Terapia pedagogiczna
,,My przedszkolaki – dużo już umiemy” rozwijanie sprawności percepcji słuchowej i słuchu fonemowego.
1. Zabawa ruchowa ,,Odszukaj przedmiot”.
Rodzic bawi się razem z dzieckiem. Rodzic wypowiada nazwę przedmiotu znajdującego się w danym pokoju sylabami, później głoskami. Zadaniem dziecka jest wysłuchanie, dokonanie syntezy wyrazu i pokazanie przedmiotu. Po kilku próbach zmiana ról.
2. Zabawa rozwijająca mowę czynną, spostrzegawczość wzrokowa.
Zadaniem rodzica jest wyszukać ilustrację z dowolnej książki i poprosić dziecko, żeby dokładnie ją obejrzało. Następnie rodzic odwraca ilustrację i zadaje dziecku pytania dotyczące jej treści. Dziecko odpowiada całymi zdaniami. Następnie wraz z rodzicem sprawdzają, czy odpowiedziało właściwie. Dziecko przelicza wyrazy w zdaniu, mówi jak brzmi wyraz drugi, trzeci, piąty itd. Dokonuje analizy sylabowej i głoskowej wybranych przez rodzica wyrazów.
3. Ćwiczenie słuchu fonemowego.
- ,,Układanie wyrazów”
Układanie wyrazów przez dziecko na podstawie ilości patyczków (patyczki oznaczają głoski). Rodzic poleca powiedzieć wyraz złożony z tylu głosek, ile jest patyczków:
- ,,Co to za wyrazy?”
https://pedagogika-specjalna.edu.pl/wp-content/uploads/2015/11/gasienica-ps.jpg
Rodzic wraz z dzieckiem nazywają wszystkie obrazki. Następnie rodzic prosi dziecko, żeby pokazało obrazek, który zaczyna sią na głoskę, np.: k, l, a, in. Kolejno dalej rodzic pokazuje obrazek, a zadaniem dziecka jest dokonać analizy sylabowej i głoskowej wyrazu (dziecko układa tyle patyczków, ile jest głosek).
Rodzic prosi dziecko, żeby ułożyło zdanie z wyrazem, po dokonaniu przez dziecko syntezy głoskowej wyrazu wypowiedzianego przez rodzica.
- ,,Dopasuj literę”
Rodzic podaje dziecku literę taką, na jaką głoskę zaczyna się dany obrazek na ilustracji z ćw. ,,Co to za wyrazy?”. Zadaniem dziecka jest odszukanie właściwego obrazka i umieszczenie na nim litery.
- ,,Jaki to wyraz?”
https://i.pinimg.com/originals/8e/39/00/8e3900525fb7a47ee61175cf18161963.jpg
Proszę rodzica o wydrukowanie w/w obrazka. Zadaniem dziecka jest wyciąć wyrazy po przerywanych liniach. Następnie odczytać wyrazy i nakleić sylaby we właściwych miejscach.
Zaproponowane wyżej ćwiczenia powtarzamy i ćwiczymy codziennie.
,,My przedszkolaki – dużo już umiemy”- rozwijanie sprawności motoryki dużej i małej.
1.Zabawa ruchowa ,,Pajacyki”
Dziecko robi pajacyki wg instrukcji rodzica.
2.Zabawa ,,Ćwiczymy wesoło”:
- dziecko biegnie w przód z wysoko podniesionymi kolanami
- dziecko biegnie w przód z wysoko podnoszonymi stopami (dotyka pośladków);
- siad płaski, nogi wyciągnięte w przód, leżą płasko na podłodze – dziecko stara się pochylić i dotknąć rękoma stóp;
- leżenie na plecach, nogi wyprostowane w kolanach podniesione w górę – rozchylanie i łączenie nóg;
- leżenie na plecach, ręce wyprostowane w łokciach podniesione w górę – rozchylanie i łączenie rąk;
3.Zabawa ,,Pracują nasze ręce” :
- ręce (proste w łokciach) wyciągnięte w bok, tułów prosty – rysujemy rękoma tęczę;
- ręce (proste w łokciach) wyciągnięte przed siebie, odciąganie rąk w tył po linii prostej;
- Wymach rąk w górę – ruchy naprzemienne.
4.Ćwiczenia manualne ,,Zabawa z apaszkami”:
- podnoszenie rąk w górę z trzymaną za końce apaszką i opuszczanie na dół;
- kreślenie kół raz prawą ręką z apaszką, raz lewą ręką z apaszką;
- wymachiwanie przed sobą apaszkami – w górę, w dół (apaszki w obu dłoniach, łokcie wyprostowane);
- zwijanie apaszek w obu dłoniach (w prawej, w lewej dłoni);
- podawanie zwiniętej apaszki z prawej do lewej dłoni.
5.Ćwiczenia manipulacyjne - ,,Bajkowe zwierzę” – wydzieranka z kolorowego papieru.
https://www.jakoloruje.pl/img/maly-lew-b4715.jpg.
6.Ćwiczenia grafomotoryczne ,,Wzory”
https://i.pinimg.com/originals/1a/41/ee/1a41eeef7292c1a00f866a9a2600e00a.png
Proszę rodzica o wydrukowanie karty pracy (proszę ją powiększyć do rozmiaru A4) i zachęcić dziecko do jej wypełnienia.
Życzę dobrej zabawy. Pozdrawiam. Anna Jucha.