Terapia pedagogiczna
,,Zwierzęta z wiejskiego podwórka” - rozwijanie sprawności percepcji słuchowej i słuchu fonemowego.
1. Zabawa ruchowa ,,Na wiejskim podwórku”.
Dzieci słuchają dźwięków wydawanych przez zwierzęta wiejskie. Po usłyszeniu danego odgłosu ruchem naśladują usłyszane zwierzę. https://www.youtube.com/watch?v=tj2ccM-9kF0
2. Ćw. percepcji słuchowej, koordynacji słuchowo - wzrokowo – ruchowej.
- ,,Odtwórz odgłosy zwierza, tyle razy ile słyszysz klaśnięć”;
- ,,Posłuchaj, powiedz co wydaje te dźwięki” – pokaż na ilustracji:
- ,,Posłuchaj i pokaż na ilustracji zwierzę, które ukryło się w moim zdaniu”, np.: Na łące pasą się : krowy i kozy.
Różowa świnka taplała się w błocie.
Po podwórku chodziły: kury, kaczki i indyczki. Itp.
3. Ćw. słuchu fonemowego.
- ,,Posłuchaj i wskaż zwierzę, którego nazwę usłyszysz wypowiedzianą z podziałem na sylaby”;
- ,,Podziel na sylaby nazwę wskazanego zwierzęcia”;
- ,,Posłuchaj wyrazów – nazw zwierząt i podnieś rękę , gdy usłyszysz wskazaną sylabę” np.: kro - ; ku -; in -;
- ,,Na jaką głoskę zaczyna się nazwa wskazanego zwierzęcia”
4. Ćw. sprawności manualnej narysuj i pokoloruj wybrane zwierzę. Ułóż o nim zdanie i dokonaj analizy sylabowej każdego wyrazu w tym zdaniu.
,,Na wiejskim podwórku”- rozwijanie sprawności ruchowej ciała.
1.Zabawa ruchowa ,,Na wiejskim podwórku”.
Dzieci słuchają dźwięków wydawanych przez zwierzęta wiejskie. Po usłyszeniu danego odgłosu ruchem naśladują usłyszane zwierzę. https://www.youtube.com/watch?v=tj2ccM-9kF0
2.Ćwiczenia ruchowe ,,Gimnastyka zwierząt:
- zwierzęta robią: przysiady, podskoki, skłony, rysowanie koła prawą – lewą nogą;
- w leżeniu na podłodze na brzuchu: podnoszenie rąk i głowy w tył,
- w leżeniu na podłodze na plecach: przenoszenie piłki z prawej strony na lewą , podnoszenie piłki rękoma zza głowy (ręce wyprostowane), odkładanie na miejsce.
3.Zabawa ,,Taniec zwierząt’’ ( do dowolnej muzyki):
- wymachy rąk w przód, w tył; ruchy okrężne rąk; ruchy w tył i na boki;
- ruchy naprzemienne, np.: dotykanie prawym łokciem lewego kolana itp.
4.Zabawa ćwicząca koordynację wzrokowo – ruchową, ćw. manualne ,,Zwierzęta rzucają do celu” – rzuty woreczkiem do wyznaczonego celu; rzucanie i łapanie piłki, przerzucanie piłki z prawej ręki do lewej, podrzucanie i łapanie piłki.
5.Zabawa paluszkowa ,,Kominiarz”.
6.Ćwiczenia manipulacyjne ,,Zwierzę na wsi” – wydzieranka z kolorowego papieru.
Dziecko wybiera do pracy dowolne zwierzę żyjące na wsi.
,,Na wiejskim podwórku”- rozwijanie procesów poznawczych: logicznego myślenia, uwagi.
1. Zabawa ruchowa ,,Zwierzęta idą wg poleceń”.
Dziecko porusza się wg podanych poleceń, np.: idź prosto dwa kroki w przód; idź trzy kroki w tył; stań prawym bokiem do okna; stań tyłem do ściany z obrazkiem itp.
2.Zabawa ćwicząca uwagę i myślenie ,,Podaj dalej”: dziecko podaje trzymaną w prawej ręce piłkę do lewej dłoni rodzica (rodzic dziecku); następnie przekłada piłkę otrzymaną piłkę z lewej dłoni do prawej dłoni i znowu podaje ją rodzicowi , a rodzic dziecku. Zabawę powtarzamy kilka razy.
3. Zabawa słuchanie ut. J Brzechwy ,,Kwoka” .
Dziecko odpowiada logicznie na pytania do ut. , dostrzega sytuacje żartobliwe, wyciąga wnioski dotyczące zachowania głównej bohaterki, wyjaśnia swoje odpowiedzi.
4.Zabawa ćw. myślenie, koordynację wzrokowo – ruchową ,,Pokaż zwierzę z wiersza, o którym czytam”
https://as2.ftcdn.net/jpg/02/30/87/45/500_F_230874544_wmdFNexG2haWi3A5qky49rREM27InSsa.jpg
5.Zabawa ruchowa z elem. dramy – dziecko ilustruje ruchem zachowania zwierząt z ut. ,,Kwoka”.
6.Zabawa ,,Ciepło – zimno” - dziecko szuka schowanej figurki zwierzęcia, ukrytej na określonej powierzchni.
Anna Jucha.