Nasz temat na dziś to: "Zielone serce Ziemi"
Witam Was w kolejnym dniu naszych zabaw. Dzisiaj dowiecie się co to znaczy flora i fauna? Czy przyroda jest potrzebna człowiekowi? Poznacie miłego i fajnego smoka o imieniu Dinuś. Zaczynamy!!!
„Czy gazety służą tylko do czytania?” – zabawy taneczne z gazetami przy piosence „Nasza planeta” https://www.youtube.com/watch?v=1MZovZPTP7I Podczas słuchania zwrotki dziecko tańczy na gazecie; podczas refreny staje na gazecie i śpiewa refren (można składać gazetę na połowę podczas powtarzania piosenki)
„Zielone serce „– wysłuchanie wiersza R. Pisarskiego.
Na skwerku rosło drzewo
szeroko, rozłożyście,
srebrzystą miało korę,
zielonosrebrne liście.
Słuchali chętnie ludzie,
przechodząc koło drzewa,
jak wietrzyk wśród gałązek
wesoło piosenki śpiewa.
Lecz przyszedł mały urwis,
ukradkiem wyjął nożyk,
bo napis chciał wyskrobać
w srebrzystej, cienkiej korze.
Wycinał powolutku
literkę po literce,
nie wiedział, że pod korą
zielone płacze serce.
Pytania do utworu:
O kim lub o czym był wiersz?
Jak wyglądało drzewo?
Dlaczego ludzie, przechodząc obok drzewa, byli radośni?
Co takiego zrobił urwis?
Dlaczego on to zrobił?
Jak myślicie, co stało się później z drzewem?
„Przyroda wokół nas” – R. tłumaczy dziecku co oznaczają słowa: flora- świat roślin i fauna- świat zwierząt. Zadaje pytania:
Co to jest przyroda?
Czy jest ona potrzebna człowiekowi?
Czy świat flory i fauny jest potrzebny człowiekowi i dlaczego?
Dlaczego człowiek powinien żyć w zgodzie z przyrodą?
„Kwiaty rosną – kwiaty więdną” – zabawa ruchowa. Dziecko reaguje na polecenia R.: Kwiaty rosną! – dziecko staje na palcach, jak najwyżej, ręce wyciąga do słońca; Kwiaty więdną! – dziecko przykuca.
„Świat przyrody” – zabawa dydaktyczna. R. gromadzi: różne obrazki przedstawiające zarówno rośliny, jak i zwierzęta. (można je samodzielnie narysować lub dziecko może je narysować); kartkę papieru dzieli na dwie części. Na jednej zapisuje flora, a na drugiej fauna ( czyta razem z dzieckiem napisy). Zadaniem dziecka jest sklasyfikować obrazki i położyć je na właściwej części kartki. Jeśli macie państwo w domu atlasy roślin i zwierząt to można je obejrzeć z dzieckiem.
„Kwiaty dookoła” – zabawa matematyczne . R. przygotowuje sylwety potrzebne do zabawy. Liczmany kwiatów [.docx, 999.91 kB] Dzieci manipulują nimi, dokładają, odkładają i rozwiązują zadania.
- Na łące są 2 niebieskie kwiaty, 2 żółte kwiaty i 3 fioletowe kwiaty. Ile kwiatów jest na łące?
- W parku rosną3 pomarańczowe kwiaty, 2 fioletowe kwiaty i 4 żółte kwiaty. Ile kwiatów rośnie w parku?
- Obok przedszkola zakwitły 2 różowe kwiaty, 4 niebieskie kwiaty i 2 pomarańczowe kwiaty. Ile kwiatów zakwitło obok przedszkola?
Ćwiczenia oddechowe i koncentracji uwagi - celem ćwiczenia jest skupienie uwagi dziecka na wrażeniach związanych z zapachami. Dziecko powinno przyjąć pozycję wygodną, ale jednocześnie sprzyjającą koncentracji. Siada wygodnie w tle słychać cichą, spokojną muzykę. Rodzic mówi:
- Wyobraź sobie, że jesteś w pięknych górach. Tam powietrze jest czyste i zdrowe. Wdychajmy powoli to powietrze. (wciągamy powietrze nosem, wędruje ono do naszych płuc i jeszcze niżej… zatrzymujemy je na chwilkę; wypuszczamy ustami powietrze powoli… I jeszcze raz wciągamy górskie powietrze… zatrzymujemy… wypuszczamy.
- Teraz z gór przenosimy się na zieloną, pachnącą łąkę. Rośnie na niej dużo kolorowych kwiatków. Powietrze tam jest również czyste i świeże. (wciągamy je…zatrzymujemy… i powoli wypuszczamy; znów wciągamy… zatrzymujemy, wypuszczamy…)
- A teraz wyobraźcie sobie, że jesteście w miejscu, gdzie pali się papierosy… (wdychamy ten zapach… wydychamy… znów wdychamy i… wydychamy…)
Po krótkiej chwili, R zadaje dziecku pytania:
Które zapachy były miłe?
Które były nieprzyjemne?
Które wdychało się łatwo, a które z trudem?
Zabawa z kwiatki R. rozdaje wcześniej przygotowane liczmany kwiatów ( z zabawy matematycznej) Dziecko losuje jeden kwiat. R. mówi:
- Wyobraź sobie, że jesteś kwiatkiem w dużym, pięknym ogrodzie. Na niebie świeci piękne słońce, a ciebie kołysze delikatny, przyjemny wietrzyk. Każdy kwiatek oddycha świeżym, zdrowym powietrzem. Pokaż, jak taki kwiatek wygląda, co się z nim dzieje.
Nagle jednak ktoś wtargnął do tego ogrodu i zapalił papierosa. Kwiatki chciałyby jeszcze wdychać świeże powietrze, ale czują tylko dym papierosowy. Pokaż, co teraz dzieje się z kwiatkami, jak one się zachowują, jak wyglądają. Ten ktoś z papierosem już sobie poszedł. Znów w ogrodzie jest czyste powietrze. Co dzieje się teraz z kwiatkami?
Zapoznanie dziecka z piosenką i maskotką programu - dinozaurem Dinkiem.
R: Poznaj Dinka, to bardzo miły i mały dinozaur. Oto jego portret: postać Dinusia [.docx, 626.78 kB]. Posłuchajcie piosenki o Dinusiu: https://www.youtube.com/watch?v=cYjkEiaNvmk
„Dinuś” - kolorowanka przedstawiająca Dinusia. (mogą Państwo wydrukować kolorowankę i poprosić dziecko o pokolorowanie postaci Dinusia) kolorowanka "Dinuś" [.docx, 305.53 kB]
lub
„Szanuj zieleń!” – wykonanie pracy plastycznej z wykorzystaniem kwiatów (liczmanów matematycznych) – plakat. Dziecko przykleja kwiaty i domalowuje farbami tło w pracy (mogą to być zwierzęta, drzewa, postacie itp.)
Język angielski
Utrwalając słownictwo związane z częściami ciała, zaśpiewajcie z dzieckiem piosenkę „This is my body” z www.englishplaybox - Play Box 2. Zagrajcie z dzieckiem w gry interaktywne- lekcje 5 i 6 z tematu „Moje ciało”. Proszę o zrobienie w tym tygodniu w podręczniku str.od 34 do 43. Bye,bye Pani Ola
Dziękuję Państwu i dzieciaczkom za śliczne prace. Jesteście fantastyczni !!! Pozdrawiamy cieplutko i życzymy miłej pracy. Pani Dorota i Asia.
Oto galeria prac: