Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Terapia pedagogiczna

,,Rodzina”- rozwijanie sprawności percepcji słuchowej i słuchu fonemowego.

  1. Ruchy naprzemienne – dziecko dotyka np.: prawą ręką – lewego kolana; lewą ręką      prawej stopy; prawą ręką  - lewego ucha;  lewą ręką – prawego policzka itp.
  2. Zabawa rozwijająca percepcję słuchową, wzrokową, mowę bierną i czynną

https://www.youtube.com/watch?v=Tiv9XyDeRsY

W drugiej część rodzic może odrysować przedmioty, których mama używa, np.: w kuchni, podczas sprzątania, itp. Dziecko odpowiada na pytania rodzica zdaniem.

  1. Zagadki słuchowe ,,Co wydaje te dźwięki?”

https://www.youtube.com/watch?v=CgH0us9plYo

Dziecko słucha odgłosów, nazywa co wydaje te dźwięki i kto najczęściej z rodziny tego używa.

  1. Ćw. analizy i syntezy słuchowej wyrazów.

Wyżej są linki do ilustracji obrazujących wiejskie podwórko, które można wykorzystać do poniższych ćwiczeń.

  • Zabawa ,,W naszym domu” – dziecko bawi się razem z rodzicem. Rodzic mówi dziecku nazwę przedmiotu znajdującego się w pomieszczeniu sylabami. Zadaniem dziecka jest dokonanie syntezy sylabowej i pokazanie danego przedmiotu.
  • Zabawa jak wyżej – zamiana ról. Dziecko dzieli nazwę przedmiotu na sylaby (dokonuje analizy sylabowej), a rodzic wskazuje.
  • Zabawa ,,W naszym domu”. Zabawa jw. – następuje podział nazw na głoski (raz dzieli rodzic, raz dziecko).
  • Zabawa ,,Jaki powstanie wyraz?”. Rodzic mówi wyraz, prosi dziecko, żeby go podzieliło na głoski, np. m – a – k. Następnie mówi, żeby zamieniło np. pierwszą głoskę na głoskę na głoskę ,,r- ‘’ i powiedziało jaki wyraz powstał: rak.

Zabawę prowadzimy kilka razy zmieniając ułożenie głoski w podawanych wyrazach, np.: dym – dom; lis – las; masa – mata; kura – góra; kot – kos mapa – mata.

  • Rodzic wskazuje obrazek, a dziecko dokonuje analizy sylabowej wyrazów, a następnie w sylabach wybrzmiewa poszczególne głoski – układa schemat wyrazu (białe karteczki zamiast liter), np.:

       cór  -  ka  – dziecko dzieli na sylaby

c - ó - r  –  k - a           dziecko dzieli sylaby na głoski 

Dziecko tak ćwiczy z innymi wyrazami – kojarzącymi się z rodziną, np.: mama, tata, syn, domek itp.

Zaproponowane wyżej ćwiczenia powtarzamy i ćwiczymy codziennie.

  1. ,,Ulubione wzory mojej mamy” – ćw. grafomotoryczne.

https://i.pinimg.com/originals/f3/72/c6/f372c6dc5c40de7b89aaa7ec001b4490.jpg

 

,,Zabawy z rodzicami” - rozwijanie procesów poznawczych.

  1. Zabawa ruchowa ,,Lustra”

W zabawie bierze udział dziecko i rodzic. Zadaniem rodzica jest pokazanie mimiką, gestem, ruchem emocji (twarz wesoła, smutna, zła, groźna, zdziwiona itp.). Dziecko patrzy na rodzica i pokazuje taką samą minę. Później zamiana ról.

  1. Ćwiczenia w mowie, spostrzegawczości ,, Zabawa z mamą, zabawa z tatą”.

https://thumbs.dreamstime.com/b/fatherhood-father-son-daughter-set-having-fun-together-playing-dad-concept-role-model-greatest-mentor-vector-95322801.jpg

https://img.freepik.com/darmowe-wektory/opiekunowie-ludzie-plaskiej-kolekcji-obrazow-z-pojedynczymi-postaciami-ludzkimi_1284-20494.jpg?size=338&ext=jpg

Rodzic prosi rodzica, żeby wypowiedział się co widzi na ilustracjach (całymi zdaniami). Następnie rodzic opowiada o jednym obrazku z ilustracji np. o mamie. Zadaniem dziecka jest odszukać właściwy obrazek i go wskazać.

