Terapia pedagogiczna
,,Zakupy w Łęczycy”- rozwijanie sprawności percepcji słuchowej i słuchu fonemowego.
1.Zabawa ruchowa ,,Berek słupek”
Dziecko biega po pokoju, na hasło ,,Berek – słupek” zatrzymuje się i wyklaskuje podany przez rodzica rytm, np.: klap – klap – klap,klap; klap,klap, klap – klap,klap,klap – klap i in. wg pomysłów rodzica.
2.Ćw. percepcji słuchowej, pamięci słuchowej ,,Katechizm Dziecka Polskiego”.
Dziecko słucha ut. Bełzy ,,Katechizm Dziecka Polskiego”. Rodzic czyta wiersz, następnie powtarza tylko odpowiedzi, najpierw z podpowiedzią rodzica, następnie samo.
Dziecko układa tyle klocków, ile jest wyrazów w zdaniu, które mówi.
Dziecko odpowiada wyrazami, pokazując na klocki.
Dziecko układa zdania o Łęczycy.
- Ćwiczenia koordynacji wzrokowo - ruchowej.
Dziecko układa puzzle ,,Zamek królewski” (można powiększyć i wydrukować, porościnać na kawałki do poukładania wg możliwości dziecka)
https://static.polskieszlaki.pl/zdjecia/wycieczki/2011-07/leczyca-106612.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ad/Zamek_w_Łęczycy..jpg
4.Ćw. analizy słuchowej wyrazów.
- Zabawa ,,Sztafeta głoskowa” – dziecko bawi się razem z rodzicem. Rodzic jako pierwszy podaje wyraz, zadaniem dziecka jest powiedzieć na jaką głoskę kończy się wyraz i wymienić nowy zaczynający się głoską kończącą wyraz poprzedni.
- Zabawa ,,W łęczyckim sklepie” – dziecko jest sprzedawcą, rodzic kupuje różne przedmioty zobrazowane na obrazkach, których nazwa jest trzygłoskowa (nos, rak, mak, dom, kot, las, but, mak, oko, los, sok, kok, rok, pas i in.). Ćwiczenia w zabawie:
- Dziecko wyszukuje i podaje obrazek, którego nazwę otrzyma po dokonaniu syntezy sylabowej wyrazu (np. ra – ki; bu – ty, so – ki i in.).
- Dziecko wyszukuje obrazki zaczynające się na daną głoskę, np.: o-, m-, p-, r-, itd.)
- Dziecko wyszukuje obrazki, kończące się na daną głoskę, np.: -s, -k, -o, -m, itd.).
- Dziecko wskazuje obrazek, którego nazwę otrzyma po dokonaniu syntezy głoskowej wyrazu (np. d – o – m; s – o – k; m – a – k; i in.)
- Rodzic wskazuje obrazek, a dziecko dokonuje analizy głoskowej wyrazów (np. l – a – s; o – s – a; l – i – s; s – o – k; b – u – t i in.)
Zaproponowane wyżej ćwiczenia powtarzamy i ćwiczymy codziennie.
- Ćwiczenia relaksacyjne – leżenie na plecach, wdech - wydech (słuchanie muzyki wyciszającej).
https://www.youtube.com/watch?v=Y2qzY9Y0ONQ
Dbamy o czystość w naszym mieście” - Rozwijanie sprawności motoryki dużej i małej.
- Zabawa ruchowa ,,Sprzątamy miasto Łęczycę”
Dzieci naśladują ruchem czynności wykonywanych podczas sprzątania, utrzymywania porządku wokół w przyrodzie. np.; zamiatanie, zbieranie papierów, sadzenie drzewek, podlewanie itp.
- Zabawa ,,Jesteśmy zdrowi, bo ćwiczymy”:
- dzieci robią: maszerują, biegną, podskakują do usłyszanej melodii
https://www.youtube.com/watch?v=DpV8hLcwB_s
https://www.youtube.com/watch?v=QdZW7klW-xs
- w staniu – wymachy nogi prawej, lewej w przód, w bok (na przemian);
- w leżeniu na podłodze na plecach: podnoszenie piłki stopami w górę i rzucanie jej do rąk; piłka za głową – łapanie piłki rękoma i podawanie jej leżącym stopom;
- Zabawa ,,Dbamy o zdrowie”:
- podnoszenie przemiennie prawej, lewej ręki w górę;
- opad tułowia w przód – wymachy rąk w przód, w tył (przemiennie); łapanie się jednocześnie rękoma za przeciwległe boki (obejmowanie – prawa ręka łapie lewy bok, lewa – prawy);
- krążenia ramion w przód, w tył;
4.Ćwiczenia manualne ,,Malujemy domy w Łęczycy’’:
- malujemy ściany pędzlem – ruch ręką w łokciu w prawą, lewą stronę (zmiana ręki)
- rysujemy wzory na ścianie z góry do dołu (zmiana ręki);
- rysujemy wzory na ścianie z lewej do prawej strony (zmiana ręki);
- malujemy pędzlem koła na ścianie w prawą, lewą stronę(zmiana ręki);
- odciskamy nasze dłonie na ścianie – ręce opierają się na ścianie naprzemiennie (stemplowanie dłońmi);
5.Ćwiczenia koordynacji wzrokowo – ruchowej i manipulacyjne ,,Łęczycki zamek”
Rozcinanie po śladzie ilustracji zamku łęczyckiego, ponowne jego składanie i naklejanie na karton ( link do zamku poniżej, rodzic może wydrukować inny, wykorzystać obrazek zamku z gazet, z kalendarzy i in.)
6. Ćwiczenia graficzne ,,Wzory na zamku”.
Miłej zabawy. Pozdrawiam. Anna Jucha.