Temat dnia: ,,Zwierzęta na wsi”
Witajcie przedszkolaki, dzień dobry drodzy rodzice.
Dzień pierwszy: Na wiejskim podwórku.
1.Rodzicu zaproś dziecko do obejrzenia filmu edukacyjnego, a później porozmawiaj na jego temat.
2.Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej ,,Nauka pływania”.
Rodzic czyta dziecku opowiadanie.
Mały kaczorek Ptaś był najlepszym pływakiem na całym podwórku. Nawet kiedy spał, przez sen przebierał nóżkami jakby pływał w stawie. Nie musiał chodzić na basen ani brać lekcji pływania, bo gdy tylko wykluł się z jajka, od razu wskoczył do miski z wodą i zanurkował. Kaczorek myślał, że wszystkie zwierzęta są dobrymi pływakami: konie, psy, koty, krowy, świnie, króliki, a przede wszystkim kury.
Pewnego dnia Ptaś ogłosił zawody pływackie w stawie nieopodal domu. Okazało się, że chętne do pływania były zwierzęta: pies Merduś, dwie kaczki bliźniaczki i żaba Kumcia.
– Jak to? – zdziwił się kaczorek Ptaś.
– A dlaczego nie przyszły świnki?
– Świnki wolą kąpać swoje ryjki w korytku – wyjaśnił pies.
– A konie i krowy?
– One wolą brać prysznic na łące w czasie deszczu.
– A króliki i koty? – dopytywał się Ptaś.
– Uciekają na samą myśl o pływaniu w wodzie.
– Całe szczęście, że jest chociaż kurczak – powiedział kaczorek, widząc stojącego nieopodal kurczaczka Pazurka.
– Ale ja tylko przyszedłem popatrzeć… – szepnął kurczak.
– Jak to? Nie chcesz zdobyć pierwszego miejsca w pływaniu? – zdziwił się Ptaś.
– Chciałbym, ale… kurczaczki i kurki nie potrafią pływać.
– Ja potrafię! – pisnęła żaba Kumcia, zakładając na głowę czepek kąpielowy.
– Umiem pływać żabką, delfinem, kraulem i pieskiem – pochwaliła się.
– Pieskiem to pływam ja! – oburzył się Merduś.
Kaczorek Ptaś nie mógł uwierzyć, że kurczaki nie znają się na pływaniu.
– Zaraz cię nauczę – powiedział i pokazał Pazurkowi, jak przebierać nóżkami i jak machać skrzydełkami.
– A teraz wskakuj do stawu i pamiętaj, dziób unoś nad wodą!
– Mama mi mówiła, żebym nigdy nie wchodził sam do wody – powiedział kurczaczek.
– Eee tam, przecież nie jesteś tu sam, zobacz, ilu nas jest.
– Ale ja się boję… – Nie bądź tchórzem. – Dajmy mu spokój – powiedział pies.
– Ma prawo się bać.
– Merduś ma rację – powiedziała żaba Kumcia.
– Niech kurczak stoi i patrzy.
– Wszystkie ptaki to super pływaki! – stwierdził rozgniewany kaczorek i chciał wepchnąć kurczaczka na siłę do wody.
Na szczęście w pobliżu przechadzała się pani Gęś i w porę zauważyła niebezpieczeństwo. Osłoniła kurczaczka swoim białym skrzydłem i powiedziała:
– Nie można nikogo do niczego zmuszać ani wpychać na siłę do wody. Pazurek mógłby się utopić! Rozumiesz, że to niebezpieczne?
– Tak…
– Czy ty, Ptasiu, umiesz latać tak wysoko jak orły?
– Nie…
– A gdyby orzeł chciał cię zepchnąć z wysokiej skały, żeby sprawdzić, czy umiesz latać, to jak byś się czuł?
– Bałbym się.
– No widzisz. Jedni potrafią świetnie pływać, inni latać, ale nikt nie umie wszystkiego.
– Przepraszam – szepnął zawstydzony Ptaś.
– Brawo. To jest właśnie to, czego warto nauczyć wszystkich: słowa przepraszam.
http://salomon.edu.pl/wp-content/uploads/2020/04/Senariusz-zajec-20-2404.pdf
3.Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
Rodzic zadaje pytania:
− Jakie zwierzę ogłosiło zawody pływackie? 13
− Dlaczego nie wszystkie zwierzęta chciały brać w nich udział?
− Kogo kaczorek Ptaś chciał nauczyć pływać?
− Jak oceniacie zachowanie kaczorka?
− Co powiedziała pani Gęś, osłaniając kurczaczka?
− Co to znaczy, że nikt nie może nikogo do niczego zmuszać?
4.Rodzicu zaproponuj dziecku, żeby wykonało prace, cz. 2, nr 32
Dziecko: − nazywa zwierzęta na podstawie ogonów, − koloruje rysunki zwierząt, − naśladuje ich odgłosy, − nazywa zwierzęta przedstawione na zdjęciu (3l).
Dziecko: − nazywa zwierzęta na podstawie ogonów, − koloruje rysunki zwierząt, − naśladuje ich odgłosy, − rysuje świnki według wzoru (4l).
5.Zabawa z elementem dramy – Jestem…
Rodzic prosi, aby dziecko prezentowało jakieś zwierzę z wiejskiego podwórka. Zadaniem rodzica jest odgadnąć, co prezentuje dziecko. Potem następuje zamiana ról.
6.Zabawa paluszkowa ,, Powitanie paluszków”.
Rodzic pokazuje, w jaki sposób palce witają się ze sobą. Dziecko łączy ze sobą opuszki palców obu rąk: mały z małym, serdeczny z serdecznym, środkowy ze środkowym itd.
7.Utrwalanie kształtu koła.
Rodzicu przygotuj kolorowe koła w trzech wielkościach: 1 duże (żółte), 3 średnie (pomarańczowe), 3 małe koła czerwone wycięte z kolorowego papieru dla każdego dziecka.
Dziecko otacza kształt każdego koła palcem. Dziecko porównuje wielkość kół, liczy je i określa, ile jest kół każdej wielkości. Wskazuje koła, których jest najmniej.
8.Praca plastyczna Kolorowy kogut (origami).
Dla dziecka: koła origami z poprzedniego zadania, klej, kolorowa kartka A4, kredki.
Rodzic pokazuje, w jaki sposób wykonać koguta. Dziecko kolejno powtarza jego czynności. Składa duże koło na pół i przykleja je na środku kartki. Jedno średnie koło przykleja jako głowę, a pozostałe składa na pół i przykleja na tułowiu jako skrzydło i kolorowy ogon. Małe czerwone koła składa na pół i przykleja jako dziób, grzebień, dzwonek pod dziobem. Kredkami dorysowuje oko i nogi koguta. Może dorysować płot, na którym siedzi kogut.
http://3.bp.blogspot.com/-2JypBjgFPrM/VUu6eI9s2-I/AAAAAAAAC_w/q-FHA9uO7UA/s1600/kogut_origami.jpg
Życzę miłej zabawy. Pani Ania.