Temat dnia:"Wiosenne powroty"
Witam wszystkie dzieci. Zachęcam dzisiaj do utrwalenia wiadomości o ptakach, a może poszukacie z rodzicami jeszcze innych ptaków i dowiecie się o nich kilku ciekawostek. A może będzie to ptaszek, którego zobaczyliście podczas spaceru z rodzicami.
Zajęcia 1.
Rozmowa o wiosennych powrotach ptaków.
1.Oglądanie książek o ptakach. Zachęcanie do dzielenia się spostrzeżeniami na ich temat. Książki i albumy o ptakach lub wyszukane w Internecie zdjęcia. (Wikipedia). Dzieci wskazują znane im ptaki. Słuchają ciekawostek na ich temat.
2.Rozwiązywanie zagadek o ptakach. Zdjęcia wybranych ptaków. Po rozwiązaniu zagadki dziecko wskazuje zdjęcie odpowiedniego ptaka.
Pióra biało-czarne,
buciki czerwone;
uciekają przed nim żabki,
bardzo przestraszone. (bocian)
Wiosną do nas przyleciała
ta ptaszyna czarna, mała.
Murować się nie uczyła,
ale gniazdko ulepiła. (jaskółka)
Już po lesie kuka,
Gniazdka sobie szuka.
Jak znajdzie, podrzuca jaja,
Niech inni je wygrzewają. (kukułka)
Śpiewa wysoko
piosenki do słonka,
głos ma podobny
do drżenia dzwonka. (skowronek)
3. Pokazanie na globusie drogi ptaków z ciepłych krajów do Polski.
Globus, mazak zmywalny, (ilustracja Bociani kalendarz na stronie grupy).
Odszukiwanie z rodzicami na globusie Egiptu – miejsca, gdzie zimują nasze bociany. Potem pokazywanie Polski i rysowanie drogi, jaką muszą przebyć bociany wracające do kraju. Pokazywanie na globusie, co bociany musiały mijać, wracając do nas.
4.Rozmowa na temat: Co robią ptaki po powrocie?
https://www.youtube.com/watch?v=L5-kQIpl32g
− Co robią ptaki, gdy powrócą do kraju?
− Przypomnijcie, co się dalej dzieje, gdy ptaki zbudują gniazdo.
− Czy wszystkie ptaki budują gniazda?
- Karta pracy, cz. 3, s. 67.
Oglądanie zdjęć. Dotykanie ich i mówienie nazw ptaków. Kończenie podanego rytmu – naklejanie odpowiednich zdjęć ptaków, odszukanych wśród naklejek. Łączenie pierwszych głosek z nazw obrazków. Podawanie nazwy ptaka, która powstała.
- Karta pracy, cz. 3, s. 68.
Czytanie nazw ptaków z pierwszego rzędu. Odszukanie w drugim i w trzecim rzędzie takich samych wyrazów. Kolorowanie ich tak samo jak tych we wzorze.
5. Zabawa Prawda czy fałsz?
Jeżeli zdanie jest prawdziwe dziecko unosi rękę w górę; jeżeli jest fałszywe, stoi na baczność:
-Wiosną zwierzęta zapadają w sen zimowy.
-Marzec, kwiecień to jesienne miesiące.
-Kiedy jest lato, w jeziorach zamarza woda.
-Wiosną z dalekich krajów wracają ptaki i budują
sobie gniazda.
6.Rozmowa na temat zwierząt wykluwających się z jajek.
https://www.youtube.com/watch?v=6wwOvFgQ82s
Czy tylko ptaki znoszą jaja?
− Jakie zwierzęta wykluwają się z jajeczek? (Jaszczurki, ptaki, gady).
− Czy wszystkie jajka są takie same?
− Czy wszystkie zwierzęta wykluwają się tak jak ptaki?
7. Historyjka obrazkowa Mały wróbel.
Plik pdf na stronie grupy, nożyczki, klej.
Dzieci wycinają obrazki, układają je według kolejności zdarzeń. Potem przyklejają na kartkach. Opowiadają, co dzieje się na kolejnych obrazkach. Opowiadają całą historyjkę.Nadają jej tytuł.
Zabawy na świeżym powietrzu Bocian na łące.
Dziecko jest bocianem. Porusza się w różnych kierunkach ogrodu z wysokim unoszeniem kolan, co pewien czas zatrzymuje się, staje na jednej nodze i rozgląda się, szukając żabek.
Zajęcie 2.
Robienie wiosennych porządków w ogrodzie przydomowym lub na działce.
https://www.youtube.com/watch?v=rhVAxmcT8S4
Rękawiczki, wiaderka, cebulki kwiatowe, grabie, łopaty.
1.Zabawa ruchowa – Wiosenne porządki.
Naśladowanie wiosennych prac w ogrodzie np. grabimy suche liście; przekopujemy grządki; niesiemy wiadra ze śmieciami; sadzimy sadzonki; podlewamy kwiaty.
2. Proponuję wyjście z rodzicami do ogrodu – grabienie liści, patyków i gałązek; zbieranie drobnych kamyków; przenoszenie śmieci wiaderkami na wyznaczone miejsce; zamiatanie ścieżek i chodników; spulchnianie ziemi na grządkach; sadzenie cebul kwiatowych. Zachęcam do prostych prac na powietrzu.
Życzę wszystkim miłego weekendu. Pani Dorota.