Terapia pedagogiczna
,,Rodzina”- rozwijanie sprawności percepcji słuchowej i słuchu fonemowego.
- Ruchy naprzemienne – dziecko dotyka np.: prawą ręką – lewego kolana; lewą ręką prawej stopy; prawą ręką - lewego ucha; lewą ręką – prawego policzka itp.
- Zabawa rozwijająca percepcję słuchową, wzrokową, mowę bierną i czynną
https://www.youtube.com/watch?v=Tiv9XyDeRsY
W drugiej część rodzic może odrysować przedmioty, których mama używa, np.: w kuchni, podczas sprzątania, itp. Dziecko odpowiada na pytania rodzica zdaniem.
- Zagadki słuchowe ,,Co wydaje te dźwięki?”
https://www.youtube.com/watch?v=CgH0us9plYo
Dziecko słucha odgłosów, nazywa co wydaje te dźwięki i kto najczęściej z rodziny tego używa.
- Ćw. analizy i syntezy słuchowej wyrazów.
Wyżej są linki do ilustracji obrazujących wiejskie podwórko, które można wykorzystać do poniższych ćwiczeń.
- Zabawa ,,W naszym domu” – dziecko bawi się razem z rodzicem. Rodzic mówi dziecku nazwę przedmiotu znajdującego się w pomieszczeniu sylabami. Zadaniem dziecka jest dokonanie syntezy sylabowej i pokazanie danego przedmiotu.
- Zabawa jak wyżej – zamiana ról. Dziecko dzieli nazwę przedmiotu na sylaby (dokonuje analizy sylabowej), a rodzic wskazuje.
- Zabawa ,,W naszym domu”. Zabawa jw. – następuje podział nazw na głoski (raz dzieli rodzic, raz dziecko).
- Zabawa ,,Jaki powstanie wyraz?”. Rodzic mówi wyraz, prosi dziecko, żeby go podzieliło na głoski, np. m – a – k. Następnie mówi, żeby zamieniło np. pierwszą głoskę na głoskę na głoskę ,,r- ‘’ i powiedziało jaki wyraz powstał: rak.
Zabawę prowadzimy kilka razy zmieniając ułożenie głoski w podawanych wyrazach, np.: dym – dom; lis – las; masa – mata; kura – góra; kot – kos mapa – mata.
- Rodzic wskazuje obrazek, a dziecko dokonuje analizy sylabowej wyrazów, a następnie w sylabach wybrzmiewa poszczególne głoski – układa schemat wyrazu (białe karteczki zamiast liter), np.:
cór - ka – dziecko dzieli na sylaby
c - ó - r – k - a dziecko dzieli sylaby na głoski
Dziecko tak ćwiczy z innymi wyrazami – kojarzącymi się z rodziną, np.: mama, tata, syn, domek itp.
Zaproponowane wyżej ćwiczenia powtarzamy i ćwiczymy codziennie.
- ,,Ulubione wzory mojej mamy” – ćw. grafomotoryczne.
https://i.pinimg.com/originals/f3/72/c6/f372c6dc5c40de7b89aaa7ec001b4490.jpg
,,Zabawy z rodzicami” - rozwijanie procesów poznawczych.
- Zabawa ruchowa ,,Lustra”
W zabawie bierze udział dziecko i rodzic. Zadaniem rodzica jest pokazanie mimiką, gestem, ruchem emocji (twarz wesoła, smutna, zła, groźna, zdziwiona itp.). Dziecko patrzy na rodzica i pokazuje taką samą minę. Później zamiana ról.
- Ćwiczenia w mowie, spostrzegawczości ,, Zabawa z mamą, zabawa z tatą”.
Rodzic prosi rodzica, żeby wypowiedział się co widzi na ilustracjach (całymi zdaniami). Następnie rodzic opowiada o jednym obrazku z ilustracji np. o mamie. Zadaniem dziecka jest odszukać właściwy obrazek i go wskazać.
