Terapia pedagogiczna
,,Emocje z rodzicami” - rozwijanie procesów poznawczych.
- Zabawa ruchowa ,,Lustra”
W zabawie bierze udział dziecko i rodzic. Zadaniem rodzica jest pokazanie mimiką, gestem, ruchem emocji (twarz wesoła, smutna, zła, groźna, zdziwiona itp.). Dziecko patrzy na rodzica i pokazuje taką samą minę. Później zamiana ról.
- Zabawa ćwicząca uwagę, spostrzegawczość, myślenie ,,Worek z twarzami”.
Dziecko ma przygotowane twarze z różnymi minami (pomieszanymi). Zadaniem dziecka jest wysypać twarze i dokonać ich klasyfikacji ze względu na jedną cechę – minę na twarzy.
Dziecko segreguje, porównuje liczebność zbiorów, określa tyle samo, więcej o; mniej o.
Dziecko rysuje tyle kropek, ile jest w danym zbiorze obrazków z twarzami i określonymi minami.
- Ćwiczenie orientacji w schemacie ciała – prawa, lewa strona ,, Mamo, tato zatańcz ze mną”
https://www.youtube.com/watch?v=OBr6_9iSe5M
https://www.youtube.com/watch?v=MMlx_1ja9XI
Rodzic pokazuje prawą rękę i pyta dziecko, która to ręka: prawa czy lewa. Dziecko nazywa, jeżeli nie wie, rodzic nazywa. Następnie robi to z kolejną ręką i nogami.
Dla zapamiętania lewej strony, rodzic umawia się z dzieckiem i zakłada mu gumkę na lewą rękę, może również napisać na dłoniach litery P, L. Zaczyna bawić się z dzieckiem przy piosence ,,Nie chcę cię znać”.
- Ćwiczenie uwagi, myślenia, spostrzegawczości,, Narysuj właściwą twarz”
Dziecko dostaje kartkę i kredki. Rodzic układa pięć, (może do dziesięciu) twarzy z różnymi minami. Zadaniem dziecka jest:
-przeliczenie liczebnikami głównymi;
- przeliczenie liczebnikami porządkowymi;
- określenie prawej i lewej strony (pomoc rodzica):
- narysowanie twarzy zgodnej z poleceniem, np.: narysuj twarz drugą od lewej strony; narysuj twarz czwartą od prawej strony; narysuj twarz trzecią od prawej strony itd.
Ćwiczenie proszę powtórzyć kilka razy.
- Ćw. orientacji w przestrzeni ,,Idę do rodziców”.
Dziecko porusza się wg podanych poleceń, np.: idź w prawo dwa kroki; idź trzy kroki w lewą stronę; idź pięć kroków w prawą stronę, idź trzy kroki w lewą stronę itp.
- Ćwiczenie koordynacji słuchowo – ruchowej, myślenia:
Dziecko rysuje tyle wesołych buziek, ile usłyszysz dźwięków - raz z prawej, raz z lewej strony
Życzę wszystkiego dobrego. Pozdrawiam. Anna Jucha.