycja pielęgnowana w niemal każdym domu. Święcenie potraw odbywa się w Wielką sobotę. Początkowo odbywało się w domach , ponieważ ksiądz święcił wszystko , co zostało przygotowane przez gospodynię( chleb, jajka, kolorowe pisanki, wędliny , masło, baby wielkanocne, placki, baranki z ciasta, sol, pieprz). Dziś święconkę zanosi się do kościoła. Obejrzyjcie sobie co się wkłada do takiego wielkanocnego koszyczka. Pomyślcie co Wy chcielibyście włożyć do koszyczka, jak ozdobić taki koszyczek.
https://www.youtube.com/watch?v=-vS8QYsdefQ
3.Wiersz Danuty Gellnerowej " Na świątecznym stole"
Na świątecznym stole
pisanki jak kwiaty
a obok pisanek
- baby pękate.
Baby z rodzynkami,
w czepcach lukrowanych-
potańczyć by chciały,
ale stół świąteczny jest dla nich za mały!
Porozmawiajmy z rodzicami na temat potraw wielkanocnych. Pamiętajcie ,że najważniejszym posiłkiem w czasie świąt wielkanocnych jest śniadanie. W czasie Świąt Bożego Narodzenia najważniejsza jest kolacja, a w czasie Wielkanocy - śniadanie.
Zanim rodzina zasiądzie za stołem, wszyscy składają sobie życzenia i spożywają poświęcone pokarmy. Następnie zasiadają do śniadania. Stół jest zazwyczaj przykryty białym obrusem i przystrojony świeżymi roślinami. Tradycyjną potrawą podawaną do śniadania jest biała kiełbasa, biały barszcz lub żurek z jajkiem. Wśród ciast królują baby wielkanocne i mazurek.
4.Wielkanocne potrawy- utrwalcie sobie informacje o tych smakołykach wykonując zadanie z KP4 (str. 8 zad.1).
5.Zabawa rozwijająca spostrzegawczość. Przygotujcie sobie ulubione klocki i napiszcie cyfry od 1 do dziesięciu na kartce. wytnijcie te cyfry. Pamiętajcie że nożyczkami posługujemy się tylko pod opieką dorosłych. Poproście o pomoc rodziców. Ułóżcie klocki w jednym rzędzie tak, żeby było ich dziesięć.
Teraz ponumerujcie co drugi klocek, układając cyfry pod spodem. Teraz zobaczcie jakich cyfr Wam brakuje, policzcie i ułóżcie brakujące cyfry w odpowiednie miejsca. Utrwalcie sobie tą zabawę rozwiązując zadania z KP4 ( str. 9 zad. 1 i 2).
6.Nie zapominamy o j.angielskim. Dziś utrwalamy słownictwo związane z Wielkanocą: Easter(wymowa -ister) (Wielkanoc), egg(wymowa -eg) (jajko), bunny( wymowa -bani) (zajączek wielkanocny), chick( wymowa- czik)-(kurczaczek), fluffy(wymowa -flafi)-puszysty,basket(wymowa -basket)-koszyk. Powtarzamy wierszyk z rodzicami:
Fluffy bunny,
Fluffy chick
jump(Dżamp) into(intu) the basket,
Quick(kłik)3X
A teraz pobawcie się z rodzicami i rodzeństwem w zabawę „Hot-cold-schowajcie papierowe pisanki w swoim pokoju i poproście mamę albo tatę żeby poszukało ich. Wy w tym czasie gdy rodzic będzie się zbliżał do ukrytej pisanki mówcie hot-(wymowa hot)-to znaczy gorąco , a gdy będzie daleko od niej mówcie cold(wymowa-kold)-to znaczy zimno.
I na koniec jeszcze raz pobawcie się przy piosence, postarajcie się pokazywać z zajączkiem wszystkie czynności
https://www.youtube.com/watch?v=gPaaDjhVKqk
Happy Easter Bye, bye
Aleksandra Kasierska
Milej zabawy!!!!
Ewelina N.