Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Nasz temat na dziś to: "Zabawy matematyczne z wykorzystaniem talii kart"

Witam rodziców i wszystkie dzieci. Dzisiaj na pewno nie będziecie się nudzić, ponieważ proponuję wam zabawy z kartami do gry.

Pamiętacie z dzieciństwa ile radości sprawiała wam gra w karty? jak męczyliście rodziców lub starszego brata żeby z wami pograł?:).  Ostatnio to dość zapomniana forma zabawy. A szkoda, ponieważ dzięki różnym grom ćwiczymy zdolność matematyczne takie, jak: logiczne myślenie, porównywania liczb czy liczenie. Dlatego polecam granie z dziećmi w wojnę, świnkę lub tysiąca.

A dziś prezentuje jak jeszcze można bawić się z wykorzystaniem kart. Będziemy potrzebować kart od 2 do 10. Resztę na jakiś czas możemy odłożyć.
Zachęcam żeby z młodszymi dziećmi podczas liczenia wspomagać się konkretnymi przedmiotami np. guzikami, zapałkami lub pomponami.  

1.Gdzie jest więcej 

Jeśli znudziła nam się gra w wojnę. Możemy przygotować dla dziecka oprócz kart znaki mniejszość i równości. Zadaniem dziecka jest wyciągnąć dwie karty i ustalić za pomocą znaków, która z kart jest większa lub czy są równe. 

Jeśli dziecku trudno ustalić gdzie jest więcej układamy pod kartami odpowiednią ilość pomponów:). Po ich przeliczeniu na pewno będzie łatwiej:). 

2.Ile należy dodać

Przed rozpoczęciem ustalamy jakąś liczbę do której będziemy dodawać. Dziecko losuje kartę. Jego zadaniem jest określić ile należy do niej dodać, aby uzyskać np. 10 lub 20. 

Jeśli będzie to 10 to układamy w jednym rzędzie 10 pomponów. Po wylosowaniu karty kładziemy ją i pod dziesięcioma pomponami układamy tyle, ile wskazuje liczba na karcie. Ważne aby pompony, te dziesięć z początku oraz tyle ile wskazuje wylosowana karta znajdowały się pod sobą. Wtedy dziecku będzie łatwiej policzyć ile brakuje do 10.

3.Odejmowanie

Najpierw ustalamy liczbę od której będziemy odejmować. Może to być 15, 20 (dowolna liczba). Dziecko losuje kartę i musi podać ile to będzie np. 15 minus wylosowana karta.  

Dziecko najpierw otrzymuje 15 pomponów, następnie odejmuje tyle ile wskazuje wylosowana karta.

4.Kto pierwszy

Gracze ustalają do jakiej liczby będą zbierać np. 10. Karty leżą rewersem do góry. Gracze odwracają po jednej karcie z talii, aż do momentu kiedy suma liczb na kartach u jednego z graczy wyniesie 10.  Ta osoba wygrywa :). 

Dzięki temu świetnie możemy ćwiczyć z dziećmi umiejętność dodawania.

Z każdą wyciągnięta kartą dzieci mogą dokładać  do swojej puli np. Pompony (tyle ile wskazuje liczba na karcie) i liczyć czy już mają ich 10 czy więcej lub mniej.

5.Suma Na początku należy ustalić ile rund gramy np. 4. Jeden gracz rozdaje karty tak, aby każdy miał po 3 karty ( jeśli dziecko jest starsze to więcej, jeśli młodsze- mniej). Zadaniem graczy jest zsumować wynik z kart. Wygrywa ten, kto ma najmniejszą lub największą liczbę (w zależności od ustaleń) i zdobywa punkt. Gra toczy się dalej do 4 rundy.

Tu również zachęcam do zobrazowania działania. Przez użycie konkretnych przedmiotów.

6.Proponuję także grę w karty z użyciem kart „Piotruś” lub innych kart edukacyjnych rozwijających predyspozycje dziecka np. „Szlaczki ”, „Literki” itp.

7.„Kicający zajączek” - wspaniała zabawa ruchowa z wykorzystaniem wyciętych z kartonu sylwet stóp.https://www.facebook.com/watch/?v=2576062472649761

8.„Czym jest gospodarstwo ekologiczne” – pogadanka. Rodzic tłumaczy dziecku, czym charakteryzuje się gospodarstwo ekologiczne (np. zakaz używania chemicznych środków ochrony roślin, nawozów sztucznych, pasz przemysłowych, stymulatorów wzrostu, karmienie zwierząt paszą wyprodukowaną w tym gospodarstwie, używanie nawozów wytworzonych przez hodowane zwierzęta, konieczność zachowania różnorodności gatunków roślin i zwierząt).

Obrazek symbolu żywności ekologicznej. Dziecko omawiają symbol, przelicza gwiazdki.

Projektowanie własnych symboli żywności ekologicznej – dzieci projektują symbol żywności ekologicznej według własnego pomysłu.

Potrzebny będzie karton i kredki.

9.Praca z kartą pracy 40 – doskonalenie percepcji wzrokowej i sprawności manualnej.  KP 40.

10„Słoneczniki” – zabawa plastyczna. Dziecko wycina płatki z żółtego papieru i nakleja je na biały talerzyk jednorazowy. W środku przykleja ziarna słonecznika.  Wycina łodygę i liście i dokleja te elementy do słonecznika.

 Potrzebne będą białe plastikowe talerzyki jednorazowe, żółty i zielony papier, blok techniczny, nożyczki, kleje, ziarna słonecznika.

https://littledot.pl/kwiat-slonecznika-male-raczki-kleja/

11„Zbieranie ziaren” – zabawa ruchowa. Rodzic. rozsypuje na podłodze ziarna słonecznika i daje dziecku plastikowy kubeczek.  Zadaniem dziecka jest zebrać do kubeczka taką liczbę ziarenek, jaką powie rodzic. Po ich zebraniu dziecko przelicza liczbę wrzuconych ziaren.  Rozsypuje je po podłodze i zabawa jest kontynuowana.

 Potrzebne będą kubeczki plastikowe, ziarna słonecznika.

12.Zabawa fabularyzowana „Rolnik”  wg pomysłów dzieci w domu lub ogrodzie przydomowym – dzieci wykorzystują zdobytą wiedzę o rolniku.

 

Życzę wesołej zabawy. Pani Dorota