Temat dnia:" Zwierzęta z wiejskiego podwórka i ich dzieci"
1. Witam Was Dzieci i zapraszam do zabawy ruchowej na rozgrzewkę.
https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU
2. Dzisiaj poznamy zwierzęta wiejskie i ich dzieci. Posłuchajcie proszę opowiadania M. Strękowskiej- Zaremby „ Kaczęta, prosięta…konięta?”
Dowiecie się, dlaczego Olek, Ada i dziadkowie, odwiedzili ciocię Anielę i co tam ciekawego zobaczyli. Otwórzcie książki na stronie 62-65, przyjrzyjcie się obrazkom i posłuchajcie opowiadania.
https://www.youtube.com/watch?v=OdJWW6Q0VAQ
Olek, Ada i dziadkowie odwiedzili ciocię Anielę. Ciocia mieszka na wsi, daleko od miasta. Ma tam własne gospodarstwo. Olek był kiedyś u cioci i zaprzyjaźnił się ze źrebakiem. Nie mógł się doczekać, kiedy zobaczy go ponownie. Ada jechała tam po raz pierwszy. Cieszyła się, że będzie mogła głaskać i karmić zwierzęta, które hoduje ciocia. Kiedy tylko stanęła na podwórku, wykrzyknęła:
– Mogę pogłaskać owieczkę?
Ciocia zatrzymała ją w ostatniej chwili. – Lepiej nie, to baran z twardymi rogami, nie lubi głaskania.
Ada zrobiła krok w tył, ale już po chwili biegła przez podwórko.
– Olek! Ciocia ma łabędzie! – piszczała zachwycona.
– Oj, Ado, Ado, to nie łabędzie! To gęsi!
Olek aż za brzuch się złapał. Gęsi rozbiegły się w cztery strony świata, za to gąsior wyciągnął długą szyję, zasyczał groźnie i złapał dziobem za sznurowadło u buta Ady.
– Ty łobuzie, nie strasz mi gości – skarciła go ciocia. Wzięła Adę za rękę. – Chodźmy do kurnika. Zobaczysz kury i malutkie kurczęta. Jest też gęś z gąsiętami i kaczka z kaczętami. Będziesz mogła je głaskać bez problemów.
Olek skrzywił się. Wolałby od razu pobiec do źrebaka. Dziadek musiał się tego domyślić, bo powiedział:
– Ada pójdzie z ciocią, babcia odpocznie w domu po podróży, a my zajrzymy do stajni. Do koni i źrebaków.
Kiedy po godzinie wszyscy wrócili do domu, dzieci zasypały babcię opowieściami o swoich przygodach.
– Źrebak się do mnie uśmiechnął! Poznał mnie! Pokazał wszystkie zęby w uśmiechu i zawołał „I-haa!”. To na pewno znaczyło „dzień dobry”! – mówił uradowany Olek.
– A mnie pocałowało prosię – chwaliła się Ada.
Ciocia potwierdziła. Gdy Ada pogłaskała wszystkie dwadzieścia kurcząt, dziesięć gąsiąt i pięć kacząt, poszły do chlewni. „Tutaj są świnie z prosiętami”, uprzedziła ją ciocia. Wzięła jedno różowe prosię na ręce i podsunęła Adzie do pogłaskania. Prosię, niewiele myśląc, trąciło Adę noskiem w policzek i chrząknęło. Ada była zachwycona. Potem odwiedziła owce z owieczkami i barankami. Nie odważyła się jednak na ich pogłaskanie, chociaż ciocia zapewniała, że owcze dzieci, nawet te z małymi różkami, nie są groźne. Później, już razem z dziadkiem i Olkiem, poszli do obory, do krów i cieląt. Co się tam wydarzyło, tego dzieci nie opowiedziały. Zdradzę wam w tajemnicy, że jedna z krów pacnęła Adę ogonem w nos.
– Nic nie mówicie o krowach? – zdziwiła się babcia.
– Bo krowie ogony brzydko pachną – wyjaśniła Ada, krzywiąc się przy tym okropnie. – A wiesz, czego się dziś nauczyłam? – pospiesznie zmieniła temat. – Posłuchaj: dziecko kury to kurczątko, gęsi – gąsiątko, kaczki – kaczątko, świnki – prosiątko, konia – koniątko, a krowy – krowiątko – wyliczyła.
Ciekawe, dlaczego ciocia, dziadkowie i Olek śmiali się długo i głośno.
Rozmowa na temat opowiadania: Dzieci przyglądają się obrazkom w książce i opowiadają o wizycie Olka i Ady na wsi. Czytają tekst umieszczony pod obrazkami ( 6 latki).
Dobieranie zdjęć zwierząt w pary . Rodzic układa dziecku zdjęcia dorosłych zwierząt i ich dzieci. Prosi, aby dzieci dobrały zwierzęta w pary: mama- dziecko. Dzieci wymawiają nazwy dorosłego zwierzęcia i jego potomstwa, używając zdrobnień, np. prosię, prosiątko, prosiaczek.
https://drive.google.com/file/d/1_nWiViQCfiDgJyMBYJn1iRn_GnMiXU1S/view?usp=sharing
3. Utrwalmy sobie zdobyte wcześniej wiadomości, oglądając film edukacyjny o zwierzętach i ich potomstwie.
https://www.youtube.com/watch?v=dnJAFtGwXMI
4. Czas na zabawę z piosenką „ Podwórkowa Awantura”.
Posłuchajcie proszę piosenkę, a potem próbujcie zaśpiewać razem z rodzicami.
https://www.youtube.com/watch?v=vFq6WqAeL2M
5. Na zakończenie wykonajcie Karty pracy str.78 i 79.
Pamiętajcie o przesłaniu na FB zrobionych kart pracy. Miłej Zabawy!!!
Panie Ewelina i Dorota