Terapia pedagogiczna
,,Dbamy o czystość w naszym mieście”- rozwijanie sprawności percepcji słuchowej i słuchu fonemowego.
1.Zabawa ruchowa ,,Wyrzuć śmiecia do kosza”
Dziecko dostaje kilka kawałków z gazety, zgniata je w kulkę i wrzuca do kosza, pojemnika (dziecko zachowuje pewną odległość od, rzuca raz jedną, raz drugą ręką).
2.Ćw. percepcji słuchowej, koordynacji słuchowo – ruchowej.
,Dziecko słucha zdań i mówi z ilu wyrazów składa się to zdanie, np.: Dbamy o porządek w naszym mieście”. ,,Łęczyca to piękne miasto”. Dziecko układa tyle elementów, ile słyszy wyrazów w zdaniu.
Dziecko układa zdania o Łęczycy w zależności od liczby ułożonych klocków. Dziecko zaczyna od dwóch klocków, potem rodzic zwiększa liczbę elementów.
3.Ćw. percepcji wzrokowej, mowy ,,Łęczyca – nasze miasto”
Dziecko ogląda ilustrację Łęczycy (pocztówkę, zdjęcie z gazety), opisuje co się na niej znajduje, wskazuje budynki, przedmioty znajdujące się w zdaniach wypowiadanych przez rodzica.
4. Ćwiczenia syntezy słuchowej.
Rodzic wypowiada wyrazy związane z Łęczycą sylabami, następnie głoskami (można wykorzystać wcześniejszą ilustrację), zadaniem dziecka jest scalić je w całość i powiedzieć właściwy wyraz.
5.Ćw. analizy słuchowej wyrazów.
Dziecko ma porozkładane przed sobą obrazki przedstawiające przedmioty, których nazwa jest trzygłoskowa (nos, rak, mak, dom, kot, las, but, mak, oko, los, sok, kok, rok, pas i in.).
Dziecko wyszukuje obrazki zaczynające się na daną głoskę, np.: o-, m-, p-, r-, itd.)
Dziecko wyszukuje obrazki, kończące się na daną głoskę, np.: -s, -k, -o, -m, itd.).
Dziecko wskazuje obrazek zaczynający się na głoskę, np.: m- , a następnie mówi co słyszy dalej w wyrazie po pierwszej głosce m-. Jeżeli dziecko ma kłopot, rodzic mówi wyraz i przeciąga drugą głoskę, np.: maaaaaak, raaaaaak, sooooook. Rodzic powtarza tak długo, aż dziecko samodzielnie wypowie drugą głoskę.
Zaproponowane wyżej ćwiczenia powtarzamy i ćwiczymy codziennie.
6.Ćw. sprawności słuchowej i ruchowej:
Dziecko dostaje gazetę zgniata ją, przekłada w prawą, lewą rękę.
Rodzic klaszcze wolno, szybko , głośno, cicho – dziecko chodzi wg usłyszanego dźwięku, przekłada gazetę z ręki do ręki w zależności od usłyszanych dźwięków.
,,Dbamy o czystość w naszym mieście” - rozwijanie procesów poznawczych.
1.Zabawa ruchowa ,,Zapamiętaj i dodaj swój ruch”
Dziecko ćwiczy wraz z rodzicem. Zabawę zaczyna rodzic pokazując pewien ruch ciała. Dziecko je zapamiętuje, powtarza i dodaje swój ruch. Następnie to samo robi rodzic dodając kolejny ruch. Kolejno ćwiczenie wykonuje dziecko itd., do kilku powtórzeń.
2.Ćw. orientacji w przestrzeni ,,Idę do sklepu”.
Dziecko zamyka oczy porusza się wg podanych poleceń, np.: idź prosto dwa kroki w przód; idź trzy kroki w tył; idź pięć kroków w bok, w prawą stronę, idź trzy kroki w bok, w lewą stronę itp.
3. Zabawa ćwicząca uwagę i myślenie ,,Podaj dalej śmiecia”: dziecko podaje trzymaną w prawej ręce piłkę do lewej dłoni rodzica (rodzic dziecku); następnie przekłada piłkę otrzymaną piłkę z lewej dłoni do prawej dłoni i znowu podaje ją rodzicowi , a rodzic dziecku. Zabawę powtarzamy kilka razy.
4.Ćw. mowy i myślenia ,,Pocztówka z Łęczycą”.
Dziecko otrzymuje pocztówkę przedstawiającą Łęczycę. Ogląda ją, następnie odpowiada na pytania: co się na niej znajduje. Odpowiada całymi zdaniami. Pokazuje na pocztówce wymienione elementy przez rodzica. Dokonuje syntezy wyrazów: Łęczyca, miasto, zamek. Układa tyle żetonów ile jest sylab w wyrazach.
5.Ćw. koordynacji wzrokowo – ruchowej, uwagi ,,Ułóż pocztówkę z Łęczycą”.
Dziecko rozcina pocztówkę po narysowanych z tyłu pocztówki liniach (ilość linii do wycinania powinna być uzależniona od zdolności manualnych dziecka). Przelicza ilość rozciętych kawałków. Układa ją ponownie w obrazek, a następnie nakleja na karton.
6.Zabawa ćw. koordynację słuchowo – ruchową ,,Wrzuć do kosza tyle papierków, ile usłyszysz dźwięków”
Dziecko wrzuca do pojemnika, kosza, tyle zgniecionych gazet w kulkę, ile usłyszy dźwięków. Przelicza głośno, później cicho.
Pozdrawiam. Anna Jucha.