Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Temat dnia: ,,Powroty ptaków”

Wtorek 06.04.2021r.

Środa 07.04.2021r.

Witajcie  przedszkolaki, dzień dobry drodzy rodzice.

1.Zabawa dydaktyczna Gdzie siedzi ptak?

Pluszowa zabawka ptak.

Rodzic ustawia zabawkę w określonym miejscu w pokoju. Dziecko wstaje, mówi, gdzie jest ptak (np.: na półce, pod krzesłem, obok... za… nad…), i znaj­duje dla niego nowe miejsce.

2.Ćwiczenia oddechowe Piórka.

Sztuczne piórko lub kawałek gazety, papieru, torebki.

Dziecko otrzymuje sztuczne piórko, kładzie je na wierzchu dłoni. Wciąga powietrze nosem i wypusz­cza ustami – zdmuchuje piórko tak, aby poleciało jak najdalej. Stara się utrzymać je jak najdłużej w powietrzu.

3.Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Powrót bociana.

Rodzic zaprasza do wysłuchania opowiadania. Czytając opo­wiadanie, prezentuje ilustracje do niego.

Olek pojechał na kilka dni do babci i dziadka. Pogoda była piękna, a w powietrzu czuło się zapach nad­chodzącej wiosny. Nadchodził czas powrotu ptaków, które odleciały do ciepłych krajów.

– Widzisz, co jest na dachu stodoły u sąsiada? – zapytał dziadek.

– Jakieś gałęzie. Dlaczego są tak wysoko? – zapytał chłopiec.

– To jest gniazdo bociana.

– Dziadku, tam nikogo nie ma.

– Jego mieszkańcy na pewno są teraz na łące i szukają pożywienia.

– Szkoda, że nie mamy wysokiej drabiny. Ja bym tam wszedł – powiedział chłopiec.

– Mogłyby się nas wystraszyć i opuścić gniazdo. Nie wolno przeszkadzać ptakom.

– Nie widać ani jednego bociana. Może zostały w Afryce?

– Z pewnością wróciły. Wkrótce z jajek wyklują się małe bocianiątka. A może nawet już się wykluły.

– I one też kiedyś odlecą?

– Tak, kiedy trochę podrosną i nabiorą sił.

– Ja bym tak nie umiał, chociaż już urosłem – stwierdził Olek.

– Ja też nie – odparł ze śmiechem dziadek. – Brakuje nam skrzydeł.

– I dziobów – dodał chłopiec.

Po drodze dziadek opowiadał Olkowi o ptakach, które odlatują przed nastaniem zimy, i wymienił czajki, jerzyki, słowiki, szpaki, skowronki, żurawie, jaskółki i bociany.

– Jerzyki? – zdziwił się chłopiec. – Przecież jeże nie latają!

– Jerzyki to gatunek ptaków. Tylko nazwa jest podobna, choć inaczej się ją zapisuje. – Miałeś rację, dziadku! – zachwycił się Olek. – Już są! Skąd wiedziałeś? – Wczoraj słyszałem ich klekotanie: kle, kle, kle.

– Kle, kle, kle! – powtórzył Olek.

Po powrocie do domu babcia poczęstowała ich pyszną szarlotką, a kiedy usłyszała historię o bocianach, od razu znalazła kolorową książkę i przeczytała Olkowi wierszyk:

Kle, kle

Klekotaniem zbudził bociek

całe gniazdo swoich pociech.

Kle, kle dzwoni w ptasich główkach

niczym głośna ciężarówka!

– Znowu tatko tak klekoce,

że zarywa boćkom noce?

Czemu tatuś nasz kochany

taki dziś rozklekotany?

Bocian skrzydłem dziób zasłania,

sen miał nie do wytrzymania!

– Ach, obudźcie mnie już, błagam,

bo was chciała połknąć żaba!

  • Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji.
  1. Rodzic zadaje pytania:
  • Dokąd pojechał Olek?
  • Gdzie miał swoje gniazdo bocian?
  • W jaki sposób przychodzą na świat małe bociany?
  • Po czym dziadek poznał, że przyleciały bociany?
  • Jakie ptaki odlatują na zimę do ciepłych krajów i wiosną wracają do Polski?
  •  
  1. Prezentowanie zdjęć ptaków powracających do nas wiosną.

