Temat dnia:"Ptasie zwyczaje, gdy wiosna nastaje”- zabawy słowne i ruchowe"
Witajcie, posłuchajcie wiersza o ptakach, a poznacie je lepiej i dowiecie się ciekawych rzeczy, mam nadzieję również, ze będziecie się dobrze bawić. Naszykujcie na początek kartkę i ołówek, a słuchając wiersza postarajcie się zapisać kolejne nazwy ptaków :
PTASIE MIESZKANIE
Nad wodami, nad stawami
Wszędzie dużo ptaków mamy.
Bocian biało-czarny
Na wysokiej topoli ma dom swój nie marny.
Mewa śmieszka
w gnieździe z suchej trawy mieszka.
Jaskółka brzegówka buduje domek
w piasku i glinie starego urwiska.
Czapla siwa w koloniach żyje
na wysokich drzewach swe gniazdo wije.
Kaczka krzyżówka, to nie łamigłówka
Gniazdo ma na wodzie, ku jej własnej wygodzie.
Pliszka górska lubi potoki
Przy nich buduje gniazdo zbierając korzonki.
Kukułeczka kuka, gniazda gotowego szuka,
Bo niezwykła trudzić się, pracować
By domek sobie zbudować.
Skowronek – wiosenny dzwonek,
gdzieś w zbożu , na polu pięknie nam zaśpiewa
ten szaropióry śpiewak.
Wiele jest ptaków, lecz o wszystkich nie powiem,
A może się czegoś o nich od was dowiem?
2. Mam nadzieję, że udało wam się napisać wszystkie nazwy.
Teraz poszukajcie filmików na ich temat i spróbujcie stworzyć taką mapę pojęć dla każdego z nich. Na środku kartki piszemy nazwę ptaka a wokół wpiszcie najciekawsze informacje pojedynczymi słowami, np.: czarne pióra, długi dziób, jest z nami zimą, WRONA, głośno kracze,Itd.
Pokażcie swoje mapy na naszej stronie.
3. Zabawa ruchowa „Boćki”- zilustrujcie ruchem treść rymowanki:
Przyleciały z daleka - rozkładamy szeroko ramiona, lecimy.
I krążyły nad łąką,
Zobaczyły je dzieci – patrzymy przez lornetkę
Gdy ranne wzeszło słonko- robimy przysiad i podnosimy się do góry, pokazujemy słońce, ruchy dłoni.
Siadły na swej topoli – siad skrzyżny,
Swoje gniazda poznały- rozglądają się.
Dzieciom na powitanie o wiośnie klekotały- klekoczemy z ułożonymi w dziób rękami.
Jeżeli ktoś ma ochotę , może nauczyć się na pamięć, a także zrobić sobie nawzajem z rodzicem masażyk-wierszyk (wg własnego pomysłu).
4. Zróbcie kartę pracy cz. 3 s.68.
5. Podczas wiosennego spaceru sfotografujcie gniazda ptaków, posłuchajcie ich śpiewu. Pokażcie fotki.
Życzę ciekawych obserwacji i spostrzeżeń. P. Edyta