- Zabawa ćwicząca koncentrację, uwagę i spostrzegawczość ,,Zadania mojej mamy”
https://www.youtube.com/watch?v=lqRgKzC7hGo
- Ćwiczenie orientacji w schemacie ciała – prawa, lewa strona ,, Mamo, tato zatańcz ze mną”
https://www.youtube.com/watch?v=OBr6_9iSe5M
https://www.youtube.com/watch?v=MMlx_1ja9XI
Ćwiczenie utrwalające prawa, lewa stronę ciała. Jeżeli dziecko nadal ma kłopoty z zapamiętaniem prawej – lewej strony, nadal zakłada dziecku gumkę na lewą rękę i może również napisać na dłoniach litery P, L. Zaczyna bawić się z dzieckiem przy piosence ,,Nie chcę cię znać”.
- Ćw. orientacji w przestrzeni ,,Idę do rodziców”.
Dziecko porusza się wg podanych poleceń, np.: idź w prawo dwa kroki; idź trzy kroki w lewą stronę; idź pięć kroków w prawą stronę, idź trzy kroki w lewą stronę itp.
- Ćwiczenie liczenia w zakresie 10.
https://docplayer.pl/docs-images/40/6336191/images/page_13.jpg
Zadaniem dziecka jest przeliczenie elementów i narysowanie tytlu kresek, ile ich jest.
- Zabawa ruchowa ,,Gimnastyka”.
Dziecko chodzi po pomieszczeniu w rytm muzyki. Gdy muzyka milknie i rodzic wywołuje liczbę np. 5, a dziecko uderza w nogi, klaszcze, tupie, podskakuje tyle samo razy.
,,Ćwiczę z mamą i tatą” - Rozwijanie sprawności motoryki dużej i małej.
- Zabawa ruchowa ,,Berek”
Rodzic lub oboje rodziców bawi się razem z dzieckiem. Zasady jak przy klasycznym berku.
- Zabawa ,,Ćwiczymy z mamą, ćwiczymy z tatą”:
- dziecko i rodzic stają tyłem, na hasło: hop, robią skręt w lewo, w prawo i dotykają się dłońmi;
- rodzic i dziecko stoją przodem, przyklejają dłonie do siebie i jednocześnie starają się przykucnąć i wstać;
- rodzic i dziecko przodem, podają sonie dłonie i przeciągają się w prawo, lewo (wyciąganie pościeli);
- dziecko i rodzic leżą na plecach – jadą rowerkami;
- dziecko i rodzic leżą na plecach – podnoszą nogi i starają się przenieść jak najdalej od podłogi (starają się by były proste w kolanach);
- dziecko i rodzic leżą na plecach – robią nożyce poziome;
- dziecko i rodzic leżą na brzuchu – podnoszą głowę i bark w górę (ręce wzdłuż ciała).
3. Zabawa ,,Ćwiczymy z mamą i tatą” w staniu:
- dziecko i rodzic - robią wymachy rąk w przód, w tył;
- dziecko i rodzic rysują rękami duże koła – razem, na przemian (ręce proste w łokciach);
- dziecko i rodzic – podnoszą ręce nad głowę przed sobą, opuszczają z boków;
- zabawa ,,Lustra” – rodzic pokazuje ćwiczenia rąk, a dziecko powtarza (zamiana ról);
4.Ćwiczenia manualne ,,Gramy w piłkę”:
- podrzucanie piłki w górę i łapanie jej;
- przerzucanie piłki z ręki prawej do ręki lewej;
- rzucanie do rodzica;
- łapanie piłki od rodzica;
- turlanie piłki po podłodze prawą, lewą ręką;
- obracanie piłki w miejscu prawą, lewą ręką;
5. Ćwiczenia manipulacyjne - wydzieranka z kolorowego papieru ,,Serce dla rodziców”.
https://www.osesek.pl/files/coloring/kolorowanka_serce.jpg?ezimgfmt=rs:372x526/rscb2/ng:webp/ngcb2
Propozycja do wykorzystania.
6. Ćwiczenia grafomotoryczne ,,Serwetka dla mamy”
Życzę wszystkiego dobrego. Pozdrawiam. Anna Jucha.