Temat dnia:"Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej „Gdzie budować gniazdo?”. Zapoznanie z literą: J, j małą i dużą, drukowaną i pisaną na podstawie wyrazów: jajka, Jagoda."
Witajcie dzieciaki. Posłuchajcie opowiadania, przypomnijcie sobie nazwy ptaków powracających do nas na wiosnę. Poznajmy też nową literę.
Zajęcia 1.
1.Poznawanie nazw wybranych ptaków, które powróciły do nas wiosną
– skowronka, bociana, czajki i szpaka.
Dzieci oglądają zdjęcia ptaków (Internet). Omawiają ich wygląd – różnice i podobieństwa. Dzielą nazwy tych ptaków na sylaby.
2.Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej „Gdzie budować gniazdo?”
https://www.youtube.com/watch?v=Dexn-RADT70
– Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci – powiedział dzięcioł.
– Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek.
– O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem.
Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…
– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny, pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory –świergotała jaskółka.
– Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską...
– Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.
– Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie... hm... trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.
3. Rozmowa na temat opowiadania.
Odpowiedzcie na pytania:
− Które ptaki rozmawiały o gniazdach?
− Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?
− Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?
− Co powiedział wróbel na temat gniazd?
− Z czego ptaki robią gniazda?
- Karta pracy, cz. 3, s. 62.
Słuchanie nazw ptaków, oglądanie ich gniazd. Określanie różnic i podobieństw między gniazdami. Kończenie rysowania bocianów według wzoru.
https://www.youtube.com/watch?v=75aXeAct6VYGniazda ptaków przydatny link
4. Oglądanie zdjęć/obrazków ptasich piór, zapoznanie z ich budową.
Zdjęcia/obrazki ptasich piór na stronie grupy.
Zwrócenie uwagi, że składają się one z elastycznej osi oraz promyków, które od niej odchodzą z jednej i z drugiej strony i nie łączą się ze sobą. N. wyjaśnia, że na skrzydłach ptaki posiadają pióra zwane lotkami, dzięki którym latają. Z ogona wyrastają pióra zwane sterówkami – one pozwalają ptakom utrzymać równowagę.
Zajęcia 2.
Zapoznanie z literą J j: małą i wielką, drukowaną i pisaną.
- Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 64.
- Opisywanie, co przedstawia obrazek.
- Określanie pierwszych głosek w słowie jajka i nazwach rysunków.
- Rysowanie po śladach rysunków.
- Kolorowanie wybranych rysunków.
- Zaznaczanie liter j, J w wyrazach.
- Wyodrębnianie wyrazu podstawowego – jajka.
Zdjęcia/obrazki jajek ptaków.
Rodzic pokazuje jajka. Rozbija jedno, omawia z dzieckiem jego budowę.
Dziecko ogląda obrazki jajek różnych ptaków (np.: przepiórki, bociana, strusia).
- Analiza i synteza słuchowa słowa jajka.
Dziecko dzieli słowo jajka na sylaby i na głoski. Liczą sylaby i głoski w słowie jajka.
Wymienia inne słowa, w których głoska j jest na początku (jagody, jogurt, jodła…), na końcu (kij, maj, tramwaj…) oraz w środku (bajka, fajka, lejek…).
- Budowanie schematu słowa jajka.
Białe kartoniki dla dziecka.
Dziecko układa tyle kartoników, ile sylab słyszy w słowie jajka. Następnie układa tyle kartoników, z ilu głosek składa się wyraz; wymawia głośno głoski, dotykając kartoników.
- Budowanie schematu słowa Jagoda.
Białe kartoniki.
Rodzic wyjaśnia, że pani Jagoda to sąsiadka dziadka i babci Olka i Ady. Na jej stodole od lat mają gniazdo bociany. Pani Jagoda dostarcza też babci kurze jajka, które tak chętnie jedzą Ada i Olek – czy to na miękko, czy to w postaci omletu.
−A wy w jakiej postaci lubicie jajka?
Dziecko dzieli wyraz Jagoda na sylaby, a potem na głoski. Układa z kartoników schemat imienia.
- Budowanie modeli słów: jajka, Jagoda.
Czerwone kartoniki i niebieskie kartoniki dla dziecka.
Dziecko głośno dzieli wyrazy: jajka, Jagoda, na głoski.
Wymawia głoskę j:
długo: jjjyyyy…
krótko: j, j, j, j…
Głoska j jest spółgłoską i oznaczamy ją na niebiesko.
Pod schematami słów dziecko zaznacza miejsca głoski j niebieskimi kartonikami.
Czerwonymi kartonikami zaznacza miejsca samogłosek w słowach: jajka, Jagoda. Pozostałe miejsca zaznacza na niebiesko – to spółgłoski. Porównuje liczbę samogłosek i spółgłosek w słowach: jajka, Jagoda.
- Odkrywanie litery j, J.
Kartoniki z literami j, J. Omawianie ich wygląd. Umieszczanie litery w odpowiednich miejscach pod modelami słów: jajka, Jagoda.
- Uzupełnianie wyrazów wcześniej poznanymi literami.
Kartoniki z literami: a, k, g, o, d.
Dzieci umieszczają pod modelami słów kartoniki z odpowiednimi literami. Odczytują wyrazy: jajka, Jagoda.
- Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 52–55.
- Nazywanie zdjęć.
- Dzielenie nazw zdjęć na głoski.
- Zaznaczanie na niebiesko liter j, J w wyrazach.
- Czytanie sylab, wyrazów i tekstu.
- Rozwiązywanie krzyżówki.
- Czytanie nazw ptaków. Kolorowanie wyrazów – nazw ptaków znanych dzieciom.
- Czytanie wyrazów powstałych z połączenia sylab.
- Wodzenie palcem po literze j – małej
i wielkiej, pisanej. Pisanie liter j, J po śladach, a potem – samodzielnie.
Wybierzcie się w wolnej chwili na spacer z rodzicami i obserwujcie zachowanie ptaków.
Nie zapomnijcie również o czytaniu czytanki z literą j, J oraz uzupełnianiu zeszytów z literkami.
Pozdrawiam wszystkie dzieciaki. Pani Dorota.