  1. Zabawa ćwicząca koncentrację, uwagę i spostrzegawczość ,,Zadania mojej mamy”

https://www.youtube.com/watch?v=lqRgKzC7hGo

  1. Ćwiczenie orientacji w schemacie ciała – prawa, lewa strona ,, Mamo, tato zatańcz ze mną”

https://www.youtube.com/watch?v=OBr6_9iSe5M

https://www.youtube.com/watch?v=MMlx_1ja9XI

Ćwiczenie utrwalające prawa, lewa stronę ciała. Jeżeli dziecko nadal ma kłopoty z zapamiętaniem prawej – lewej strony, nadal zakłada dziecku gumkę na lewą rękę i może również napisać na dłoniach litery P, L. Zaczyna bawić się z dzieckiem przy piosence ,,Nie chcę cię znać”.

  1. Ćw. orientacji w przestrzeni ,,Idę do rodziców”.

Dziecko porusza się wg podanych poleceń, np.: idź w prawo dwa kroki; idź trzy kroki w lewą stronę; idź pięć kroków w prawą stronę, idź trzy kroki w lewą stronę itp.

  1. Ćwiczenie liczenia w zakresie 10.

https://docplayer.pl/docs-images/40/6336191/images/page_13.jpg

Zadaniem dziecka jest przeliczenie elementów i narysowanie tytlu kresek, ile ich jest.

  1. Zabawa ruchowa ,,Gimnastyka”.

Dziecko chodzi po pomieszczeniu w rytm muzyki. Gdy muzyka milknie i rodzic wywołuje liczbę np. 5, a dziecko uderza w nogi, klaszcze, tupie, podskakuje tyle samo razy.

 

,,Ćwiczę z mamą i tatą” - Rozwijanie sprawności  motoryki dużej i małej.

  1. Zabawa ruchowa ,,Berek”

Rodzic lub oboje rodziców bawi się razem z dzieckiem. Zasady jak przy klasycznym berku.

  1. Zabawa ,,Ćwiczymy z mamą, ćwiczymy z tatą”:
  • dziecko i rodzic stają tyłem, na hasło: hop, robią skręt w lewo, w prawo i dotykają się dłońmi;
  • rodzic i dziecko stoją przodem, przyklejają dłonie do siebie i jednocześnie starają się przykucnąć i wstać;
  • rodzic i dziecko przodem, podają sonie dłonie i przeciągają się w prawo, lewo (wyciąganie pościeli);
  • dziecko i rodzic leżą na plecach – jadą rowerkami;
  • dziecko i rodzic leżą na plecach – podnoszą nogi i starają się przenieść jak najdalej od podłogi (starają się by były proste w kolanach);
  • dziecko i rodzic leżą na plecach – robią nożyce poziome;
  • dziecko i rodzic leżą na brzuchu – podnoszą głowę i bark w górę (ręce wzdłuż ciała).

3. Zabawa ,,Ćwiczymy z mamą i tatą” w staniu:

  • dziecko i rodzic - robią wymachy rąk w przód, w tył;
  • dziecko i rodzic rysują rękami duże koła – razem, na przemian (ręce proste w łokciach);
  • dziecko i rodzic – podnoszą ręce nad głowę przed sobą, opuszczają z boków;
  • zabawa ,,Lustra” – rodzic pokazuje ćwiczenia rąk, a dziecko powtarza (zamiana ról);

4.Ćwiczenia manualne ,,Gramy w piłkę”:

  • podrzucanie piłki w górę i łapanie jej;
  • przerzucanie piłki z ręki prawej  do ręki lewej;
  • rzucanie do rodzica;
  • łapanie piłki od rodzica;
  • turlanie piłki po podłodze prawą, lewą ręką;
  • obracanie piłki w miejscu prawą, lewą ręką;

 

5. Ćwiczenia manipulacyjne  - wydzieranka z kolorowego papieru ,,Serce dla rodziców”.

https://www.osesek.pl/files/coloring/kolorowanka_serce.jpg?ezimgfmt=rs:372x526/rscb2/ng:webp/ngcb2

Propozycja do wykorzystania.

6. Ćwiczenia grafomotoryczne ,,Serwetka dla mamy”

https://static.wixstatic.com/media/9440ef_91958e3795a14f81a8e741954790604b~mv2_d_1654_2339_s_2.png/v1/fill/w_503,h_712,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01/9440ef_91958e3795a14f81a8e741954790604b~mv2_d_1654_2339_s_2.webp

 Życzę wszystkiego dobrego. Pozdrawiam.   Anna Jucha.