Temat dnia:„Wiejskie podwórko. Poznajemy literę "Ż, ż".
Dzień dobry. Dzisiaj porozmawiamy co kryje wiejskie podwórko oraz poznamy literkę „Ż”, „ż”.
Przywitajmy się piosenką i małą rozgrzewką .
https://www.youtube.com/watch?v=bzboHM5GUzg
1. „Co kryje wiejskie podwórko”
https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U
Proszę porozmawiać z dzieckiem na temat filmu edukacyjnego.
2. Bajka o literce Ż ż
https://www.youtube.com/watch?v=Wb-eEPdPy0g
- Wyodrębnienie wyrazu podstawowego – „żaba”
Rodzic pyta: Komu postanowili zrobić niespodziankę urodzinową żyrafa, żuczek i żółw ?
- Analiza i synteza słuchowa słowa żaba.
Dziecko dzieli słowo żaba na głoski. Liczy, ile jest w słowie żaba sylab (ża-ba - wyklaskuje), a ile głosek (ż-a-b-a- liczy na palcach). Wymienia kolejno wszystkie głoski. Następnie wymienia inne słowa, w których głoskę „ż” słychać na początku, na końcu oraz w środku słowa. Rodzic zwraca uwagę, że głoska ż na końcu wyrazu często jest słyszana jak głoska sz, np. w słowie garaż. Aby się przekonać, czy wybraliśmy dobre słowo, warto powiedzieć: jeden garaż, dwa garaże.
- Budowanie schematu słowa żaba.( potrzebne będą (po 15 sztuk) białe, czerwone i niebieskie kartoniki prostokątne wycięte np.:z kartki papieru lub bloku, o dowolnych wymiarach np.: 2cm na 4 cm)
Białe kartoniki dla dziecka. Dziecko układa tyle kartoników, ile sylab słyszy w słowie żaba. Rozsuwa kartoniki i wymawia głośno sylaby. Następnie poniżej układa tyle kartoników, ile głosek słychać w słowie żaba; wymawia głoski głośno, dotykając kolejno kartoników.
- Budowanie schematu słowa Żaneta.
Białe kartoniki dla dziecka. Rodzic wypowiada imię Żaneta. Dziecko dokonuje syntezy i wymawia słowo głośno. Następnie samodzielnie dzieli słowo Żaneta na sylaby(Ża-ne-ta) oraz na głoski
(Ż-a-n-e-t-a). Układa z kartoników schemat imienia analogicznie do słowa żaba
- Budowanie modeli słów żaba, Żaneta.
Czerwone kartoniki i niebieskie kartoniki dla dziecka. Dziecko głośno wymienia kolejne głoski w słowach żaba, Żaneta. Określa, czy głoska ż jest spółgłoską czy samogłoską. Pod schematami słów zaznacza miejsca głoski niebieskimi kartonikami. Wskazuje inne spółgłoski. Porównuje liczbę samogłosek i spółgłosek w słowach.
- Odkrywanie liter ż, Ż.
Czerwone kartoniki i niebieskie kartoniki, litery: ż, Ż – mała i wielka (dla dziecka).
Rodzic pokazuje litery: ż, Ż – małą i wielką.
http://www.przedszkoleprzygodzice.pl/wp- content/uploads/2020/03/d477fdaa8fff57433cd03ed7a6f429fe.jpg
Dziecko określa ich wygląd. Wskazuje różnice pomiędzy literami z i ż, Z i Ż. Następnie umieszcza kartoniki z literami we właściwych miejscach pod swoimi modelami słów żaba, Żaneta. Proszę przypomnieć, że imiona rozpoczynają się wielką literą.
- Umieszczenie kartoników z poznanymi wcześniej literami we właściwych miejscach.
http://www.matkamezatka.pl/2018/09/literki-alfabet-do-druku.html - litery należy wydrukować dwa razy i nad z dopisać kropkę; jeśli Państwo nie macie dostępu do drukarki możecie sami napisać dziecku na karteczkach litery.
Przygotowujemy kartoniki z poznanymi literami dla dziecka. Dziecko umieszcza pod modelami słów kartoniki z odpowiednimi literami. ( ż a b a; Ż a n e t a) Czyta wyrazy.
Kartoniki i litery wkładamy do koperty, ponieważ będziemy z nich jeszcze korzystali.
Wprowadzenie litery Ż,ż- ćwiczenia wykonane powyżej opisuje filmik :
https://www.youtube.com/watch?v=yJtjgmGHlPs
Zabawa „My jesteśmy żabki”
https://www.youtube.com/watch?v=bSvnVcfC3-s
Nauka czytania litera „Ż,ż”
https://www.youtube.com/watch?v=HRuv6-zVCTM
Nauka pisania litery Ż,ż
https://www.youtube.com/watch?v=zCEUEkp12zE
- Karty pracy, cz. 4, nr 72, 73,74.
3. Namalujcie farbą żabę lub dziewczynkę Żanetę i pochwalcie się swoją piękną pracą na FB.
Życzę miłej zabawy p. Dorota
Hello kids!
W tym tygodniu poznamy nazwy zwierząt wiejskich w j. angielskim:
Przywitamy się piosenką "Hello"-proszę zaśpiewajcie "hello" i naśladujcie pokazane czynności:
https://www.youtube.com/watch?v=aeQlnlMpizI
Słownictwo:
animals-zwierzęta
farm-farma
dog-pies
cat-kot
duck(dak)-kaczka
cow(kał)-krowa
horse(hors)-koń
pig-świnia
sheep(szip)-owca
rooster(ruster)-kogut
goat(gout)-koza
1.Posłuchajcie i spróbujcie powtarzać nazwy zwierzątek występujących w piosence pt. „Let’s go to the farm”.
https://www.youtube.com/watch?v=Rs972keaw1k
2..Zapraszam do pierwszej zabawy KALAMBURY: Rodzic losuje obrazek/figurkę zwierzątka, wydaje jego charakterystyczny odgłos, a dziecko zgaduje. Można też pokazać mały fragment obrazka/ figurki a dziecko zgaduje.
Obrazki zwierząt do wydruku:
https://flashcardfox.com/files/flash-cards/pdf/farm-animals-flash-cards-2x3.pdf
3.Proszę teraz przeczytać dziecku wierszyk pt. „One, two, three”, a dziecko niech powtarza:
One, two,
One, two, three
I like cat and cat likes me.
One, two,
One, two, three
I like dog and dog likes me
One, two,
One, two, three
I like horse and horse likes me.
One, two…, etc
Raz, dwa,
Raz, dwa, trzy
Lubię kota, a kot lubi mnie.
Raz, dwa,
Raz, dwa, trzy
Lubię psa, a pies lubi mnie
Raz, dwa,
Raz, dwa, trzy
Lubię konia, a koń lubi mnie.
Raz, dwa…, itd. (Można wstawiać różne nazwy zwierząt)
4.Teraz zapraszam do zabawy w zgadywanki słuchowo-obrazkowe: spróbujcie odgadnąć szybciej od dziewczynki, jakie zwierzątko się ukryło:
https://www.youtube.com/watch?v=KQSWqKNZpwk
5.Na pożegnanie zaśpiewajcie razem piosenkę:
https://www.youtube.com/watch?v=PraN5ZoSjiY
Bye, bye Pani Ola