Program „Zielona wyspa” ogródek dydaktyczny przy Przedszkolu nr 4 w Łęczycy
„Zielona wyspa”-ogródek dydaktyczny przy Przedszkolu nr 4 w Łęczycy
Nasze przedszkole od dawna realizuje treści z zakresu edukacji ekologicznej, kształtując u dzieci prawidłowe postawy wobec środowiska. Realizacja w ubiegłym roku szkolnym programu edukacji ekologicznej „Ekologiczne potyczki Pyzy wędrowniczki” dofinansowanemu ze środków WFOŚiGW w Łodzi wskazała nam jak o wiele interesujące i atrakcyjniejsze a co za tym idzie posiadające też większe walory edukacyjne dla dzieci są zajęcia w plenerze w poszczególnych środowiskach naturalnych. Dzieci najlepiej poznają przyrodę poprzez bezpośredni kontakt, własne działania i eksperymentowanie, a samodzielnie odkrywając tajniki przyrody gromadzą nowe doświadczenia.
Pragnąc wzbogacić ofertę zajęć o tematyce ekologiczno-przyrodniczej, uprzyjemnić i czynnie wykorzystać pobyt dzieci w ogródku przedszkolnym postanowiliśmy lepiej go zagospodarować i poprawić jego wizerunek.
W ramach konkursu ogłoszonego przez WFOŚiGW w Łodzi udało nam się otrzymać dotację na realizację zadania: Utworzenie ogródka dydaktycznego „Zielona wyspa” przy Przedszkolu nr 4 w Łęczycy, który realizowany będzie w 2015 r.
Koszt całkowity zadania – 35 474,77 zł
Dotacja WFOŚiGW w Łodzi – 27 676,00 zł
Głównym celem stworzenia planowanego ogródka dydaktycznego jest rozwijanie świadomości przyrodniczej i ekologicznej dzieci w wieku przedszkolnym.
Zajęcia dydaktyczne, które będą odbywały się w ogródku mają na celu:
- Stwarzanie warunków do przybliżania dziecku świata przyrody poprzez obserwację i badanie otaczającego je świata.
- Budowanie więzi emocjonalnych dziecka z otaczającą go przyrodą oraz uświadomienie mu, że życie bez kontaktu z przyrodą jest niemożliwe.
- Kształtowanie poczucia odpowiedzialności i właściwych postaw wobec środowiska.
Założenia koncepcji zagospodarowania
Ogródek będzie złożony z trzech, wzajemnie uzupełniających się części - obszarów edukacyjnych.
Obszar edukacyjny FLORA
- Obserwacja ogrodu w ciągu całego roku umożliwi dzieciom poznanie i zrozumienie cyklu życia roślin.
- Porównywanie przez dzieci właściwości fizycznych hodowanych roślin.
- Samodzielna praca, pomoc przy pielęgnowaniu roślin zarówno w ogrodzie jak i tych hodowanych w doniczkach w sali.
Obszar edukacyjny FAUNA
- Prezentacja zwierząt żyjących w najbliższym otoczeniu.
- Uwrażliwienie przedszkolaków na potrzebę dokarmiania ptaków zimą.
- Poznanie zwyczajów owadów odwiedzających ogród.
Obszar edukacyjny EKOLOGIA
- Wykorzystanie kompostownika.
- Recykling wody deszczowej do podlewania ogródka przez dzieci.
- Wyjaśnienie prostych zjawisk przyrodniczych.
W ogrodzie powstanie:
KĄCIK BADAWCZY: z altanką dydaktyczną, ławkami i stołem. Miejsce w którym dzieci będą przeprowadzać różnorodne przyrodnicze doświadczenia, eksperymenty i zadania, oglądać zebrany materiał przyrodniczy pod mikroskopem oraz tworzyć prace plastyczno-techniczne. Dojście do altanki poprzez zamontowaną pergolę, obrośniętą roślinnością z tablicą nazwy ogrodu. Obok altanki stanie gra plenerowa „Jakie to drzewo”-wrzutki a także przenośna stacja meteorologiczna.
RABATA KWIATOWA: ze ścieżką sensoryczną – miejsce , które dzieci będą poznawać wykorzystując wszystkie zmysły. Ścieżka podzielona będzie na części, w każdej znajdzie się inny materiał: piasek, drobne kamienie, kora, kasztany, szyszki, słoma itp. Dzieci chodzą po ścieżce poznają właściwości zastosowanych materiałów. Dodatkowym bodźcem będą posiane i posadzone wokół ścieżki rośliny, które stworzą naturalną aromaterapię.
- rośliny o intensywnym zapachu – zmysł węchu, dotyku,
- rośliny o różnorodnej kolorystyce – zmysł wzroku, przyciągające owady i motyle,
- rośliny i tworzywo przyrodnicze o zróżnicowanej strukturze – zmysł dotyku i wzroku.
Zamontowana też zostanie tablica edukacyjna związana tematycznie z miejscem oraz domek dla owadów.
PTASIA GOSPODA: stanowiska do obserwacji ptaków umieszczone zostaną w południowej części ogrodu przedszkolnego przy salach dzieci. Zamontowane zostaną różnorodne karmniki: wiszące kule, tuby oraz wolnostojące duże karmniki. Stanie też tablica edukacyjna „Ptaki”.
OWOCOWY MINI-OGRÓD: miejsce gdzie dzieci będą rozpoznawać, obserwować posadzone owocowe krzaczki, drzewa i winorośle oraz systematycznie je pielęgnować. Zamontowana zostanie tablica edukacyjna związana tematycznie z miejscem.
WARZYWNIK: w drewnianych gazonach będą uprawiane zioła, siane i sadzone różne warzywa. Dzieci będą mogły obserwować ich kolejne etapy rozwoju, rozpoznawać, smakować, pielęgnować i zbierać plony swojej pracy. Stanie też tematyczna tablica edukacyjna.
Obok warzywnika zamontowana zostanie beczka do zbioru wody deszczowej, dostępna dla dzieci, do podlewania roślin w poszczególnych zakątkach ogrodu. Przygotowane też zostanie miejsce do postawienia kompostownika.
SKALNIAK: usypany z ziemi i różnorodnych kamieni, obsadzony charakterystyczną i różnorodną roślinnością umożliwi dzieciom prowadzenie obserwacji i prac pielęgnacyjnych. Ustawiona też zostanie tematyczna tablica edukacyjna.
W tworzenie ogrodu oraz realizację programu z nim związanego włączeni będą również rodzice naszych przedszkolaków poprzez aktywny udział w różnorodnych pracach i przedsięwzięciach ekologicznych.
W oparciu o utworzony ogródek w naszym przedszkolu od września 2015r. realizowany będzie program przyrodniczo-ekologiczny „Zielona wyspa”, który będzie wzbogaceniem treści przyrodniczych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Program własny opracowany przez nauczycieli przedszkola zawiera propozycje działań w powstałych częściach ogrodu. Oparty jest na całorocznych działaniach podejmowanych na świeżym powietrzu w ogrodzie przedszkolnym. Dzięki tym wszystkim działaniom proekologicznym organizowanym w naszym przedszkolu dzieci poczują się odpowiedzialne za środowisko i za działania na rzecz środowiska.