Terapia pedagogiczna
,,Wiosenny list”- rozwijanie sprawności percepcji słuchowej i słuchu fonemowego..
1., Rysowanie oburącz - kreślenie obrazka obiema rękami, np. ; rysujemy kwiata, liścia, motyla, pszczółkę, paczkę, skrzynkę na listy itp.
2. Ćwiczenie mowy, pamięci wzrokowej ,,Układanie pytań” - dziecko ogląda obrazek i układa do niego jak największą liczbę pytań. (co jest na obrazku?, jakie są zwierzęta?, ile jest bocianów na łące?, ile jest żabek, motylków?, jakie rośliny znajdują się na łące? Itp.)
https://biblioteka-poniatowa.pl/file/2017/05/BOCIANY.jpg
3. Zabawa ruchowa ,,Bocian i żabki”
Dziecko – bociek biega po pokoju, na hasło żabki – dziecko zamienia się w żabkę, która skacze po pokoju i kumka w takim rytmie jaki rodzic zaklaszcze, np.: kum – kum – kum, kum - kum; kum, kum, kum – kum, kum, kum– kum i in. wg pomysłów rodzica.
4.Ćw. analizy słuchowej wyrazów.
- Zabawa ,,Jaki wyraz powstanie” – dziecko bawi się razem z rodzicem. Rodzic wykorzystuje ilustrację z pkt. 2. Obrazek leży przed dzieckiem, rodzic mówi wyraz bez pierwszej głoski, np.: - rawa (trawa), - ocian (bocian), - abka (żabka), -ak (mak). Zadaniem dziecka jest dodanie pierwszej głoski i powiedzenie właściwego wyrazu, pokazanie na ilustracji.
- Zabawa jak wyżej – zmiana – rodzic mówi wyraz bez ostatniej głoski: traw -, bocia-, mak-
- Zabawa ,,Obrazki w liście” – dziecko dostaje od rodzica kopertę z obrazkami w środku. Wyjmuje zawartość koperty i wykonuje następujące ćwiczenia w zabawie:
- Dziecko wybiera obrazek, nazywa go i dokonuje syntezy sylabowej nazwy przedmiotu narysowanego na nim (np. soki, koza, rogi, lupa, koło, waga, żaba, maki, kosa, i in.).
- Dziecko wyszukuje obrazek i mówi na jaką głoskę się zaczyna, np.: soki na głoskę s-, itd.
- Dziecko wyszukuje obrazek na głoskę podaną przez rodzica, np.: m-, k-, ż- itp.
- Dziecko wyszukuje obrazki, kończące się na daną głoskę, np.: -i, -a, -o, itd.).
- Dziecko wyszukuje obrazek i mówi na jaką głoskę się kończy, np.: soki na głoskę i-, itd.
- Dziecko wskazuje obrazek, którego nazwę otrzyma po dokonaniu syntezy głoskowej wyrazu (np. k – o – z – a; w – a – g – a; m – a – k – i itd.)
- Rodzic wskazuje obrazek, a dziecko dokonuje analizy sylabowej wyrazów, a następnie w sylabach wybrzmiewa poszczególne głoski, np.:
ko – ło – dziecko dzieli na sylaby
k-o – ł-o dziecko dzieli sylaby na głoski
Dziecko tak ćwiczy z innymi wyrazami.
Zaproponowane wyżej ćwiczenia powtarzamy i ćwiczymy codziennie.
5. Ćwiczenia relaksacyjne – dziecko stoi w rozkroku; wdech – ręce w górę nad głowę; wydech – dziecko opuszcza ręce wzdłuż tułowia.
https://www.youtube.com/watch?v=Y2qzY9Y0ONQ
W listonosza torbie – książki o wiosennej łące” - Rozwijanie sprawności motoryki dużej i małej.
1, Zabawa ruchowa ,,Listonosz rozdaje książki o łące”
Rodzic – listonosz roznosi książki o łące. Wyciąga po jednej z torby, odczytuje tytuł (na niby), a dziecko naśladuje ruchem tytuł książki, np.: taniec motyli, ćwierkanie ptaków, skoki żabek, wąchanie kwiatów, fruwanie biedronek i in.
2. Zabawa ,,Ćwiczenia na łące”:
- dzieci robią: maszerują, biegną, podskakują do usłyszanej melodii
https://www.youtube.com/watch?v=DpV8hLcwB_s
https://www.youtube.com/watch?v=QdZW7klW-xs
- w staniu – dziecko – kwiat kuca, powoli dziecko wstaje - kwiat rozkwita, dziecko staje na palcach, jak najmocniej wyciąga ręce w górę; klaśnięcie pod prawym, lewym kolanem, chód przed siebie – dziecko podnosi wysoko prawą, lewą nogę (przechodzenie przez wysoką trawę) ;
- w leżeniu na podłodze na plecach: dziecko robi nogami nożyce pionowe, poziome;
- w leżeniu na brzuchu: ręce pod brodą; dziecko podnosi ręce z głową do góry (dziecko przytrzymuje głowę tyle ile może)
3. Zabawa ,,Łapię motyla”;
- podnoszenie naprzemiennie prawej, lewej ręki w górę;
- opad tułowia w przód – wymachy rąk w przód, w tył (naprzemiennie); odgarnianie rękoma trawy – dziecko lekko schylone, ręce wyciągnięte w przód odgarniają ,,trawę” robiąc koła w ramionach;
- krążenia ramion w przód, w tył; oddalanie jak dziecko może najdalej w tył prawej, lewej ręki (naprzemiennie);
4.Ćwiczenia manualne ,,Ustawiamy książki na półkach”:
- ustawianie rękoma naprzemiennie książki na półce od lewej do prawej strony;
- ustawianie rękoma naprzemiennie książki na półce od prawej do lewej strony;
- ustawianie rękoma naprzemiennie książki na półce od góry do dołu ;
- ustawianie rękoma naprzemiennie książki na półce od dołu do góry;
(w/w punkty dziecko może wykonywać w powietrzu ,,na niby”)
- przewracanie stron w książce – prawą i lewą ręką (dziecko przewraca kartki w książce);
- malujemy (na niby) ilustrację w kształcie kół na kartce papieru (A4) prawą, lewą ręką naprzemiennie
5. Ćwiczenia koordynacji wzrokowo – ruchowej i manipulacyjne ,,Wiosenna łąka”
Stemplowanie palcami maczanymi w farbie na kartonie A4.
6.Ćwiczenia graficzne ,,Wzory na torbie listonosza”.
Życzę wszystkiego dobrego. Pozdrawiam. Anna Jucha.