Zdjęcia: czajki, jerzyka, słowika, szpaka, skowronka, żurawia, jaskółki, bociana.

https://i.pinimg.com/originals/1b/52/0a/1b520abe16c1bf64246bdb35788231c7.jpg

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2016/12/PTAK21.jpg

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2016/12/PTAK22.jpg

https://pl.wikipedia.org/wiki/Skowronek_zwyczajny

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2016/12/PTAK3.jpg

https://pl.wikipedia.org/wiki/Szpak_zwyczajny

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2016/12/PTAK24.jpg

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2016/12/PTAK2.jpg

Rodzic pokazuje zdjęcia ptaków i podaje ich nazwy. Dziecko uczy się rozpoznawać ptaki, wskazując wśród zdjęć tego ptaka, którego nazwę poda rodzic. Na każdym zdjęciu wskazuje części ptaka wymienione przez rodzica.: głowę, dziób, oko, tułów, skrzydła, ogon, nogi.

6.Zabawa ruchowa Powroty ptaków (przewodnik, cz. 3, s. 132).

Apaszka na dywanie ułożona w kształt koła – gniazdo ptaka.

  • Dziecko staje w kole i kucają, naśladując ptaki w gniazdach. Rodzic wyklaskuje dowolny szybki rytm.
  • Dziecko naśladuje lot ptaka, a następnie siadają na wcześniejszym miejscu i odpoczywa.
  1. Słuchanie piosenki pt. ,,Zielona wiosna”.

https://www.youtube.com/watch?v=VR50rxz_wGM

8.Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

Jak szeptały żaby?

Jak klekotał bociek?

Jakie odgłosy wydawał wróbelek?

Kto jest już wśród nas?

Jaka według was jest wiosna?

  • Wskazywanie różnic i podobieństw między obrazkami.

Obrazki bocianów: białego, czarnego.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Bocian_bia%C5%82y

https://pl.wikipedia.org/wiki/Bocian_czarny

Rodzic prezentuje obrazki i kilkakrotnie powtarza nazwę każdego z ptaków. Następnie miesza obrazki i prosi dziecko o nazwanie poszczególnych bocianów. Kolejne działanie to wskazanie różnic (np. w upierzeniu) i podobieństw w wyglądzie ptaków (np. długi dziób), od czego wzięły się nazwy bocianów i którego bociana widujemy w Polsce najczęściej.

Informacja rodzica o bocianach:

Bociany nie lubią jeść żab. Jedzą je w ostateczności, gdy wokół trudno o inny pokarm. Natomiast chętnie spożywają owady, dżdżownice, cienkie węże, małe ryby i gryzonie. Bociany, nie mogąc upo­lować żab w zaspokajających ilościach, zmieniły swoje upodobania i zaczęły się odżywiać wyżej wymie­nionymi zwierzętami. 

9.Zabawa ruchowa do piosenki w/w .

I zwrotka – dziecko skacze po dywanie jak żabka;

Ref. – staje i śpiewa: kum, kum…;

II zwrotka – dziecko naśladuje lot bociana;

Ref. – dziecko staje na jednej nodze i ruchami rąk naśladuje klekot;

III zwrotka – dziecko podskokami obraca się dookoła siebie;

Ref. – naśladuje głosem ćwierkot.

10.Rodzicu na koniec zaproś dziecko do zrobienia karty nr 26.

Dziecko:

  • opowiada o tym, co robią ptaki wiosną (na podstawie obrazków),
  • kończy rysować ptaki według wzoru.

Życzymy miłej zabawy, do jutra.                               Pani Ania i pani Asia.

Zabawy z j.angielskim:

Go-idź

Green(grin)-zielony

Red-czerwony

-Zaczniemy od zabawy GO/STOP – przygotuj 2 np. kółka w kolorze zielonym i czerwonym, pokaż dziecku zielone i powiedz “green = go, go, go” jednocześnie to prezentując, potem pokaż czerwone i powiedz “red = stop!” (nie zapomnij się zatrzymać ;)). Niech dziecko powtórzy to kilka razy, może chodzić wolniej lub szybciej, ale za każdym razem na hasło “red” musi się zatrzymać, a na “green” może znowu biegać po sali.

-Gdy już dziecko się wybawi, usiądź na dywanie i pokaż im jak “wyrzucasz” kolor czerwony, powiedz że dziś go nie potrzebujesz, zajmiemy się tylko zielonym (w końcu to kolor wiosny, która wreszcie zamierza zawitać do nas na dłużej). Poproś dziecko, żeby pokazało w domu, co jest w kolorze „green”,niech powtarza nazwę za każdym razem.

-Teraz zapraszam do zabawy muzycznej „Jump”

https://www.youtube.com/watch?v=kcQJDpj5TSY

Bye, bye Pani Ola