Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Temat dnia:"Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej „Gdzie budować gniazdo?”. Zapoznanie z literą: J, j małą i dużą, drukowaną i pisaną na podstawie wyrazów: jajka, Jagoda."

Witajcie dzieciaki. Posłuchajcie opowiadania, przypomnijcie sobie nazwy ptaków powracających do nas na wiosnę.  Poznajmy też nową literę. 

Zajęcia 1. 

1.Poznawanie nazw wybranych ptaków, które powróciły do nas wiosną

– skowronka, bociana, czajki i szpaka.

Dzieci oglądają zdjęcia ptaków (Internet). Omawiają ich wygląd – różnice i podobieństwa. Dzielą nazwy tych ptaków na sylaby.

2.Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej „Gdzie budować gniazdo?”

   https://www.youtube.com/watch?v=Dexn-RADT70

 – Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci – powiedział dzięcioł.

– Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek.

– O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem.

Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…

– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny, pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory –świergotała jaskółka.

– Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską...

– Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.

– Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie... hm... trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.

3. Rozmowa na temat opowiadania.

Odpowiedzcie na pytania:

− Które ptaki rozmawiały o gniazdach?

− Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?

− Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?

− Co powiedział wróbel na temat gniazd?

− Z czego ptaki robią gniazda? 

  • Karta pracy, cz. 3, s. 62.

Słuchanie nazw ptaków, oglądanie ich gniazd. Określanie różnic i podobieństw między gniazdami. Kończenie rysowania bocianów według wzoru.

https://www.youtube.com/watch?v=75aXeAct6VYGniazda ptaków przydatny link  

4. Oglądanie zdjęć/obrazków ptasich piór, zapoznanie z ich budową.

Zdjęcia/obrazki ptasich piór na stronie grupy.

Zwrócenie uwagi, że składają się one z elastycznej osi oraz promyków, które od niej odchodzą z jednej i z drugiej strony i nie łączą się ze sobą. N. wyjaśnia, że na skrzydłach ptaki posiadają pióra zwane lotkami, dzięki którym latają. Z ogona wyrastają pióra zwane sterówkami – one pozwalają ptakom utrzymać równowagę.

Zajęcia 2.

Zapoznanie z literą J j: małą i wielką, drukowaną i pisaną. 

  1. Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 64.
  • Opisywanie, co przedstawia obrazek.
  • Określanie pierwszych głosek w słowie jajka i nazwach rysunków.
  • Rysowanie po śladach rysunków.
  • Kolorowanie wybranych rysunków.
  • Zaznaczanie liter j, J w wyrazach.
  • Wyodrębnianie wyrazu podstawowego – jajka.

Zdjęcia/obrazki jajek ptaków.

Rodzic pokazuje jajka. Rozbija jedno, omawia z dzieckiem jego budowę.

Dziecko ogląda obrazki jajek różnych ptaków (np.: przepiórki, bociana, strusia).

  • Analiza i synteza słuchowa słowa jajka.

Dziecko dzieli słowo jajka na sylaby i na głoski. Liczą sylaby i głoski w słowie jajka.

Wymienia inne słowa, w których głoska j jest na początku (jagody, jogurt, jodła…), na końcu (kij, maj, tramwaj…) oraz w środku (bajka, fajka, lejek…).

  • Budowanie schematu słowa jajka.

Białe kartoniki dla dziecka.

Dziecko układa tyle kartoników, ile sylab słyszy w słowie jajka.  Następnie układa tyle kartoników, z ilu głosek składa się wyraz; wymawia głośno głoski, dotykając kartoników.

  • Budowanie schematu słowa Jagoda.

Białe kartoniki.

Rodzic wyjaśnia, że pani Jagoda to sąsiadka dziadka i babci Olka i Ady. Na jej stodole od lat mają gniazdo bociany. Pani Jagoda dostarcza też babci kurze jajka, które tak chętnie jedzą Ada i Olek – czy to na miękko, czy to w postaci omletu.

−A wy w jakiej postaci lubicie jajka?

Dziecko dzieli wyraz Jagoda na sylaby, a potem na głoski. Układa z kartoników schemat imienia.

  • Budowanie modeli słów: jajka, Jagoda.

Czerwone kartoniki i niebieskie kartoniki dla dziecka.

Dziecko głośno dzieli wyrazy: jajka, Jagoda, na głoski.

Wymawia głoskę j:

długo: jjjyyyy

krótko: j, j, j, j

Głoska j jest spółgłoską i oznaczamy ją na niebiesko.

Pod schematami słów dziecko zaznacza miejsca głoski j niebieskimi kartonikami.

Czerwonymi kartonikami zaznacza miejsca samogłosek w słowach: jajka, Jagoda. Pozostałe miejsca zaznacza na niebiesko – to spółgłoski. Porównuje liczbę samogłosek i spółgłosek w słowach: jajka, Jagoda.

  • Odkrywanie litery j, J.

Kartoniki z literami j, J. Omawianie ich wygląd. Umieszczanie litery w odpowiednich miejscach pod modelami słów: jajka, Jagoda.

  • Uzupełnianie wyrazów wcześniej poznanymi literami.

Kartoniki z literami: a, k, g, o, d.

Dzieci umieszczają pod modelami słów kartoniki z odpowiednimi literami. Odczytują wyrazy: jajka, Jagoda.

  • Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 52–55.
  • Nazywanie zdjęć.
  • Dzielenie nazw zdjęć na głoski.
  • Zaznaczanie na niebiesko liter j, J w wyrazach.
  • Czytanie sylab, wyrazów i tekstu.
  • Rozwiązywanie krzyżówki.
  • Czytanie nazw ptaków. Kolorowanie wyrazów – nazw ptaków znanych dzieciom.
  • Czytanie wyrazów powstałych z połączenia sylab.
  • Wodzenie palcem po literze j – małej

i wielkiej, pisanej. Pisanie liter j, J po śladach, a potem – samodzielnie.

Wybierzcie się w wolnej chwili na spacer z rodzicami i obserwujcie zachowanie ptaków.

Nie zapomnijcie również o czytaniu czytanki z literą j, J oraz uzupełnianiu zeszytów z literkami.

Pozdrawiam wszystkie dzieciaki. Pani Dorota.